Stämmer verkligen
"1C sänkning av innetemp = 5% mindre energi"?

Jag får det till som best ca 3%
om du sänker från 20 till 19 så är det ju 5% om man räknar från 0:an ... men det är ju inte därifrån man ska räka.
Det närmaste bästa värde man ska räkna från är ju DVUT.
om DVUT är -15C så blir det ju 1 / 35 del som är ca 2.86%

Energin som krävs för att upprätthålla en konstant temperatur ökar med ökad temperaturskillnad. 5% är förmodligen ett genomsnitt mellan en "normal" innetemperatur och en ungefärlig utomhustemperatur men exakt vilka de är går inte att säga.

Tänk på hur en kopp kaffe svalnar, först går det fort (stor delta-T och stor energiöverföring) men ju längre tiden går desto mindre blir avsvalningen per tidsenhet (mindre delta-T och mindre energiöverföring) och till slut når man jämvikt (noll delta-T, ingen energiöverföring).

• Gilla
b8q
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Energin som krävs för att upprätthålla en konstant temperatur ökar med ökad temperaturskillnad. 5% är förmodligen ett genomsnitt mellan en "normal" innetemperatur och en ungefärlig utomhustemperatur men exakt vilka de är går inte att säga.

Tänk på hur en kopp kaffe svalnar, först går det fort (stor delta-T) men ju längre tiden går desto mindre blir avsvalningen per tidsenhet (mindre delta-T) och till slut når man jämvikt (noll delta-T).

Jo på kaffekoppen ... men om man ska räkna på energiförluster på ett hus använder man alltid u-värde som är i W/m²·ºC och dessutom i förhållande till DVUT.

Har aldrig sett dessa 5% / ºC nämnas i något sammanhang med det ena eller det andra. Bara i förhållande till 0C

Därvid känns det som 5% / ºC är nån som vill förenkla för att det ska bli lättare för gemene man att gissa sig till vad man sparar.

Men om man vill ha lite bättre gissning än en grov förenkling ... stämmer verkligen 5% / ºC ??
Min känsla är att det inte gör det.

M MrDizzy skrev:
Men om man vill ha lite bättre gissning än en grov förenkling ... stämmer verkligen 5% / ºC ??
Min känsla är att det inte gör det.
Nej, det tror inte jag heller, jag tycker det låter mycket.

Det känns otroligt åt båda håll. Att gå från 1 till 20 grader inomhus drar inte bara 100% mer (ursäkta matten), samtidigt som en sänkning från 40 till 0 inte sänker förbrukningen med 100%. Så det är en tumregel och ingen sanning får man anta.

Generellt bör man ju fundera på om det är bättre att förhålla sig till inomhusklimat i förhållande till utomhus temperatur. Istället för "sänk inomhustemperatureb och spara 5%/grad" så kan man säga "varje grad är utomhustemperatur drar X watt"

K
5% avser nog inte momentant utan utslaget på årsförbrukningen.
Sedermera är väl utgångsläget sannolikt en standardvilla på 150-180m² som håller 21-23C inomhus.

Ponera att man en vintermånad förbrukar 2000kwh, varav 80% är uppvärmning, det ger 1600kWh till uppvärmning. Kan man spara 5% av dessa ger det 80kWh per månad och 2,66kWh per dag.

Tycker personligen inte 2,66kWh per dag låter som en orimlig summa för att sänka 1 grad.
Det är ju i princip 1-2 kompressortimme mindre per dag.

Har man dessutom typ bergvärme, så ger enligt IVT 1C sänkning av framledningstemperaturen 3% högre COP.

• Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
Lösningen.
Skärmavbild av ett inlägg från "humorjakten" med text om att minska elräkningen genom att sänka inomhustemperaturen och köra AC på max.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Kollar jag husen som Tibber jämför mig med så har dom sänkt sin förbrukning 15% aug21 jfr aug22.

Kan ju vara några fler hus som har tibber i år men ändå ser det ju ut som att folk börjat snåla en del...

Det man ska jämföra med är medeltemperaturen under uppvärmnings säsongen. Då är inte 0 grader en orimlig temperatur. Man tjänar ju in mindre andel av förbrukningen när det är riktigt kallt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.