32 405 läst ·
71 svar
32k läst
71 svar
1500 kr i framkörningsavgift??
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 019 inlägg
Vi tar 395 ex moms för servicebil / dag
Tycker det är ett riktigt otyg om kostnaden inte är presenterad innan. Sen är väl 375:-/dag i Bilkostnad rätt överkomligt. Om det inte dessutom debiteras arbetstid för tiden han sitter i bil, eller tillkommer andra "dolda kostnader för bil och maskiner.
Tror vi som beställer jobb behöver bli bättre på att våga fråga vilka kringkostnader utöver timpris som tillkommer.
Lär vara svårare för entreprenören att dra en rövare med en oskälig nivå, om frågan ställs innan.
Man bör ju även tydligt ställa krav på att timdebitering skall enbart ske för tid hos kund. Övrigt för täckas i eventuella framkörning, start, servicebil mm. Jag har inget emot dessa avgifter, men jag vill inte betala både det och timtid under resa. D
Tror vi som beställer jobb behöver bli bättre på att våga fråga vilka kringkostnader utöver timpris som tillkommer.
Lär vara svårare för entreprenören att dra en rövare med en oskälig nivå, om frågan ställs innan.
Man bör ju även tydligt ställa krav på att timdebitering skall enbart ske för tid hos kund. Övrigt för täckas i eventuella framkörning, start, servicebil mm. Jag har inget emot dessa avgifter, men jag vill inte betala både det och timtid under resa. D
Det är väl ingen som säger att det inte ska betalas och givetvis ska man ju få ihop lön för sina timmar även om dessa spenderas i bilen på väg till eller från jobb. Antingen så ingår det i potten ”arbete” eller utsplittat bredvid. I detta fall är det väl Skatteverket som säger att resa inte berättigar Rot/Rut avdrag så därför är det väl vanligast att det står som egen post. Det som folk blir bittra över är väl när det känns som det finns dolda kostnader man inte räknat med. Frågar jag man vad det kostar och man får svar vad hantverkaren kostar per timme o uppskattat antal timmar, så är det ju inte lätt att veta att (om man inte blivit bitter förr) man också ska fråga om kostnader för servicebil, resor, materialpåslag, om obligatoriska frukost raster hos grossisten räknas in i arbetstiden, vite för om arbetet inte blir avslutat i enlighet med överenskommelsen. Har säkert glömt något från någon av alla trådar från folk som blir bittra på till synes medveten dunkelhet i offerten från olika hantverkare.
Edit, placera in punkter enligt eget tycke i den meningen
jag verkar ha glömt det.
Edit, placera in punkter enligt eget tycke i den meningen
Ibland skulle jag önska att alla firmor gick ihop och vägrade göra jobb utan underskrift. Dyrt som fan ska de va. Dem som inte vill skriva under kan göra de själv.globaljuggler skrev:
Vem bestrider 1500 för 8 resor. lägg ner !
25min per resväg, det innebär i princip 1tim per dag i restid. 4dgr alltså 4tim.
1500kr/4tim = 375kr/tim.
Det får jag ändå säga var billigt! Hade det varit det dubbla, så hade det varit i överkant men ändå inte orimligt.
1500kr/4tim = 375kr/tim.
Det får jag ändå säga var billigt! Hade det varit det dubbla, så hade det varit i överkant men ändå inte orimligt.
Redigerat: