Hej

Det här är lite av ett specialläge, jag ska försöka förklara.
Jag har tilläggsisolerat huset, ungefär med tjocklek av en lecasten (inte helt konsekvent bredd pga att det nya är i vinkel, det gamla är inte det).

Tänk att jag har murat upp en vägg direkt på utsidan av befintlig vägg. Den nya väggen är ca 20 cm bred. Ovanpå den, i ytterkant har jag ställt en ny yttervägg. Denna är ca 15 cm bred. Således finns det några centimeters mellanrum mellan de två väggarna, där ska jag nu isolera. Scrolla ned så ser du en bild medan du tänker...

Om jag hade varit smart hade jag lagt syllisolering över hela murens bredd och inte BARA under nuvarande vägg (borde lagt 20 cm istållet för 15), men det är för sent att ändra nu, just nu är det blottad betong (jag har gjutit ca 5 cm ovanpå lecan för att få ett bra lager att jobba med).

Isoleringen som ska dit hälls/sprutas ut från vinden, rakt ovanifrån.

Så då är frågan, vad ska jag hälla ned för isolering mellan väggarna? Tyvärr, på ett ställe går det inte att spruta lösull för att det är för smalt, och där ligger den största delen av detta problem (firmorna har varit här och konstaterat omöjligheten). Då kom jag på att det vore kul att hälla ut lösa lecastenar från en säck. Jag köpte några säckar som jag tänkte testa med, för jag är helt säker på att det kommer rinna ut och täcka utrymmet där lösull inte tar sig fram.

Men senare insåg (?) jag att leca inte är kapillärbrytande, utan snarare suger upp fukt. Det vill jag ju då inte lägga direkt på denna betong. Betongen borde kanske inte vara jätteblöt, men det är ändå en källarvägg och en meter nedanför denna punkt står den under jord samt att den bortsett från lite puts är blottad för utomhusmiljön.

Då kom jag på, jag tar lite isodrän (som är kapillärbrytande) som jag har liggande, och smular detta till rätt små bitar (kanske inte lösa kulor, men ungefär) och häller ut detta först som ett lager som är någon cm tjockt och "isolerar mot fukten", sedan häller jag ut mina lecasäckar ovanpå. Vissa lecaculor kanske rinner igenom, men majoriteten gör förhoppningsvis inte det.

Allt material finns hemma och redo, jag har bara inte vågat ta steget. Jag förstår att allt det här är ganska rubbat och att jag borde ha tänkt på det här innan väggen blev permanent igenbyggd, men nu är det som det är. Dela med er av era kloka tankar.

Jag bifogar en bild som eventuellt gör situationen lite klokare.
Det finns andra delar där vi ska blåsa ner lösull, men just här är det alltså till synes omöjligt, om vi inte vill såga upp ett hål i ytterväggen, vilket inte är aktuellt än... :) yttervägg isolering.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Orsaken till att jag inte ritat lecakulorna hela vägen upp är för att det stora problemet är få in isoleringen under fönster. Ovanför och bredvid fönstren är det lättare att komma åt med lösull. Grejen med "kulorna" är att de liksom rinner in i håligheter, vilket behövs här.
Tack!

Redigerat:
Vi lät spruta in någon form av isolerskum i en liknande konstruktion. det fungerade utmärkt. Dock kommer jag inte ihåg vad firman hette.

Kolla med isodrän om du kan använda isodränkross. Det borde vara okänsligt för fukt.

Intressanta grejer! Allt av det där hade säkert fungerat.

De som sprutar in cellplastkulor finns inte i trakterna och inte heller lösa cellplastkulor på säck, för det är inget som lagerförs i mina trakter och inte ens leverantören hade grejerna på lager, så det lät lite besvärligt.

Isodränkross låter inte helt dumt, dock känns det kanske (obs, kanske) onödigt ambitiöst att använda till alltihop, då det bara är nedre skiktet (vad det nu innebär, säg 5 cm) som känns kritiskt. Sedan borde man väl kunna hälla på vad som helst, inbillar jag mig.

Men det är ingen som ser något fantastiskt idiotiskt med att hälla ned lite isodränkross på eget bevåg bara för att täcka den blottade betongen, sedan hälla på lite leca? Jag säger inte att jag kommer göra så, men om inget nytt poppar upp närmsta dagarna så gör jag så.

Stora delar av väggen går alltså att blåsa i vanlig isolering i, det mest kritiska nu är ett fönster som sitter i det här utrymmet då det inte går att spruta in något ovanifrån, då det kommer lägga sig ovanpå fönstret. Spruta från sidan går inte. Men det går att spruta ovanifrån på båda sidor om fönstret, vilket skulle göra att en del isolering så klart ramlar in, men jag fantiserar om att lecakulor (och allt annat som rullar) kommer glida in och fylla utrymmet rätt bra, i alla fall om man är där och petar lite med någon smal pinne eller så.

Planen är att bara fylla så högt så att man kommer upp till underkant fönster, eller strax över så att utrymmet runt stommen under fönstret blir täkt. Sedan kan vi spruta i vanlig lösull sen, samma som vi ska ha i andra ytor. Så det är just runt fönstret det är värst, men över hela sträckan vore det bekvämt att få ner isodrän i botten där betongen är blottad. Jag vet inte hur fuktkänsligt mineralull är, men det är väl inte helt lämpligt att ha direkt på plattan, eller?

yttervägg isolering2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.