419 286 läst ·
605 svar
419k läst
605 svar
1920 talshus som ska få sig en omgång!
Om några månader när han börjar bli klar så tror jag med all säkerhet att han mer än gärna gör något annat än snickrar på huset. Då har barnen egna rum att busa i och familjen kommer nog att må ännu bättre än de gör idag och som jag sett i denna tråden så tycker jag nog att mattetvilling verkar ta sig tid för barnen mer än ofta, trots ett digert byggschema. Jag har även märkt av ett inbokat schema med lediga dagar från bygget så jag är inte orolig.The Tor skrev:
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Stämmer bra, jag har kört på rejält för att snart kunna vila ut i höst. Vill inte ha ett bygge med många surdegar kvar. Nu nästan allt klart på utsidanRiggen skrev:Om några månader när han börjar bli klar så tror jag med all säkerhet att han mer än gärna gör något annat än snickrar på huset. Då har barnen egna rum att busa i och familjen kommer nog att må ännu bättre än de gör idag och som jag sett i denna tråden så tycker jag nog att mattetvilling verkar ta sig tid för barnen mer än ofta, trots ett digert byggschema. Jag har även märkt av ett inbokat schema med lediga dagar från bygget så jag är inte orolig.
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Pappa körde på med gips, jag lekte med barnen och passade upp med mat och fika. Nu är bägge barnrummen färdiga med gips. En remsa kvar i allrummet.
Och ett par i hallen
Jag satte botten brädan för taket när lilltösen sov så att pappa kunde gipsa väggen. Gjorde sen en bit till när barnen lagt sig.
Nu är det snart färdigt att kalla in målarna för spackling och slipning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och ett par i hallen
Logga in
Skapa konto
Jag satte botten brädan för taket när lilltösen sov så att pappa kunde gipsa väggen. Gjorde sen en bit till när barnen lagt sig.
Logga in
Skapa konto
Nu är det snart färdigt att kalla in målarna för spackling och slipning
Jag tycker du gör helrätt, kör på hårt nu så det blir mer eller mindre färdigt, sen kan alla slappna av och må bättre! och ni kan umgås mycket mer!mattetvilling skrev:
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Igår satte pappa upp lite mer gips innan han for hem. Efter en skön men jobbig dag med barnen fick jag en kväll i soffan och kollade på film. Dvs en hel dag utan bygge :wow:
Nu är det inte så mycket gipsning kvar, men det saknas en skiva till, trodde det skulle räcka med 11 skivor till men får åka och hämta ännu en 900mm skiva. Jag har för många sneda tak som förstör alla skivor...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är det inte så mycket gipsning kvar, men det saknas en skiva till, trodde det skulle räcka med 11 skivor till men får åka och hämta ännu en 900mm skiva. Jag har för många sneda tak som förstör alla skivor...
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Jobbade lite med vindskiveplåten idag.
Så här ser det ut vid hängrännan
Testade först att bara knäcka plåten vid mansardbrytet men det såg inte klokt ut, knöligt och bubbligt och vinkel utåt. Gjorde då som jag sett på några andra hus, gick med plåten nedifrån och bockade ett par centimeter längst upp. Sen med plåten överfrån med ett par cm utstick.
Och på toppen gjorde jag en enkelfals
Hann med en och en halv sida sen ringde en kompis och det blev en sväng till Liseberg med grabben istället
Frugan fick målat lite när jag var borta. VI fick ett litet lackstift för att fylla i lite repor i ränndalsplåten efter plåtslagaren.
Så här ser det ut vid hängrännan
Logga in
Skapa konto
Testade först att bara knäcka plåten vid mansardbrytet men det såg inte klokt ut, knöligt och bubbligt och vinkel utåt. Gjorde då som jag sett på några andra hus, gick med plåten nedifrån och bockade ett par centimeter längst upp. Sen med plåten överfrån med ett par cm utstick.
Logga in
Skapa konto
Och på toppen gjorde jag en enkelfals
Logga in
Skapa konto
Hann med en och en halv sida sen ringde en kompis och det blev en sväng till Liseberg med grabben istället
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Ännu en milstolpe klar, utsidan på huset klarar nu alla oväder vindskiveplåtarna är på plats! Tyvärr inga bilder från denna övning, hade tur med längderna på plåtarna och fick ihop det med 1 cm tillgodo på sista längden.
Fick även upp lite mer råspont i taket när barnen lagt sig. Nu är det bara 4 brädor kvar men jag får nog kalla in min långa bror för att få dom på plats.
Fick även upp lite mer råspont i taket när barnen lagt sig. Nu är det bara 4 brädor kvar men jag får nog kalla in min långa bror för att få dom på plats.
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Vet inte om du skrivit tidigare, men råsponten du monterar i taket är den färdig målad eller målade du innan du satte upp den?
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Lite bilder på färdig vindskiveplåt. Tycker oftast att det ser bäst ut när plåten ligger ovanför nockpannan. Nu börjar man bli lite skadad och kollar tak varthän man går men man har sett en del lustiga skärningar av plåt och nockpannor.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto