Tack för alla bra svar!

Ja. Jag tycker mig se ett mönster ändå. Att saab är såpass dumpade i pris att man kan ta en chans.
Jag är väldigt färgad. Min första bil var en saab, min andra bil var en för snabb saab (93 areo, kurvan svängde det gjorde inte jag. Totalförstörd, knäckt på mitten). Sedan har det blivit en 9-3:a och en 95:a ocskå.

Hittade ett par intressanta annonser. Krav är alltså automat, helskinn eller vector paketet. Har inget jättebehov av en bränsleslukande motor eller jättesteroe, Men samtidigt sam motorn inte vara så klen att denna tunga bilen känns otymplig.

Första
http://www.blocket.se/hassleholm/Saab_9_5_Griffin_1_9_TDi_Aut_Kombi_49729269.htm?ca=15&w=3
Saab 9-5 Griffin 1,9 TDi Aut Kombi -10 läder sportstolar / 26000 mil
89500 sek

Andra
http://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_5_Vector_Griffin_1_9TiD_Sport_Combi_49733533.htm?ca=15&w=3
Saab 9-5 Vector Griffin 1,9TiD Sport Combi -10 läder sportstolar / 23000 mil
71000 sek

Tredje
http://www.blocket.se/lund/Saab_9_5_Kombi___1_9_Tid___Vector___Griffin___50027515.htm?ca=15&w=3
Saab 9-5 Kombi / 1,9 Tid / Vector / Griffin / -10 / 12000 mil
114.900
sek

Fjärde
http://bytbil.com/bilar/saab/9-5/cvfwpxrg/H0EBUDIAAY3ZfYg87MrG6N7kFF.ahgCYAA__!
Saab 9-5 Kombi / 2010 / 1,9 Tid / Vector / Griffin / Vinterhjul / 13200 mil /
114900 sek

Hur kan man förresten kalla en bil fullutrustad om den inte har skinn?
http://www.blocket.se/orebro/Saab_9_5_Nyskick__Nybes__Fullutrus__Avbet_49764637.htm?ca=15&w=3

Alla på listan har nästan exakt samma utrustningsnivå. Små saker skiljer
Det blev två olika indelingar. De som gått väldigt långt. Men är löjligt billiga. 22000 till 26000 mil kostar runt 75k
De andra två är mer normala runt 12000-13000 mil. Kostar runt 115k

Hur tycker du jag ska tänka här. Köp den dyrare i tron att den inte går sönder så snabbt. Men gör den det så är den lika dyr att laga som en bil som gått längre. Garantin är om inte helt slut, nästan.
Lägga undan mellanskillnaden på grupp1 och grupp 2. Dvs 115-75 = 40k som vi kan ha i reparationsbuffert.
Nu kommer till frågan man aldrig kan veta. Vilket verkar vara det vettigaste köpet? Jag har alltid alltid köpt bilar ur grupp 2. Gått lite kortare, kostar lite mer. Men har alltid åkt på värderas och dyra reparationer. Fördelen kan ju vara att bilen upplevs fräschare.

Vad tycker ni?

Mvh

Stefan

Stew skrev:
Tack för alla bra svar!

Ja. Jag tycker mig se ett mönster ändå. Att saab är såpass dumpade i pris att man kan ta en chans.
Jag är väldigt färgad. Min första bil var en saab, min andra bil var en för snabb saab (93 areo, kurvan svängde det gjorde inte jag. Totalförstörd, knäckt på mitten). Sedan har det blivit en 9-3:a och en 95:a ocskå.

Hittade ett par intressanta annonser. Krav är alltså automat, helskinn eller vector paketet. Har inget jättebehov av en bränsleslukande motor eller jättesteroe, Men samtidigt sam motorn inte vara så klen att denna tunga bilen känns otymplig.

Första
[länk]
Saab 9-5 Griffin 1,9 TDi Aut Kombi -10 läder sportstolar / 26000 mil
89500 sek

Andra
[länk]
Saab 9-5 Vector Griffin 1,9TiD Sport Combi -10 läder sportstolar / 23000 mil
71000 sek

Tredje
[länk]
Saab 9-5 Kombi / 1,9 Tid / Vector / Griffin / -10 / 12000 mil
114.900
sek

Fjärde
[länk]!
Saab 9-5 Kombi / 2010 / 1,9 Tid / Vector / Griffin / Vinterhjul / 13200 mil /
114900 sek

Hur kan man förresten kalla en bil fullutrustad om den inte har skinn?
[länk]

Alla på listan har nästan exakt samma utrustningsnivå. Små saker skiljer
Det blev två olika indelingar. De som gått väldigt långt. Men är löjligt billiga. 22000 till 26000 mil kostar runt 75k
De andra två är mer normala runt 12000-13000 mil. Kostar runt 115k

Hur tycker du jag ska tänka här. Köp den dyrare i tron att den inte går sönder så snabbt. Men gör den det så är den lika dyr att laga som en bil som gått längre. Garantin är om inte helt slut, nästan.
Lägga undan mellanskillnaden på grupp1 och grupp 2. Dvs 115-75 = 40k som vi kan ha i reparationsbuffert.
Nu kommer till frågan man aldrig kan veta. Vilket verkar vara det vettigaste köpet? Jag har alltid alltid köpt bilar ur grupp 2. Gått lite kortare, kostar lite mer. Men har alltid åkt på värderas och dyra reparationer. Fördelen kan ju vara att bilen upplevs fräschare.

Vad tycker ni?

Mvh

Stefan
Hur mycket kommer bilen rulla på ett år?

Under förutsättning att den inte kommer rulla mer än 2-3000 mil per år skulle ha satsat på den dyrare varianten av 2 anledningar:

Dieselmotorn är stark som en rysk björn och det tar ut sin rätt på automatlådan.
En automatlåda håller inte mer än 30 000 mil med dieselmotor.
I grupp 1 är du snart där, i grupp 2 har du en bra bit kvar.

En SAAB köper man för att behålla länge idag. Fom är svårsålda och ju fler år som går desto ovanligare blir dom.
Säg att man kör 2000 mil per år, bilen har gått 10 000 mil idag.
Om du behåller bilen i 10 år har du kört fruktansvärt billigt under dessa år.
Om vi förutsätter att bilen är slut om 10 år, vilket jag inte tror har den kostat dig 1000 kr/månad+ reparationer, skatt mm som alla andra bilar

Jag har haft en 9-5 2,2TiD med aut som hade gått +50.000 mil när jag sålde den utan att ha bytt låda......

Kör ni mindre än 1500/2000 mil om året känns det vettiga att köpa en bensinare för samma pengar men med halva sträckan.

ullet
Jag kör själv Saab och är väldigt nöjd, instämmer med att man får väldigt mycket bil för pengarna. Dock vill jag kasta in en bil till i samtalet, själv har jag åkt runt för att hitta en ersättare som man sitter bra i, den bil som kommit närmast är faktiskt nya Mazda 6, stolarna passar mig väldigt bra. Den ligger ju dock i lite högre pris än Saabarna du tittat på.

Du ser inte 9-3 Sport Combi som ett alternativ?

Alfredo skrev:
Du ser inte 9-3 Sport Combi som ett alternativ?
Det kan räcka med en sådan. Hittar du någon guldklimp?

Om man skippar dieselalternativen är saabs 2.0t en bra grej för den som är förståndig. Lite ny mjukvara på den så går den lagom fort men är fortfarande billig att försäkra etc...

MathiasS skrev:
Om man skippar dieselalternativen är saabs 2.0t en bra grej för den som är förståndig. Lite ny mjukvara på den så går den lagom fort men är fortfarande billig att försäkra etc...
Varför skall man skippa dieselalternativen? Bättre motor får man leta efter. Lite ny mjukvara på den och man kan ha väldigt roligt med samma förbrukning.

Hur är det med partikelfilter finns det på Saabs dieslar ??
Vet att det är dyrt att byta dessa grejor på vissa dieslar och det vore synd att köpa en dyr fin bil och få en sådan utgift som ett brev på posten.
Får väl även hoppas att Saab har blivit bättre angående igenkoksade motorer och hög oljeförbrukning , åkte själv Saab i början på 90talet och var helnöjd med dåvarande komfort jämfört med dåtidens Volvo.

Johan Gunverth skrev:
Varför skall man skippa dieselalternativen? Bättre motor får man leta efter. Lite ny mjukvara på den och man kan ha väldigt roligt med samma förbrukning.
Det sa jag inte att man ska göra.

Diesel eller ej, det är ju rätt lätt att räkna på om man vet hur långt man kör och vad skatten är på bilen ifråga.

Ta en titt på Volkswagen Touran, man sitter mer upprätt i den och jag klämmer lätt av 70-80 mil på en dag utan att bli speciellt trött i rygg eller bak! Jag har haft en Audi A6 innan och stolarna i Touranen är kanske inte så annorlunda men man sitter på ett annat vis i den.

/193cm lång!

Micro skrev:
Hur är det med partikelfilter finns det på Saabs dieslar ??
...
De behöver inte bytas ut under motorns livslängd om det inte havererar av annars orsak. Städar sig själva med jämna mellanrum. "SAABs" dieslar är från Fiat.

Johan Gunverth skrev:
De behöver inte bytas ut under motorns livslängd om det inte havererar av annars orsak. Städar sig själva med jämna mellanrum. "SAABs" dieslar är från Fiat.
Kanske tur det.. då det brukar kosta runt 15-20000kr att byta filter.
Vet bara att Citroen, Bmw o Volvo har bytes intervaller på sina bilar därför jag var nyfiken ang. Saab.

9-5 är absolut en av de trevligaste bilar jag kört. Men jag hade en 9-3 SportSedan Aero -03 som jag köpte ny, som stod nästan lika mycket på verkstaden som jag kunde köra den. Det var motorstyrning som krånglade, instrumentering som lade av. Säkerhetsbälten som slutade funka, med mera, med mera. Jag hade den i 3 år men sen orkade jag inte med den mer. Jag blev lite bränd där och då och har (tyvärr) inte haft SAAB sedan dess. De är riktigt trevliga att köra annars.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.