Jag håller med. Om spisen går att koppla om till 3*230V utan nolla (Norge),Rikard Ågren skrev:
så är utgångsläget bättre, men inte tillräckligt bra för att jag skulle rekommendera någon att köra den på 1-fas (om det inte står med på skylten, förstås).
/Hasse
Det är lite svårt att se på lappen eftersom jag inte införskaffat mig spisen än, beroende på att jag är osäker på vad merkostnaden blir att släpa hem en elektriker och om det överhuvudtaget går att lösa.b_hasse skrev:
Spisen jag vill använda har specen 3x16A + NOLLA.
Så jag är ganska säker, tyvärr att din variant inte kommer att gå att använda.
Redigerat:
Om du bara har 220 V i din lägenhet så är grundtipset att skaffa en spis för 220 V. En lyxig spis drar mycket effekt och det kan hända att du måste nöja dig med en enklare modell fram tills att elen installerats om. Att dra upp nya kablar från källaren är förmodligen dyrt särskilt om centralen måste kopplas om. Det verkar inte vettigt att göra om elen snart ska installeras om i alla fall.
Jag skulle ha köpt en billig 220V spis på Blocket i väntan på ominstallation av el.
Alternativt skulle jag köpa lyx-spisen på ett ställe som säljer spisen inklusive installation. Om den inte går att installera, eller det blir något fel, så är det deras problem/de får ta den tillbaka och du slipper betala. Detta blir dyrare men ibland enda sättet.
Jag skulle ha köpt en billig 220V spis på Blocket i väntan på ominstallation av el.
Alternativt skulle jag köpa lyx-spisen på ett ställe som säljer spisen inklusive installation. Om den inte går att installera, eller det blir något fel, så är det deras problem/de får ta den tillbaka och du slipper betala. Detta blir dyrare men ibland enda sättet.
Jag håller med om att de är klena, men 25A fördelas på 3 ledare, och man kör inte mer ström i någon ledare än vad tillverkaren har tänkt sig.pefo skrev:
Säger tillverkaren av den nya spisen att det inte är ok med 1-fas så blir det ett dåligt hempul om man gör det ändå. Det kan ju bli så att man kör 25-48A i en ledare som är dimensionerad för 16A.
/Hasse
Nu var det mera menat som ett betraktande av vilken ledningsarea som används internt i apparater än någon kritik mot att inte bryta mot tillverkarens föreskrifter!b_hasse skrev:Jag håller med om att de är klena, men 25A fördelas på 3 ledare, och man kör inte mer ström i någon ledare än vad tillverkaren har tänkt sig.
Säger tillverkaren av den nya spisen att det inte är ok med 1-fas så blir det ett dåligt hempul om man gör det ändå. Det kan ju bli så att man kör 25-48A i en ledare som är dimensionerad för 16A.
/Hasse
Sen att spisar idag ofta är 230V beror antagligen på bristen på 400V 3-fas och även 3-fas över huvud taget i en del länder inom EU. Tillverkarna vill ha så långa serier som möjligt för att hålla ned kostnaderna och därför konstrueras spisar osv för att passa så många inkopplingsalternativ som möjligt. Men man ska aldrig ta nåt för givet.