Det enda som får en högre belastning vid byte till kassett är gångjärnen eftersom rutans form stabiliserar fönstret. Skulle fönstret börja hänga så skulle själva kassetten behöva ändra sin form vilket är omöjligt.

• Gilla
Stegväxellåda och 1 till
  • Laddar…
Vet en som monterade kassetter för över 20 år sen. En firma gjorde det på plats, alla fönster i hela huset (normal 1,5 plans villa) på 1 dag.
De flyttade för några år sen, men bytet ställde inte till med några problem så länge de bodde där.

Japp, det enda jag ser skulle kunna hända är att gångjärnen skulle böja sig eller lossna i infästningen. Men som sagt, inget tecken på detta ännu.

Microkatten
R rax_72 skrev:
Det enda som får en högre belastning vid byte till kassett är gångjärnen eftersom rutans form stabiliserar fönstret. Skulle fönstret börja hänga så skulle själva kassetten behöva ändra sin form vilket är omöjligt.
Anta att bågstycket där gångjärnen sitter istället bultas fast i karmen eller i en grov stålregel. Låt bågen hänga fritt ut från karmen/regeln. Bredda nu bågen, inkl kassett/tyngden bågen skall bära. Hur bred kan bågen bli innan något händer? Och vad händer? Något kommer säkert att hända - det är inte troligt att en 1000 m bred båge sitter kvar fritt hängande.

Vid någon punkt kommer bågen inte att orka hålla den tunga kassetten längre. Något i bågen kommer att ge vika - den svagaste punkten. Bultarna lär inte vika sig först. Om nu kassetten är betydligt mer formstabil och hållfast än bågen så bör trät i bågen och dess fogar vara de svagaste punkterna. Bågen kommer först att deformeras genom att fogarna släpper och/eller trät böjs - bågen börjar hänga - för att slutligen förlora sin bärande förmåga helt.

Så jag anser att bågen kan hänga utan att kassetten ändrar form. Det omöjliga är möjligt. I det kopplade fallet ökar dessutom påfrestningen på den yttre bågen, som inte har en (mer stabiliserande) kassett. Frågan är snarare om det sker någon signifikant hängning över tid i det diskuterade fallet. Det man kan göra för att minimera risken för häng är att se till att gångjärnen sitter bra, och ev förstärka upp med ett extra gångjärn. Eller helt enkelt vara nöjd med ett (lågemissions)glas i innerbågen, vilket också undviker estetiska konsekvenser som en kassett medför.

Jag hade nog själv inte satt in en kassett pga både risk för häng och estetiska skäl, men här i tråden har ju några refererat till (hittills) lyckade ändringar, vilket ju ändå låter lovande för de som känner sig hågade! :D

• Ledsen
  • Haha
cdx873v och 1 till
  • Laddar…
I extremfall så kommer alltid saker att hända eller gå sönder. Jag skulle vilja se dom gångjärnen som ska hålla för en 1000 meter bred båge. Men det är ju inte heller realistiskt att räkna på en båge som är bredare än 1 meter eftersom vi pratar om gamla kopplade fönster och i det fallet kommer inget att hända med bågen. Om den nu inte är försvagad av någon anledning, tex röta. Men då har man nog andra problem oavsett kassett eller ej.

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Microkatten
R rax_72 skrev:
I extremfall så kommer alltid saker att hända eller gå sönder. Jag skulle vilja se dom gångjärnen som ska hålla för en 1000 meter bred båge. Men det är ju inte heller realistiskt att räkna på en båge som är bredare än 1 meter eftersom vi pratar om gamla kopplade fönster och i det fallet kommer inget att hända med bågen. Om den nu inte är försvagad av någon anledning, tex röta. Men då har man nog andra problem oavsett kassett eller ej.
Du missförstår totalt mitt inlägg.

Jag försökte visa att ditt påstående att en båge inte kan hänga sig p.g.a. att kassetten inte kan ändra form var felaktigt. Genom att titta på extremfall kan det ofta vara enklare att förstå olika sammanhang och samband för mer realistiska situationer. I verkligheten har man givetvis inte 1000 m breda bågar och inte heller menar jag att bågen kan deformeras endast i extremfall:

Microkatten Microkatten skrev:
Frågan är snarare om det sker någon signifikant hängning över tid i det diskuterade fallet.

Nja. Förstår vad du menar men tror du missförstår mig. Det är glaskassetten som styvar upp bågen istället för tvärtom. Belastningen på bågen blir nere i gångjärnssidan och uppe i motsvarande hörn. Det är dessa ställen man också ser till att klossa kassetten mot bågen. Detta innebär att kassetten blir den bärande delen i fönstret. Vid för stort fönster så kommer egentyngden i kassetten göra att den deformeras eller helt enkelt att glaset går sönder. Har jobbat med att bygga om äldre kopplade fönster så det är därför jag vet att det funkar så länge gångjärnen klarar lasten och bågen är hel. Självklart kan ett extremfall visa ett annat resultat, men det är totalt orealistiskt på grund av att glaset egenvikt kommer krossa fönstret långt innan dom extrema gångjärnen ger sig.

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Hur är det med moderna isolerglaskassetter, kommer de med tiden också läcka gas?

Det enkla svaret är ja, till sist kommer dom det och det är därför du har bara har en viss tid av garanti. Sen finns det omständigheter som påverkar livslängden på en glaskassett. Det du kan påverka under installation är att säkerhetsställa att gummimassan utanför listen inte kan bli påverkad av ytte omständigheter som tex sol, vatten eller djur. Det är denna gummimassa som sköter tätningen och som kommer åldras. Detta oavsett vad du gör men betydligt snabbare av tex solljus och andra faktorer. Så ju mer du kan skydda den med hjälp av bågen desto längre livslängd får du.

• Gilla
spaxx
  • Laddar…
Tack,

Men hur lång livslängd brukar man räkna med, för ett modernt isolerglas?

Har sett att man har 10 års garanti, är det då 10 år utan läckage eller friskriver man sig? Jag har läst men inte direkt hittat någonting om vad garantin egentligen omfattar.

Tror det är olika hos olika företag, men där jag arbetade så fanns det klausuler angående montaget och därmed risken för att det kunde utsättas för yttre påverkan.
Detta är inget som jag på något sett kan garantera, men en kvalificerad gissning säger att om man gör en korrekt montering som skyddar kanten korrekt så borde dom hålla dubbla garantitiden dvs 20 år. Men det är så mycket som påverkar. Ett fönster i söderläge kommer aldrig hålla lika bra som ett utan solinstrålning.
Något att tänka på är att du kommer att minska fönsterytan lite eftersom man behöver skapa en relativt grov kant för att skydda kanten på kassetten. Ungefär 20-25 mm av kanten runtom behöver vara helt skyddad mot klimatet. Som jämförelse så är kittfalsen på ett kopplat fönster ca 10 mm.
På mina egna äldre fönster så bytte jag enbart det inre glaset mot ett enkelt energiglas i 4mm tjocklek istället för att bygga om med kassett. Med renovering av bågen och nya lister så fick jag ett U-värde på ca 1,7 vilket ska jämföras med en kassett som kanske ger 1,2 men kostar 3 ggr så mycket och kräver mer modifiering. Hade svårt att motivera det rent ekonomiskt.

• Gilla
Stegväxellåda och 1 till
  • Laddar…
R rax_72 skrev:
Tror det är olika hos olika företag,
På mina egna äldre fönster så bytte jag enbart det inre glaset mot ett enkelt energiglas i 4mm tjocklek istället för att bygga om med kassett. Med renovering av bågen och nya lister så fick jag ett U-värde på ca 1,7 vilket ska jämföras med en kassett som kanske ger 1,2 men kostar 3 ggr så mycket och kräver mer modifiering. Hade svårt att motivera det rent ekonomiskt.
Du har helt rätt i detta, även vi har gjort detta byte av innerglas till flera kunder och alla är väldigt nöjda och säger sig uppleva en klar temp skillnad i rummet intill fönstret.
Vi har även gjort ett test på ett gammalt fönster med spröjsade rutor och lösa innan fönster och med nya tätningslister i innanfönstret tillsammans med energiglas så blev det en markant upplevd skillnad mot tidigare kallras.
Vi hade två lika fönster bredvid varandra att jämföra med.
Tveksamt om det lönar sig att leja bort detta arbete men skall man ändå renovera fönstret och göra jobbet själv så rekommenderas byte till energiglas då den lilla extra kostnaden mot vanligt glas i sammanhanget är marginell.

Hur beräknar man energieffektiviteten av fönster? Jag har två glasfönster och vill byta ut den innerglas till en energiglas, så att jag fortfarande har originalglaset i den yttrebågen och det energiglas i den innerbågen. Låt oss säga att det yttreglaset har ett u-värde på 5,7 W / (m2.K) och energiglaset har ett u-värde på 3,6 W / (m2.K), vad är u-värdet för mitt hela fönstret? Skulle beräkningen vara annorlunda om jag istället för energiglas använder isolerglas (2 glas med gas i mellanrum) med en u-vlaue på 1,2 W / (m2.K) så att fönstret har tre glasrutor totalt (orignialglaset i yttrebågen och isolerglas i innerbågen? Tack

Den frågan är rätt komplex och kan inte besvaras enkelt för att så mycket räknas in. När man anger u-värde för ett glas så är det bara glaset och för ett fönster är det samtliga glas i kombination med båge och karm.Jag skulle säga att enklaste sättet är att använda information som redan finns. Ett kopplat fönster i trä tillverkat fram till 70-talet någonting som är i dåligt skick ett u-värde runt 5. Om man renoverar det med nytt kitt och det inre glaset byts mot ett enkelt energiglas så sjunker u-värdet till ca 1,7 - 1,8. Om du istället monterar i en kassett så sjunker u-värdet lite till, men träet spelar in och därför så blir det komplext att ge ett svar på det. Dom värden jag angivit är tagna från en bok om energibesparing i äldre byggnader. Mitt tips brukar vara att nöja sig med att byta innerglaset mot energiglas och stanna där. Den ökade kostnaden för kassett är svår att räkna hem i energibesparing.

• Gilla
Stegväxellåda och 3 till
  • Laddar…
L Lars222 skrev:
Hur beräknar man energieffektiviteten av fönster? Jag har två glasfönster och vill byta ut den innerglas till en energiglas, så att jag fortfarande har originalglaset i den yttrebågen och det energiglas i den innerbågen. Låt oss säga att det yttreglaset har ett u-värde på 5,7 W / (m2.K) och energiglaset har ett u-värde på 3,6 W / (m2.K), vad är u-värdet för mitt hela fönstret? Skulle beräkningen vara annorlunda om jag istället för energiglas använder isolerglas (2 glas med gas i mellanrum) med en u-vlaue på 1,2 W / (m2.K) så att fönstret har tre glasrutor totalt (orignialglaset i yttrebågen och isolerglas i innerbågen? Tack
Här står listat lite olika alternativ,
Illustration av fem åtgärdsalternativ för energieffektivisering av fönster med beskrivande text och U-värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.