369 144 läst ·
715 svar
369k läst
715 svar
22 år, saknar erfarenhet och ska bygga fritidshus!
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Det går nog att elda så hårt att kastrullen börjar glöda
Att steka och koka är klockrent på kaminen 
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Sen jag satte upp en liten fläkt på loftet så är sällan värmen ett problem
Dom är väldigt effektiva dom där små kaminerna.
Men du har helt rätt i att det heter täljsten. Dom är ju väldigt populära i nya braskaminer. Jag tror det ska till lite volym på täljstenen om den ska vara kostnadseffektiv.
/C
Men du har helt rätt i att det heter täljsten. Dom är ju väldigt populära i nya braskaminer. Jag tror det ska till lite volym på täljstenen om den ska vara kostnadseffektiv.
/C
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Så här såg det ut när jag målade bakom spisen. Skyddspapp och tejp till förbannelse.
Mycket strukturmedel i och en bred pensel.
Sedan sprayade jag den lilla delen av rökröret med värmetålig matt färg.
När mor min lånade stugan så eldade in färgerna med bra resultat. Inga sprickor, bubblor eller annan åverkan syntes.
/Christian
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket strukturmedel i och en bred pensel.
Logga in
Skapa konto
Sedan sprayade jag den lilla delen av rökröret med värmetålig matt färg.
Logga in
Skapa konto
När mor min lånade stugan så eldade in färgerna med bra resultat. Inga sprickor, bubblor eller annan åverkan syntes.
/Christian
Självbyggare
· Östergötland
· 1 657 inlägg
Blev väldigt bra det där! Hoppas det fortsätter se bra ut, tycker det borde bli ganska varmt runt kaminen men är ju kanon om färgen tål det 
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Stugan står kvar
Jag var dit häromdagen och allt såg fint ut. Planerar på att försöka ta det lugnt i sommar. Vad som skall göras är:
/Christian
- Sätta upp hängrännor
- Fixa gräsmattan (hålet efter taket)
- Göra om grunden till dasset
- Bygga en liten ved- & redskapsbod
- Olja altanen
- Göra om vattenkranen i köket
/Christian
Självbyggare
· Östergötland
· 1 657 inlägg
Jag har nu konstaterat problemet med vatten på vattenkranens strömbrytare, fixade du en gummituta som skydd sen?
Jag kommer använda en annan lösning senare, nämligen en liten fotpedal (blir nog bygga en egen med en tryckknapp) att starta/stänga av pumpen med istället när man har blöta händer!
Tanken från början var att använda en helljus omkopplare modell Volvo Amazon (fotpedal) men självklart hade den utgått ur Biltemas sortiment när jag väl fick tummen/näven/armen ur röven o skulle köpa en...
Vad är din plan med att "göra om vattenkranen i köket"?
Att ta det lugnt en sommar hade ju inte varit helt fel! Men nu har jag snart tagit det lugnt en hel vinter så det får väll duga antar jag, blir inte mkt gjort iaf.....
Jag kommer använda en annan lösning senare, nämligen en liten fotpedal (blir nog bygga en egen med en tryckknapp) att starta/stänga av pumpen med istället när man har blöta händer!
Tanken från början var att använda en helljus omkopplare modell Volvo Amazon (fotpedal) men självklart hade den utgått ur Biltemas sortiment när jag väl fick tummen/näven/armen ur röven o skulle köpa en...
Vad är din plan med att "göra om vattenkranen i köket"?
Att ta det lugnt en sommar hade ju inte varit helt fel! Men nu har jag snart tagit det lugnt en hel vinter så det får väll duga antar jag, blir inte mkt gjort iaf.....
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
This is it!
Först och främst vill jag tacka alla som har hjälpt mig att förvärkliga och föreviga min resa. Tråden betyder något alldeles otroligt mycket för mig då den är en tidresa som går att uppleva om och om igen. Den respons och uppmuntran ni har gett mig genom tråden har varit en motivationshöjare som saknar motsvarighet. Så tusen tack allesammans!
I genäld hoppas jag att tråden även har gett er något. Kanske en gnutta inspiration eller att ett leende har frambringats under de år jag har varit aktiv här. Oavsett tar tråden inte slut här, även om jag inte kommer att skriva fler inlägg. Tråden hoppas jag lever vidare som kvällsläsning i höst och vårmörkret. Eller som en ren inspirationskälla. För nya eller framtida läsare så lovar jag att svara på frågor om ni har några!
Men nu är stugan officiellt klar och jag ser detta som ett avslutat kapitel i mitt liv, även om det precis har börjat. Det känns otroligt att jag började projektet med Desirée som särbo och idag är vi en familj.
Det här mina vänner, har varit en underbar resa...
Vänliga hälsningar
Christian
[video=vimeo;61584054]http://www.vimeo.com/61584054[/video]
Först och främst vill jag tacka alla som har hjälpt mig att förvärkliga och föreviga min resa. Tråden betyder något alldeles otroligt mycket för mig då den är en tidresa som går att uppleva om och om igen. Den respons och uppmuntran ni har gett mig genom tråden har varit en motivationshöjare som saknar motsvarighet. Så tusen tack allesammans!
I genäld hoppas jag att tråden även har gett er något. Kanske en gnutta inspiration eller att ett leende har frambringats under de år jag har varit aktiv här. Oavsett tar tråden inte slut här, även om jag inte kommer att skriva fler inlägg. Tråden hoppas jag lever vidare som kvällsläsning i höst och vårmörkret. Eller som en ren inspirationskälla. För nya eller framtida läsare så lovar jag att svara på frågor om ni har några!
Men nu är stugan officiellt klar och jag ser detta som ett avslutat kapitel i mitt liv, även om det precis har börjat. Det känns otroligt att jag började projektet med Desirée som särbo och idag är vi en familj.
Det här mina vänner, har varit en underbar resa...
Vänliga hälsningar
Christian
[video=vimeo;61584054]http://www.vimeo.com/61584054[/video]
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 214 inlägg
Grattis & lycka till!
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg