13 522 läst ·
55 svar
14k läst
55 svar
200mm eller 300mm isolering
Sida 1 av 4
Hej
Skall bygga ett 180kvm 1-plans hus ifrån Eksjöhus.
Det ingår 200mm isolering under betongen.
Har hört att man borde lägga till och få 300mm.
Men kan man räkna hem den extra kostnaden?
Säljaren tror att det kostar c:a 30 000kr extra
Skall bygga ett 180kvm 1-plans hus ifrån Eksjöhus.
Det ingår 200mm isolering under betongen.
Har hört att man borde lägga till och få 300mm.
Men kan man räkna hem den extra kostnaden?
Säljaren tror att det kostar c:a 30 000kr extra
Vet inte vad det kostar. Vet däremot att om golvvärme installeras i betongen, bör MINST 300 mm isolering placeras under plattan. Kör man med vanliga vatten radiatörer, är 200 mm lämpligt. Det har med värmeförluster/strålning att göra.
Jag har för mig att kommunerna numera kräver MINST 300 mm isolering fär att minska värmeförlusterna. Har man golvvärme så rekommenderar tillverkarna minst 250mm. Men med dagens strängare värmeenergikrav så lär 300mm vara ett minimum.
P.s. Själv har jag blivit avråd att använda mer än 400 till min framtida grund. Med motiverimg att 300 är beprovat. 400 kan vara ok. 500 kan skapa problem om 10 + år. Och att värmen stiger alltid upp.
Vi byggde till för två år sedan, då rekomenderade LK att vi skulle lägga 200mm cellplast under plattan vilket vi gjorde, kommunen hade inget att säga om detta. ca halva plattan som är gjuten på den gamla plattan ligger det 100mm på. LK hade krav på minst 30mm om jag minns rätt. Säger givetvis inget om hur mycket effektivare det är med 300-400mm.
Fasen, det är inte lätt att veta.
Jag har iallafall begärt en offert av säljaren på 300mm, priset jag angivit tidigare
var ett pris "mellan tummen och pekfingret" som säljaren sa.
Det hade dock varit kul att se nån form av beräkning av skillnaden mellan 200mm och 300mm i energiförbrukning.
Jag har iallafall begärt en offert av säljaren på 300mm, priset jag angivit tidigare
var ett pris "mellan tummen och pekfingret" som säljaren sa.
Det hade dock varit kul att se nån form av beräkning av skillnaden mellan 200mm och 300mm i energiförbrukning.
Det finns någon rapport på nätet, Google så hittar du nog info.Quart_666 skrev:
Som sagt, kolla med kommunen, säger de att de kräver 300mm för att du skall få bygga, så är ju beslutet redan klart.
Be också att få se energiberäkningen från Eksjöhus, huset får inte göra av med mer än 55kWh per kvm och år, dvs. i ditt fall 55*180=9900kWh per år för uppvärmning. Det finns dessutom krav i dag att den tillförda el som behövs (tex) för värmepump inte får överstiga en viss effekt.
Be eksjöhus visa hur ditt hus kommer att klara dessa krav.
Be också att få se energiberäkningen från Eksjöhus, huset får inte göra av med mer än 55kWh per kvm och år, dvs. i ditt fall 55*180=9900kWh per år för uppvärmning. Det finns dessutom krav i dag att den tillförda el som behövs (tex) för värmepump inte får överstiga en viss effekt.
Be eksjöhus visa hur ditt hus kommer att klara dessa krav.