Rikard Ågren skrev:
Kolla skylten bak på spisen, det står där hur den kan/ska kopplas.
Jag håller med. Om spisen går att koppla om till 3*230V utan nolla (Norge),
så är utgångsläget bättre, men inte tillräckligt bra för att jag skulle rekommendera någon att köra den på 1-fas (om det inte står med på skylten, förstås).

/Hasse

b_hasse skrev:
Jag håller med. Om spisen går att koppla om till 3*230V utan nolla (Norge),
så är utgångsläget bättre, men inte tillräckligt bra för att jag skulle rekommendera någon att köra den på 1-fas (om det inte står med på skylten, förstås).

/Hasse
Det är lite svårt att se på lappen eftersom jag inte införskaffat mig spisen än, beroende på att jag är osäker på vad merkostnaden blir att släpa hem en elektriker och om det överhuvudtaget går att lösa.

Spisen jag vill använda har specen 3x16A + NOLLA.
Så jag är ganska säker, tyvärr att din variant inte kommer att gå att använda.

Redigerat:
Om du bara har 220 V i din lägenhet så är grundtipset att skaffa en spis för 220 V. En lyxig spis drar mycket effekt och det kan hända att du måste nöja dig med en enklare modell fram tills att elen installerats om. Att dra upp nya kablar från källaren är förmodligen dyrt särskilt om centralen måste kopplas om. Det verkar inte vettigt att göra om elen snart ska installeras om i alla fall.

Jag skulle ha köpt en billig 220V spis på Blocket i väntan på ominstallation av el.

Alternativt skulle jag köpa lyx-spisen på ett ställe som säljer spisen inklusive installation. Om den inte går att installera, eller det blir något fel, så är det deras problem/de får ta den tillbaka och du slipper betala. Detta blir dyrare men ibland enda sättet.

n0zen skrev:
Spisen jag vill använda har specen 3x16A + NOLLA.
Så jag är ganska säker, tyvärr att din variant inte kommer att gå att använda.
Hmmm, jag tror du blandar ihop inläggen. Jag tycker att du INTE ska köra 1-fas.

/Hasse

Ni som ylar om klena ledare i spisen, kolla ledarna från kopplingsplinten i TS nuvarande spis. Avsäkrat 25A... :D

pefo skrev:
Ni som ylar om klena ledare i spisen, kolla ledarna från kopplingsplinten i TS nuvarande spis. Avsäkrat 25A... :D
Jag håller med om att de är klena, men 25A fördelas på 3 ledare, och man kör inte mer ström i någon ledare än vad tillverkaren har tänkt sig.

Säger tillverkaren av den nya spisen att det inte är ok med 1-fas så blir det ett dåligt hempul om man gör det ändå. Det kan ju bli så att man kör 25-48A i en ledare som är dimensionerad för 16A.

/Hasse

b_hasse skrev:
Jag håller med om att de är klena, men 25A fördelas på 3 ledare, och man kör inte mer ström i någon ledare än vad tillverkaren har tänkt sig.

Säger tillverkaren av den nya spisen att det inte är ok med 1-fas så blir det ett dåligt hempul om man gör det ändå. Det kan ju bli så att man kör 25-48A i en ledare som är dimensionerad för 16A.

/Hasse
Nu var det mera menat som ett betraktande av vilken ledningsarea som används internt i apparater än någon kritik mot att inte bryta mot tillverkarens föreskrifter! ;)

Sen att spisar idag ofta är 230V beror antagligen på bristen på 400V 3-fas och även 3-fas över huvud taget i en del länder inom EU. Tillverkarna vill ha så långa serier som möjligt för att hålla ned kostnaderna och därför konstrueras spisar osv för att passa så många inkopplingsalternativ som möjligt. Men man ska aldrig ta nåt för givet.

pefo skrev:
Bilden gör det inte rättvist. Kablarna är inte mindre än 16kvadrat x 3!

n0zen skrev:
Bilden gör det inte rättvist. Kablarna är inte mindre än 16kvadrat x 3!
16mm² ? Tillåter mej tvivla å det grövsta! :D

Max 4 skulle jag gissa.

Men jag menade de invändiga kablarna. ;)

pefo skrev:

Max 4 skulle jag gissa.

Jag menade de inkommande :)

n0zen skrev:
Jag menade de inkommande :)
Inkommande vardå? In till spisen? 16mm² är ~5mm i diameter (koppar) och kapabel att hantera ~60A... Knappas nånting man använder för att koppla in en spis...

Å ja har aldrig sett en solid koppar i såna här sammanhang, finns som luftledning men inte som kabel vad jag vet...

n0zen skrev:
Hej!
den spis jag vill ha är 230v 3x16A +NOLLA. Mvh// Jerry
vart har du fått denna uppgifft ifrån? 230v 3x16A ?????????

Kan det vara 16A gummi kabel du menar ? isf är det 2,5mm2 x3 , med 230v i varje fas( mellan nolla och fas) lite rörigt nu :-)

pefo skrev:

Max 4 skulle jag gissa.

Skulle också tippa på 4-6mm² spismating. Kablarna i spisen ser inte grövre ut en 0.75-1.0mm² !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.