Hej,
Behöver lite kreativ hjälp.
Har en kulodosa som sitter väldigt dumt till i ett källarum. Taket är betong och det kommer ut 3st vp rör till dosan , har tidigare även suttit en lampa i anslutning till det men den är sedan längs borttagen. Har ingen nytta av utgången ur taket längre och behöver få väck kulodsan och spacklat igen taket. Problemet är att det går matning vidare till ett annat rum genom dosan vilket fortsatt behövs. Skulle eventuellt kunna knacka ur lite till kring rören och på så sätt försöka få dit en koppling mellan vp rören och sedan splackla igen. Det tredje röret behövs ej. Hur skarp böj går att få till med en flexslang? Dragningen av nya kablar kan jag få till innan så så länge som en någorlunda ok koppling mellan rören går att får till så borde det inte vara några problem.
Behöver lite kreativ hjälp.
Har en kulodosa som sitter väldigt dumt till i ett källarum. Taket är betong och det kommer ut 3st vp rör till dosan , har tidigare även suttit en lampa i anslutning till det men den är sedan längs borttagen. Har ingen nytta av utgången ur taket längre och behöver få väck kulodsan och spacklat igen taket. Problemet är att det går matning vidare till ett annat rum genom dosan vilket fortsatt behövs. Skulle eventuellt kunna knacka ur lite till kring rören och på så sätt försöka få dit en koppling mellan vp rören och sedan splackla igen. Det tredje röret behövs ej. Hur skarp böj går att få till med en flexslang? Dragningen av nya kablar kan jag få till innan så så länge som en någorlunda ok koppling mellan rören går att får till så borde det inte vara några problem.
Nog bara att glömma det med att koppla ihop rören i taket/väggen, för tvärt att få ihop. Kommer rören ut i taket i liv med väggen. Kan gå att hugga upp i taket ( blir mycket där ) och väggen för att kunna skarva på rören ner till en dosa som placeras i väggen. Och kanske även dra om ledningarna, då dom blir för korta ner till en dosa. Dosa kommer du aldrig ifrån, utan att göra om allt från ovan.
Ok, ja det blir nog svårt att lösa. Ser jag eventuellt har ett annat alternativ för matning till rummet brevid. Det kräver dock att jag drar en ny flexslang och går in i baksidan av en befintlig väggdosa, är det ok att borra sig igenom baksidan av en fast väggdosa? Slangen kommer sitta fast bra (putsas in).
Medlem
· Blekinge
· 11 710 inlägg
Istället för en slang, ta en riktig 3-ledarkabel som går att bocka lite snävare och kan putsas in också. Fullt godkänt.G Gusten82 skrev:Ok, ja det blir nog svårt att lösa. Ser jag eventuellt har ett annat alternativ för matning till rummet brevid. Det kräver dock att jag drar en ny flexslang och går in i baksidan av en befintlig väggdosa, är det ok att borra sig igenom baksidan av en fast väggdosa? Slangen kommer sitta fast bra (putsas in).
svårt att släppa detta med ihopkoppling av vp-rören. Det är alltså det högra och vänstra rören på bilden som skall kopplas ihop. Mittenröret kan jag ta bort. Kan knacka ut lite runt om och trä på någon sorts böj. Den kommer dock bli ganska skarp.
Hjälper väl inte? I såfall kan jag väl lika gärna dra om med en en 3 ledarkabel och spackla igen. Förhoppningen är att lösa det med någon rörböj för att fortsatt kunna byta ut/komplettera med extra ledare framtiden, även om det blir en väldigt skarp böj att ta sig förbi.Solvskaftet skrev:
Att göra en 180⁰-böj med ca 35 mm i cc samt skarva ihop böjen med befintliga rör på ett djup av 6-10 cm är en omöjlighet, dels är det alldeles för skarp böj, dels så är en skarvmuff minst 5-8 mm lång.G Gusten82 skrev:
Hur tjockt är betongtaket?
Bila upp ett tillräckligt stort hål i taket så att du kommer åt rören efter att de har vikt av åt olika håll.
Dosan har ett lock...G Gusten82 skrev:
Om du mot förmodan lyckas böja ett VP-rör/flexslang så kraftigt att du kan få dit den på befintliga rören utan att det sticker utanför taket så kommer du aldrig att kunna rubba någon av trådarna i böjen.
Om du vill kunna byta/dra i ny tråd i rören så har du bara två alternativ, dels att bila upp taket så mycket att du kan göra en "rak" skarv, dels montera en infälld dosa med synligt lock.
Om du vill kunna byta/dra i ny tråd i rören så har du bara två alternativ, dels att bila upp taket så mycket att du kan göra en "rak" skarv, dels montera en infälld dosa med synligt lock.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Projekttråd: Uppgradering av Luna/Migatronic 180x
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Rotera lamputtag 180 grader?
El -
altanpardörr med 180 graders öppning med dörrbroms
Fönster & Dörrar -
Altandörr med 180-graders öppning
Fönster & Dörrar -
Existerar det förgreningrör i 4 riktningar 90+ 180 grader