Ja hur går det? Lite glest mellan uppdateringarna nu :)
 
L
Härlig tråd. Spännande och annorlunda projekt .
Jag som många andra hoppas på uppdateringar!
 
Dax att uppdatera nu! :)
 
Jo det är väl dags att uppdatera nu :confused:

Det blir en rå, men ärlig kort version och en längre.

Om du funderar på att börja hyra ut/ha hyresfastighet (korta versionen):
- tänk igenom det igen, igen och igen. och när du tänkt igenom det tre gånger, tänk igenom det en gång till.
- det finns, tyvärr och sorligt nog, inga eller väldigt få ärliga människor. ofta säger man en sak och gör en helt annan.
- ska du skaffa din första fastighet, se till att ha den i ditt närområde, inte en timme iväg. när en hyresgäst ringer om att en propp gått och du har 3 timmar fram och tillbaka en lördagkväll (inte roligt?), likadant under renoveringen. ska du renovera själv, ha huset nära, ligger huset långt borta så är det inte så att man kör och sätter upp en gipsskiva en torsdagkväll, utan det blir MÅNGA helger framöver som tar tid från ditt övriga liv.

Så om du har tid, är införstådd att du kommer få köra iväg en torsdagkväll för att fixa en propp och att 90% av alla människor du har kontakt med, tyvärr, ljuger dig rakt upp i ansiktet. Slå till vetja!


Om du funderar på att börja hyra ut/ha hyresfastighet (långa versionen):
Projektet har tyvärr kantats av en det ena än det andra. Än så länge har jag, tyvärr, inte tjänat en krona, utan snarare fått stötta till än att fått ut någonting. Följetången är tyvärr lång och just nu ser jag väl en början till ljuset på tunneln, men den har varit lång.

För det första så fick jag hjälp av en vän till mig, vi jobba till en början parallellt men när min ledighet tog slut och jag fick börja jobba igen, och han jobba själv. Då börja första problemet. Trots att jag gick igenom vad som skulle göras (jag jobbar i princip vartenda helg sen jag köpte huset), gjorde detaljerade ritningar och byggbeskrivningar så antingen hände det ingenting eller så vart det fel, vilket gjorde att jag börja dra öronen åt mig och ställde krav. Detta ledde till att vännen blev sur och helt sonika lämna bygget (trots att vi innan köpet diskuterat att han skulle hjälpa mig under en längre period).

Jag fick helt enkelt köra på själv om helgerna efter detta (hela tiden jobbat heltid parallelt). När detta var över fick jag hjälp av en annan kille som jag till en början "pröva ut" då han hjälpte mig om helgerna, för att se vad han gick för. En kanonkille som var noga, kvick och allting. Han fick till och med kontakt med mig via rekommendationer så det blev en väldigt lättnad. Vi diskutera upplägget att han skulle vara där och jobba i veckorna, så kom jag dit på helgen och fixa med material och gjorde vad jag kunde så att säga. I början fungerade det kanon, men p g a olika anledningar (bland annat sjukdom) så kunde jag under en period inte närvara i den mån jag önska. Därför blev det så att jag fick räkningar på timmar, som jag inte kunde kontrollera, när jag sedan kom tillbaka till huset så visa det sig att i princip ingenting hänt. Jag tog då upp detta med en av mina hyresgäster, det visa sig då att killen jag betalade, enbart var någon eller några timmar om dagen på mitt bygge, och sen körde till sitt eget hus (som han renovera på samma ort) men ändå tog betalt för 8 timmar om dagen? Något som var helt oacceptabelt ju, jag tog genast kontakt med killen som börja vimsa om en helmassa grejer vilket resulterade att han vägra komma tillbaka till jobbet (pengarna hade han ju redan fått!?).

Nu står jag alltså återigen själv och har börjat fundera över vad tusan jag gett mig in på, att jobba alla helger utöver heltid, tja, det tar mycket på både en själv och ens förhållande. Men har man gett sig in i leken får man ju slutföra den.

I samband med detta har jag även fått in en hyresgäst som blåser mig fullständigt, där börjar trilla in elräkningar på flera tusen kronor i månaden, det är ett jävla gnällande om att det är kallt i lägenheten (mitt i vintern har man alla termostater på max samtidigt som man har fönstret öppet på vid gavel!?), man spolar med munstycket i det nyrenoverade badrummet så det rinner genom det nyrenoverade valvet ner i trapphuset, mm mm man blåljuger mig även rakt upp i ansiktet om att man absolut inte röker inomhus (vilket vi skrivit in i kontraktet). Allt detta gör de givetvis inte när jag är där på helgerna. Till sist tröttnar jag och säger upp deras kontrakt, det håller inte att totalrenovera en lägenhet som sedan blir förstörd på ett par månader. När vi ska ha avflyttning så har de redan lämnat nyckeln till en annan hyresgäst och försvinner. Synen som möter mig när jag kommer in i lägenheten är helt jävla fucking otrolig, ALLT jag en gång målat vitt är numera rökgult, handfaten är sprucket, bänkskivan svälld, hack överallt, skit på väggarna, dörrar är itu, golvlister är ingrodda med smuts mm mm . Jag blir i chock, det är så totalt otroligt att man lämnar någonting på det viset att jag fattar det bara inte. Jag dokumenterar givetvis allting och försöker få tag i de för att fråga hur i helvete de tänkt och att de givetvis får ersätta allting. Hur jag än försöker får jag inte tag i personerna, till sist så säger jag, jag skiter i jobbet (faktuerar inte det) men ni får fan betala för materialet (för allt förstört). Får då tillbaka att de fan ska sätta dit mig i än det ena än det andra, blalalla.... jag är totalt trött på allting och har en period då jag allvarligt funderar på om det inte vore bättre huset brann ner istället. Orkar inte bry mig utan säger, betala mig som sagt iaf för materialet, sen behöver vi aldrig mer höras av igen. De betalar 500 kronor, en gång, sen dess har jag aldrig hört mer...

Forts på den långa versionen om mitt äventyr följer, troligtvis senare under kvällen eller morgondagen...
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Tråkigt att höra. Att kontrollera vilka man hyr ut till är A och O i denna bransch när man bara har några få hyresgäster. En sak kan jag glädja dig med att du har tur att dom flyttar för problemen börjar när dom inte gör det och att få dom vräkta av kronofogden kan ta månader. Hyresvärden har nästan bara skyldigheter och få bort en hyresgäst är inte lätt.

Du har väl deras personnr så du kan skicka det till kronofogden?
 
Å fy fan...
Har ju själv lgh som jag hyr ut, som tur är så bor jag på ett litet ställe där alla känner alla och man kan lätt ringa runt lite för å kolla vad det är för någon som ska hyra.

Har en lite övernattningslgh som jag hyrde ut till några, där fick vi lite problem med rökning inomhus sena hyror osv som tur var så flytta dom självmant.

En hyresgäst bodde i 13 år, betalad hyran punktligt, klagade aldrig trots uppenbara brister i lgh, där blev det tvärt om... Men hallå säg till om spisen inte funkar så får du en ny nja men 2 plattor funkar ju...

Grillkol kaffe ättika funkar rätt bra för att få bort lukt, alla ytor måste torkas först sen in med det, på tallrik så det blir stor yta.

Känner väl igen mig, kom hem 20.00 efter ett 15h jobb pass, precis när maten är klar i Micron så ringer en hyresgäst och säger att det är mörkt i hela huset, bara att åka, som tur är har jag 3km dit men ändå...

Hoppas du får iordning på allt, trist med folk som lurar en speciell sånna man känner också tror man är kompis med.

Hur mycket har du kvar å göra då?
 
huggan skrev:
Tråkigt att höra. Att kontrollera vilka man hyr ut till är A och O i denna bransch när man bara har några få hyresgäster. En sak kan jag glädja dig med att du har tur att dom flyttar för problemen börjar när dom inte gör det och att få dom vräkta av kronofogden kan ta månader. Hyresvärden har nästan bara skyldigheter och få bort en hyresgäst är inte lätt.

Du har väl deras personnr så du kan skicka det till kronofogden?
Oftast så är sånna där hyresgäster redan skuldsatta och då är det inge nån större idé att driva det vidare.
Som tur är så kan man som privat hyresvärd sålla bort drägget, vi brukar be om referenser och kräva jobb samt inga betalningsanmärkningar då försvinner ner 9 av 10 "dåliga"
 
  • Gilla
PåLandet och 1 till
  • Laddar…
Dessutom är det otroligt viktigt att göra en inflyttningsbesiktning och om möjligt med bilder vilket skick lägenheten befinner sig i vid inflyttning.

Jag har också lärt mig genom åren att man gör en gemensam besiktning med utflyttande och inflyttande hyresgäst samt mig som hyresvärd.
Då skall inflytande hyresgäst godkänna städning och skick i övrigt.
Gissa om lägenheterna till 98% är skinande rena.
Alla defekter påpekas av inflytande hyresgäst eftersom denna inte vill bli ekonomiskt ansvarig för detta.

Samtliga parter skriver på besiktningsprotokollet.

Förutom att välja hyresgäster utan betalningsanmärkningar och/eller med borgensmän så är ovanstående besiktning mycket effektiv.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Tack för inläggen, tja, det ni säger, det är väl det jag också kommit fram till. Skillnaden är att jag gått den hårda vägen för att komma fram till de. Men jag kan försvara mig med att samtliga hyresgäster och folk jag anlitat varit på rekommendationer. Dock har det inte räckt alla gånger, hursomhelst...

Blir en upprepning om jag ska dra alla detaljer som hänt efter detta, men det har iaf inneburit stöld av material, maskiner, en ställning jag hyrde åt en firma (som skulle hjälpa mig med taket under en veckas tid, men som aldrig kom efter de varit och lämnat pris) osv osv

Angående hyresgästen som ställde till det för mig så har jag sen på omvägar hört att deras släktingar på orten är inblandade i en massa olika grejer såsom försäljning av hyreskontrakt, postadresser, fuffens med försäkringskassan osv. så att få en massa farbröder och kusiner efter mig (tolka det hur ni vill men det är den bistra sanningen, kan även tillägga att jag hyrt ut till en annan familj från utlandet och de har trots vissa kulturkrockar varit den bästa av samtliga hyresgäster jag haft i mitt hus), njae, jag har fullt upp med att få ordning på huset så det känns rätt ointressant att skapa sig en massa andra problem.

Men sånt är livet, jag har lärt mig en massa på vägen och är absolut inte avskräckt, snarare tvärtom. Så när jag äntligen blir färdig med det här projektet, vilket jag räknar med nu till våren, så hoppas jag vara på gång med en nyproduktion istället. Och då vet jag ju hur jag INTE ska göra :thumbup:
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Ett tillägg är att det som stör mig mest i hela historien är de stackars hyresgäster som (precis som du nämnde) alltid skött sig, alltid betalat hyran, aldrig klagar, men som p g a en bunke idioter och klåpare drabbas i denna historien. För egen del är det en smäll man får ta, det som stör mig är som sagt när de drabbar oskyldiga.

Sånt gör mig förbannad :mad::mad::mad::mad:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
nino skrev:
Oftast så är sånna där hyresgäster redan skuldsatta och då är det inge nån större idé att driva det vidare.
Som tur är så kan man som privat hyresvärd sålla bort drägget, vi brukar be om referenser och kräva jobb samt inga betalningsanmärkningar då försvinner ner 9 av 10 "dåliga"
Ja precis därför ska man göra kredikontroller innan man hyr ut.
 
Folk kan väl bete sig som skit även fast de är kreditvärdiga?
 
P
Jag har även tagit deposition, har en lägenhet nu där ytskikten slits snabbare än normalt men då finns det foto på skicket + underskrift av hyresgäst vid inflytt. Så den dagen hyresgästen flyttar så har man iaf två månadshyror som täcker en del av denna kostnad. Att få betalt i efterhand av en utflyttande hyresgäst tror jag också är svårt.
Nu verkar det ju nästan vara skadegörelse i din nybyggda lägenhet, men som du skriver allt sånt här tar energi ifrån en och kanske är det bättre att släppa och gå vidare som du gjort.

Om fastigheten finns på ort med stor efterfrågan så hade jag valt att hyra ut till 60+. Min erfarenhet är att de tar hand om sitt boende och betalar itid. Något mer besök och telsamtal blir det nog, men den där kvarten man lägger på att rensa vattenlåset eller byta batterier i brandvarnaren verkar uppskattas, och du har en hyresgäst som bor kvar.
Jag är en sån som också underhåller och renoverar själv, så vid ny hyresgäst blir det lätt ett par veckor då man står utan hyra på den lägenheten pga det som ska göras. De äldre flyttar mer sällan så detta har sparat mig arbete och ger mig stabilare hyresintäkter över åren.

Lycka till framåt och hoppas du får in bra hyresgäster som du förtjänar.
 
  • Gilla
hyweu
  • Laddar…
PåLandet skrev:
men den där kvarten man lägger på att rensa vattenlåset eller byta batterier i brandvarnaren verkar uppskattas, och du har en hyresgäst som bor kvar.
Jag är en sån som också underhåller och renoverar själv, så vid ny hyresgäst blir det lätt ett par veckor då man står utan hyra på den lägenheten pga det som ska göras
Just när det gäller brandvarnare, som det för övrigt är hyresvärdens skyldighet att tillse att det finns, så finns det numera brandvarnare med 10-års batteri som dessutom inte går att plocka bort för eventuell användning i andra apparater.
Så den servicen till hyresgästen är snabbt avklarad :)

Ett av framgångsrecepten är att minimera hyresbortfall. Att själv tapetsera och måla har jag kommit fram till är bättre att leja bort även om jag gör allt annat på fastigheten själv.
Jag använder sedan 20 år tillbaks samma målare och han har en otrolig vana med att jobba i lägenheter där det bor hyresgäster, därför kan jag undvika att lägenheten står tom med hyresbortfall på min bekostnad. Och dessutom går det så mycket snabbare....
Intervallet för målning och tapetsering i min kommun är förhandlat till 12 år med Hyresgästföreningen.

Jag har inga problem med att tapetsera om efter 5,6 eller 8 år eller vad nu hyresgästen har för önskemål, men då får också hyresgästen själv betala mellanskillnaden mellan tex 8 år och 12 år dvs 1/3-del av kostnaden.
Fungerar otroligt bra och alla trivs och är nöjda och stannar länge som hyresgäster.

Om det visar sig att en tapet är skadad vid avflyttning vid tex en säng så kan detta oftast lösas med att man tapetserar just denna vägg med en passande fondtapet eller om man har någon rulle kvar från förra tapetseringen.
I.o.m att jag alltid använder samma målare ställer han upp med snabb service och har inga problem med att komma och tapetsera endast några våder om det behövs.

Att arbeta på detta sätt så finns det en faktura på uppkomma kostnader, som saknas om man gör det själv, som kan presenteras för avflyttande hyresgäst.
Om man då också i största möjliga mån kan minska hyresgästens kostnad för "skadestånd" så brukar man få en förståelse från avflyttande hyresgäst och betalningsvilja är då större.

Och inflyttande hyresgäst får en fräsch lägenhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Många kloka ord och inlägg, kan bara instämma på allt. Och som sagt, det här blir en lärdom, det är inte för inte, man nämner att det är inte förrän man byggt det tredje huset som allting blir bra 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.