2 557 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
2-polig brytare
hej
en liten fråga, när en 2-polig brytare används, som även bryter nollan, får då den obrutna nollan och obrutna ledaren gå vidare i samma rör som den brutna?
tex till ett uttag, och sen vidare till andra som inte är brutna.
en liten fråga, när en 2-polig brytare används, som även bryter nollan, får då den obrutna nollan och obrutna ledaren gå vidare i samma rör som den brutna?
tex till ett uttag, och sen vidare till andra som inte är brutna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 914 inlägg
Jag ser inga hinder annat än färgerna - inte lämpligt med 2 st blå ledare i samma rör, och nollan ska va blå. Osäker på om man får tumma på den blå färgen även om ledaren kan ses som en tändtråd?
Jag har gjort så vid några tillfällen. Är ju inte de optimala, men ibland går de inte på annat sätt. Tex en 2pol infälld eljobrytare för pax-fläkt infälld i kombination med övriga brytare/dimmers. Då drog jag den brutna nollan/fasen från brytaren hela vägen genom kopplingsdosan till fläkten utan att klippa den.. så behöver man inte förväxla den. Vill man vara riktigt trixig kan man använda Ericsson för obruten och Nexans för bruten. Så ser man skillnad på dom (slät/räfflad) 
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
aha, så det skulle vara ok om man tex märkte upp den "genomgående" nollan som bryts med en text-remsa eller dyligt i de dosor den går igenom? då syns det ju om någon öppnar.
kan det var nåt?
eller kanske bättre att märka upp den brutna nollan....
kan det var nåt?
eller kanske bättre att märka upp den brutna nollan....
Jag har en liknande situation här - tänkte bryta ett vägguttag ute och en utebelysning med en 2+1-brytare. Jag hade tänkt att använda vit och orange för bruten fas och bruten nolla, för att undvika förväxling. Är jag helt ute och simmar?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden