Får man dra 12v kabel i samma rör som 230v kablar.
Det handlar om fönstersmygspottar, gå från befintliga lamputtaget ovanför fönstret till en kopplingsdosa och sedan vidare till nästa fönster. Jag hörde något om att det ska gå bra om man kör samma tjocklek på isoleringen på kabeln som 230v kabeln.
Om detta inte går kan man lägga 12V kabel löst bakom fönstersmygen eller måste den vara i rör eller extra isolerad.
Det handlar om fönstersmygspottar, gå från befintliga lamputtaget ovanför fönstret till en kopplingsdosa och sedan vidare till nästa fönster. Jag hörde något om att det ska gå bra om man kör samma tjocklek på isoleringen på kabeln som 230v kabeln.
Om detta inte går kan man lägga 12V kabel löst bakom fönstersmygen eller måste den vara i rör eller extra isolerad.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
I ett rör har du troligen enkelisolerade ledare, benämnd FK (H07V), för 230 V.
För att dra 12 V i samma rör kan man använda samma FK även för 12 V-ledningen.
Det blir då dubbel isolering för 230 V mellan de två ledarna.
Det gäller dock att de inte förväxlas i dosor. Välj en udda färg, t.ex vit, och märk ledarna vid behov. Ingen ska någonsin kunna förväxla eller missförstå dem.
Och man ska hålla samma dubbla isolering överallt, t.ex i anslutningar som kanske finns i dosorna.
För att dra 12 V i samma rör kan man använda samma FK även för 12 V-ledningen.
Det blir då dubbel isolering för 230 V mellan de två ledarna.
Det gäller dock att de inte förväxlas i dosor. Välj en udda färg, t.ex vit, och märk ledarna vid behov. Ingen ska någonsin kunna förväxla eller missförstå dem.
Och man ska hålla samma dubbla isolering överallt, t.ex i anslutningar som kanske finns i dosorna.
Värt att notera i ämnet.
Ska man mäta med dagens känsliga instrument kan man få lite konstiga värden när kablar ligger nära varandra.
Bäst är att stänga av/koppla bort det ena eller det andra om man ska mäta.
Jag har några gånger i mitt jobb kliat mig i huvudet när saker inte fungerat fast jag mätt att jag har tex 24 volt, men det har visat sig vara mätfel då 230 kabeln gett en induktiv ström till lågvoltskabeln som instrument registrerat.
Ska man mäta med dagens känsliga instrument kan man få lite konstiga värden när kablar ligger nära varandra.
Jag har några gånger i mitt jobb kliat mig i huvudet när saker inte fungerat fast jag mätt att jag har tex 24 volt, men det har visat sig vara mätfel då 230 kabeln gett en induktiv ström till lågvoltskabeln som instrument registrerat.
Så är ser det ut som på skissen jag fundrar på om det går att dra en 12V kabel/tråd i samma rör som 3 övriga trådar till ett lamputtag.
Skulle vilja dra 12V tillsammans med 230v i ett rör om det får plats och in i en kopplingdosa och vidare ner till fönstersmygen på andra fönstret. Borra upp till lamputtaget/apparatdosan ovanför det andra fönstret och placera plejd dosdimmer där.
Jag har en installationsvägg mellan fönstren 45mm med isolering i. Sträckan är ca 1 meter. det kanske kan gå och dra 12v kabeln där för att slippa gå i samma rör som 230V men jag tro inte det blir så lätt när det finns 45mm isolering där.
Skulle vilja dra 12V tillsammans med 230v i ett rör om det får plats och in i en kopplingdosa och vidare ner till fönstersmygen på andra fönstret. Borra upp till lamputtaget/apparatdosan ovanför det andra fönstret och placera plejd dosdimmer där.
Jag har en installationsvägg mellan fönstren 45mm med isolering i. Sträckan är ca 1 meter. det kanske kan gå och dra 12v kabeln där för att slippa gå i samma rör som 230V men jag tro inte det blir så lätt när det finns 45mm isolering där.
De tidigare svaren är korrekta.B buhu skrev:
Alla kablar ska klara av högsta spänningen som förekommer i slang/rör.
TLDR:
Klarar din 12 V kabel av 230 V? OK
Går sönder med 230 V? NOK
Finns dvs andra regler och norm att för hålla sig, t ex inte koppla dessa i samma dosa med plintar och ha supertydlig uppmärkning.
Vill du svära lite i kyrkan men tekniskt, praktiskt hamna bra och vettigt kanske mer än det formella som nämnts med FK för alla kretsar kan vanlig vit tvåledarlampsladd vara ett alternativ. Följer du vad som nämnts kring att separera kopplingar i dosor etc och märka vad den i sig vanligtvis typiska hempularkabeln här används till dvs inte starkströmsinstallation är du inte i praktiken illa ute snarae tvärtom.B buhu skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Det är troligare kapacitiv koppling mellan parallella ledare.Isakare skrev:
Värt att notera i ämnet.