1 312 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
230 uttag
Gör ett nytt rum av vinden. Ser ingen anledning att ha de högre än där golvsockeln slutar. Vad ska det vara bra för? Översvämning?E El-Löken66 skrev:
Bästa svaret
Om vi antar att det är vägguttag för sk "allmänbruk" i bostadsrum det handlar om så har de flesta länge monterats på 30 cm över golv, mätt till centrum.
Sen sätter man ibland "dammsugaruttag" under strömbrytaren, dvs på 80-90 cm över golv.
Sockeldosor med uttag sätts mot golvet, och då hamnar själva uttaget på 10-15 cm över golv.
Våtrum har sina regler.
De här höjderna osv är inga tvingande regler i torra rum, utan uttagen får egentligen placeras varsomhelst så länge de inte utsätts för något som kan skada dem eller vara farligt på något vis. En standard där de sätts om inget annat sägs.
Sen sätter man ibland "dammsugaruttag" under strömbrytaren, dvs på 80-90 cm över golv.
Sockeldosor med uttag sätts mot golvet, och då hamnar själva uttaget på 10-15 cm över golv.
Våtrum har sina regler.
De här höjderna osv är inga tvingande regler i torra rum, utan uttagen får egentligen placeras varsomhelst så länge de inte utsätts för något som kan skada dem eller vara farligt på något vis. En standard där de sätts om inget annat sägs.
Idag finns inga höjder angivna för uttag i ett ”vanligt” rum utan precis som du skriver, sätt det där du vill ha det. Jag skulle tro att de flesta elektriker vid nyinstallation sätter uttagen på 200mm, mätt från färdigt golv till uttagets centrumlinje.E El-Löken66 skrev:
E El-Löken66 skrev:
Jag tror att @El-Löken66 helt enkelt menar att man sätter uttaget kloss mot golvsockeln och låter kabeln gå rakt efter golvsockeln och in i hörnet på uttaget där det ofta är förberett för "kabelintag" genom en "anvisning" i form av tunnare plast i uttagets kåpa.B Berrabus123 skrev:
Klicka här för att svara