Funderar skarpt på en 18v litium skruv/borrmaskin, det känns som dom e för nya för att någon ska ha en aning om vilka som är bäst. Jag tror att Metabo var väldigt tidiga men jag gillar inte deras skruv/borrmaskin, har kollat DW, Makita och sen hittade jag en blå bosch som var 800:- billigare än sina konkurenter i en proffshandel.. Dessutom går jag från mina 12v till 18v, jag är lite irriterad för att 12v inte riktigt orkar med jobbet på en bonngård och nu med litiumbatterierna så får man ner vikten rätt regält även om motorn naturligtvis väger mer..

Kommer jag bara att bli förbannad på de lite tyngre maskinerna eller kommer jag att älska extra tillskottet i kraft, finns det någon som har erfarenhet av fler en en av de nya litium maskinerna?

BuDDHa skrev:
Funderar skarpt på en 18v litium skruv/borrmaskin, det känns som dom e för nya för att någon ska ha en aning om vilka som är bäst. Jag tror att Metabo var väldigt tidiga men jag gillar inte deras skruv/borrmaskin, har kollat DW, Makita och sen hittade jag en blå bosch som var 800:- billigare än sina konkurenter i en proffshandel.. Dessutom går jag från mina 12v till 18v, jag är lite irriterad för att 12v inte riktigt orkar med jobbet på en bonngård och nu med litiumbatterierna så får man ner vikten rätt regält även om motorn naturligtvis väger mer..

Kommer jag bara att bli förbannad på de lite tyngre maskinerna eller kommer jag att älska extra tillskottet i kraft, finns det någon som har erfarenhet av fler en en av de nya litium maskinerna?
Det är ganska stor skillnad på styrkan hos olika 12V maskiner, dels beroende på modell, dels tillverkare. Vad skruvar du för något som inte 12V klarar? Kanske en slagskruvdragare skulle vara til nytta?

Jag har tidigare använt en 18V dewalt men sålde den och kör numera 12V festool. Kompletterat med vanlig 230V borrmaskin. Har inte ångrat mig en gång. Men sen så skruvar jag sällan riktigt kraftiga skruvar.

Kör numera 18v Makita maskiner och har både slagskruvdragare och borrmaskin/skruvdragare... sen har jag en 12v makita skruvdragare också och den lilla 18v slagskruvdragaren är den som jag alltid tar fram numera. Ergonomin, vikten, kraften och inte minst jämnvikten gör den oslagbar.

P
Jag kör med Makitas skruvdragare + slagskruvdragare med 12V Li-Ion batterier. Dom har klarat allt jag har kastat åt dom, och jag gillar att ha två laddare + fyra batterier. Då har man kräm hur intensivt skruvandet än blir.

När jag köpte min första Makita så parkerade jag min Festool 12V som, i mitt tycke, är alldeles för klen.

Är nog svårt att säga att 12v är klent och 18v starkt. Min gamla superstarka 12v bosch är starkare och tyngre än min 18v li-Ion makita. Den är dock förpassad till utlåning till min far då den annars bara samla damm, väljer hellre den något svagare men ack så smidigare 18v makitan 365 av 365 dagar.

Finns 12v makita Li-Ion maskiner? Det visste inte jag. 14,4 dragaren är egentligen den perfekta skruvdragaren, men jag bytte till 18v maskinen för att kunna kombinera fler maskiner med samma batterier, underlättar en hel del...

Summa: Stirra dig inte blind på volt-talet. Jämför styrka och uthållighet i förhållande till vikt och smidighet.

P
Sorry, hade lite otur med tankeverksamheten, 14,4V skulle det naturligtvis vara!

Precis som Frebbe är inne på så är det väldigt klokt att välja en serie för att sen hålla med flera verktyg som arbetar med samma batteri. Blir klart mer ekonomiskt på det viset.
Själv har jag tre batterier till 6st maskiner, och fler maskiner skall det bli.

Jag kommer att vänta tills Festool släpper sin Li-ion maskin. Med borstlös motor (som slår allt annat, enligt min ödmjuka åsikt)
borde den bli något alldeles extra.
Tills dess får C12:an duga. Har kört den stenhårt vid trallbyggen såväl som i snickeriet med finlir och den har som sagts tidigare, inte protesterat för någon uppgift.
Finns ingen konkurrentmaskin jag provat som har en så exakt varvtalsreglering (man kan smyga igång den när man ska dra ur gamla spårskruvar) mest tack vare den borstlösa motorn.

Frebbe skrev:
Summa: Stirra dig inte blind på volt-talet. Jämför styrka och uthållighet i förhållande till vikt och smidighet.

jag skiter uppriktigt sagt i spänningen om maskinen inte levererar.. men generellt så ger högre spänning större styrka men inte om strömmen inte hänger med, som sagt, visst kan man göra en svag 18v om man snålar på strömmen.. MEN en korrekt byggd 18v bör vara stakare än en 12v, min festool är underbar på alla sätt men den räcker inte alltid till för vad en månskensbonde utsätter den för.. Jag är nyfiken på bosch's blå 18v litium maskin men blir orolig när den är så mycke billigare än konkurenterna.. den har 0,3 Ah mindre än dom andra men med en laddtid på 15-20minuter och dubbla batteri så ser jag inte problemet.. men jag ställer mig ändå tveksam när prisskillnaden är så stor..

ClasseClas
Jag har en Makita BDF 440 (14,4V) sedan 2 år tillbaka och den är helt super. En rejäl maskin med en låg vikt på 1,6 kg. Även om den får ligga till sig ibland i ngn månad så håller sig batterierna fräscha. Litiumbatterier och hobbyanvändning är väldigt tacksamt faktiskt. Man behöver inte hålla ordning på att konditionera batterierna regelbundet i tid och otid.

En 2-pack med en skruvdragare + en slagskruvdragare 14.4 V eller 18V lär täcka de flesta behov från finlir till feta "månskensskruvar".

Redigerat:
Jag tror det är dumt att anpassa skruvdragarinköpet till om man ska ha flera batterimaskiner. Skruvdragare är hittills den enda maskin jag behöver med batteri. Tills vidare lever jag gärna med sladdar för den extra krämen. Tipset är alltså att fundera på om man behöver andra batterimaskiner innan man låter kompatibiliteten styra valet av skruvdragare. Som borrskruvdragare är min 18V Hitachi fantastisk, men det är en NIMH och väger därefter. Många jobb klarar man tillräckligt bra med en Bosch 12V SD t.ex. eller lilla 10,8 V som också räcker ganska långt men inte till borrning.

ClasseClas skrev:
En 2-pack med en skruvdragare + en slagskruvdragare 14.4 V eller 18V lär täcka de flesta behov från finlir till feta "månskensskruvar".
haha.. månskensskruvar, jag trodde det hette fransk träskruv

Kollade lite.. Makita - Max. vridmoment 80 Nm - hittar ingen annan som kommer nära detta vridmoment.. dessutom, 2,1 kg.. det låter nästan för bra för att vara sant, har nån kört den här maskinen? (kan inte tänka mig att det är samma makita som ovan var svagare än en bosch 12v maskin..)

Näe den makitan som är svagare än min gamla 12v bosch är bdf440/450. Tror den (min makita) har runt 40-50nm i vridmoment på pappret, boschen hade nog runt 60-80nm.

Väljer ändå den lättare tusen gånger hellre. Min gamla bosch vägde nog runt 2,2 kg och det är STOR skillnad på makitan som ligger runt 1,6 kg.

Jag skulle helt klart välja en lagom stark och framförallt smidig borrskruvdragare (tex bdf440/450) och sen om jag känner att jag behöver, komplettera med en slagskruvdragare som är jättesmidiga och har ett vridmoment på runt 130 nm. Köper man dem samtidigt i ett kombo-pack sparar man en del.

Har använt en makita 3-växlad skruvdragare (kanske den du tänker på) iaf en modell större än min egna, och tycker absolut att den är för stor och klumpig. Men det är ju min personliga åsikt, du kanske har helt andra värderingar.

Frebbe skrev:
Har använt en makita 3-växlad skruvdragare (kanske den du tänker på) iaf en modell större än min egna, och tycker absolut att den är för stor och klumpig. Men det är ju min personliga åsikt, du kanske har helt andra värderingar.
jo, det är den treväxlade Makitan på 2,1kg.. jag får åka ner och känna på den helt enkelt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.