Har nyligen köpt en Mammotion mini 2 som klarar rejäla lutningar. Har dock 15cm hög kantsten som skiljer 2 olika gräsmattor åt och vill ju att roboten ska kunna vandra fritt därimellan.

Är det någon som har löst detta på ett snyggt och fungerbart sätt? Tittat på lite ”trottoarramper” men bara hittat lägre varianten eller väldigt dyra. Att ta bort en del av kantstenen är ju en lösning men hittar gärna en lösning som är flyttbar… några tips?

I Iconoclast skrev:
Har nyligen köpt en Mammotion mini 2 som klarar rejäla lutningar. Har dock 15cm hög kantsten som skiljer 2 olika gräsmattor åt och vill ju att roboten ska kunna vandra fritt därimellan.

Är det någon som har löst detta på ett snyggt och fungerbart sätt? Tittat på lite ”trottoarramper” men bara hittat lägre varianten eller väldigt dyra. Att ta bort en del av kantstenen är ju en lösning men hittar gärna en lösning som är flyttbar… några tips?
Vad är det som hindrar att du gräver ner kantstenen så att din klippare klarar av kantstenen?

Ja det går ju att ta bort en sektion av kantstenen och jämna ut gräsmattan vid öppningen så att roboten kan gå ut därigenom men estetiskt lämnar jag gärna kantstenen orörd och har någon temporär ramp eller liknande

• IMG_1661.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Iconoclast skrev:
Ja det går ju att ta bort en sektion av kantstenen och jämna ut gräsmattan vid öppningen så att roboten kan gå ut därigenom men estetiskt lämnar jag gärna kantstenen orörd och har någon temporär ramp eller liknande
Nej, jag skrev inte att du skulle ta bort kantstenen.
Jag undrade vad som hindrar dig från att gräva ner den djupare så att din klippare klarar av att passera.

Ja resultatet är väl detsamma, att ta bort en sektion av kantstenen eller att gräva ner den 15cm…att gräva ner hela kantstenen som är 50 meter lång är inte aktuellt då försöker jag hellre med en ramp 👍

C
I Iconoclast skrev:
estetiskt lämnar jag gärna kantstenen orörd och har någon temporär ramp eller liknande
En improviserad ramp kan väl alltid snickras ihop av tryckimpregnerat virke t.ex. Men inte vill du hålla på med tillfälliga lösningar som skall in och ut så fort det skall klippas. Nä, gör nåt permanent. En ramp riggad med några plattor i en "lucka" i kantstenen, lämpligtvis på någon diskret plats, eller varför inte en tunnel under stenläggningen som mynnar i ett buskage på gräsmattan där roboten kommer upp.

I Iconoclast skrev:
Ja det är det första problemet. Det har föreslagits två lösningar som kommer fungera
I Iconoclast skrev:
Är det någon som har löst detta på ett snyggt
Vad som är snyggt överlåter jag till ägaren att avgöra.
I Iconoclast skrev:
och fungerbart sätt?
När det gäller fungerbart verkar det finnas ytterligare ett problem med din gräsmatta som beror på kantstenarna vad jag förstår av bilderna. Klarar den verkligen att klippa allt gräs fram till kantstenen. Utan att ramla ner och fastna?
I Iconoclast skrev:
Tittat på lite ”trottoarramper” men bara hittat lägre varianten eller väldigt dyra. Att ta bort en del av kantstenen är ju en lösning men hittar gärna en lösning som är flyttbar… några tips?
En enkel lösning är att ta bort all kantsten och justera nivån på gräsmattan så klipparen kan ta sig fram fritt.

Farstatjej90
Jag vet inte om det är en lösning som passar men en av uppdateringarna i appen jag fick senast var att det nu mer stöds två olika områden som man lyfter roboten emellan.

I Iconoclast skrev:
Är det någon som har löst detta på ett snyggt och fungerbart sätt?
Det beror nog väldigt mycket på förutsättningarna på marken. Din ena gräsmatta synes ju exempelvis vara av sten. Utöver att en sådan klarar sig rätt länge mellan klippningarna är det ju inte säkert att man tilltalas av en ramp där heller, vilket ofta skulle vara grundförslaget annars.

Så är du tydligare i frågan är det lättare att svara.

Men om vi antar att det är gräs på andra sidan stensättningen också och det inte finns någon annan väg för roboten att ta sig dit så sällar jag mig till dem som föreslår att du hanterar höjdskillnaden på gräsmattesidan och gör en nedsänkning mot stenen och även fasar av stenkanten för en liten öppning.

Jag tror det skulle bli betydligt prydligare än en temporär ramp som eventuellt lämnas framme fem dagar i veckan.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.