Renoverade elen för ca 2 år sen (m elektriker) i vårt hus från -63. Alla sladdar bytes ut o lite nya dosor sattes in. Vi satte in 3x20 A som huvudsäkringar pga luft/vattenpump och eftersom vi utökat med fler dosor.

I november gick 1 huvudsäkring utan att vi reagera på det o vi byte.
Den 15/12-15 gick 1 till huvudsäkring o denna gången reagera jag på det o skrev upp datumet.
I dag ( 7/1-16) gick samma säkring igen.

Så på mindre än en månad fick jag byta säkring vilket jag tycker är lite konstigt. Vad jag vet så styr säkringen bl.a. över ugn o häll som också är 2 år gamla.Dessa var i gång när säkringen gick.

Tyvärr så pga tidsbrist vid renoveringen så märkes inte säkringarna upp utan jag får kalla på min elektriker för att reda upp det nu under våren.

Det ska väl inte vara så kort livstid på porslinssäkringar som 1 månad?

Några förslag?

Det handlar inte om säkringarnas "livslängd" utan om att du har belastat dom för mycket och då har dom helt korrekt gått. Det kanske går att flytta om lite laster till en fas som är mindre belastad men det kräver lite "undersökning". För att underlätta det så kan du anteckna ALLT som var påslaget ( och stannade) då säkringen gick. Så ta dit elektrikern och få hjälp med fördelningen och ev blockering av nått elsteg i VP

Normalt går hällen på två faser och ugnen på den tredje. Om både häll och ugn är inkopplat på en och samma fas verkar konstigt. Det är inte normalt att säkringar går alls. Eftersom det varit samma säkring varje gång är faserna troligen inte jämnt belastade. Det kan en elektriker koppla om.

Om en 20 A säkring löser "ibland" ligger strömmen på ca 30 A, kanske uppemot 40 A under 20 minuter. Detta motsvarar ca 7 - 9 kW, och alltså på en (1) fas. Vilka elprodukter i huset kan teoretiskt komma upp i dessa summor?

Det skulle kanske även vara ide att kolla anslutningarna och passdelarna där säkringen sitter, är det dålig kontakt där kan det bli mycket varmt.

Tack för svaren. Ska kolla upp det.

Har ni skaffat eller flyttat någon större förbrukare nyligen? Vattenkokare, brödrost eller liknande. Det känns ju dom om något har förändrats vad det gäller belastningens fördelning mellan faserna eftersom problemet verkar ha dykt upp först efter två år. Har ni gjort några andra förändringar i ert sätt att använda olika förbrukare? Tvättmaskin eller torktumlare som ni kör oftare än tidigare pga av tillökning i familjen kanske.

Nä inget har ändras. Det är därför jag tycker det är lite märkligt.

Måndagsexemplar av säkringar kanske?

• Gilla
Matstj
  • Laddar…
Mycket möjligt. Har i dag inhandlat fler. Har sagt till alla i familjen att om strömmen går så ska dom försöka komma ihåg vad dom använt. (Sen får man se om dom kommer ihåg vad jag sa)

Har du någon värmekälla utöver värmepumpen någonstans, t ex golvvärme, frostvakt i förråd, infravärmare i uterum som kan vara påslagen och glömd? Senaste dagarna har det varit kallt så din värmepump har förmodligen behövt tillskott av elpatronen. Om det verkligen stämmer att både ugnen och hällen ligger på samma säkring kan det dra säkringen, särskilt om ni t ex även kör tvättmaskin eller torktumlare också.

Det har varit två milda vintrar tidigare så det är kanske inte förrän med kylan nu som ditt värmesystem har dragit full effekt. Tänk även på att om ni duschar/badar så kräver det väldigt mycket extra uppvärmning ett par timmar efteråt för att värma upp varmvattnet. Om det är minusgrader ute klarar inte värmepumpen det själv utan elpatronen kopplas in.

Inga andra värmekällor och varken tvättmaskin o diskmaskin användes då.

Vad jag hittat som var anslutet då var
Ugn
Induktionshäll
Ps3
Belysning kök
Belysning vardagsrum.

Har du en modern elmätare där du kan se effekten just nu på varje fas så kan du ju se hur belastningen ser ut när du startar olika apparater och om du har en stor snedbelastning på faserna.

Ingen värme och ventilation?

Säker på att det verkligen var 20A-säkringar som satt/sitter i?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.