Får man dra 12v kabel i samma rör som 230v kablar.

Det handlar om fönstersmygspottar, gå från befintliga lamputtaget ovanför fönstret till en kopplingsdosa och sedan vidare till nästa fönster. Jag hörde något om att det ska gå bra om man kör samma tjocklek på isoleringen på kabeln som 230v kabeln.

Om detta inte går kan man lägga 12V kabel löst bakom fönstersmygen eller måste den vara i rör eller extra isolerad.

Redigerat:
Svaret är väl att alla ledningar måste tåla den högsta förekommande spänningen.
Text i ett dokument om när man får tillämpa kravet 414.4.2 för samförläggning av PELV/SELV-kretsar med nämnd nätspänning och isoleringskrav.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
I ett rör har du troligen enkelisolerade ledare, benämnd FK (H07V), för 230 V.
För att dra 12 V i samma rör kan man använda samma FK även för 12 V-ledningen.
Det blir då dubbel isolering för 230 V mellan de två ledarna.

Det gäller dock att de inte förväxlas i dosor. Välj en udda färg, t.ex vit, och märk ledarna vid behov. Ingen ska någonsin kunna förväxla eller missförstå dem.

Och man ska hålla samma dubbla isolering överallt, t.ex i anslutningar som kanske finns i dosorna.

A
Undrar om trådstartaren verkligen menar kabel här.

Värt att notera i ämnet.
Ska man mäta med dagens känsliga instrument kan man få lite konstiga värden när kablar ligger nära varandra.
Bäst är att stänga av/koppla bort det ena eller det andra om man ska mäta.
Jag har några gånger i mitt jobb kliat mig i huvudet när saker inte fungerat fast jag mätt att jag har tex 24 volt, men det har visat sig vara mätfel då 230 kabeln gett en induktiv ström till lågvoltskabeln som instrument registrerat.

• Gilla
Övv
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Undrar om trådstartaren verkligen menar kabel här.
Nä inte kabel. Men 12v måste väl bli en kabel med tanke på den tjockare isoleringen som behövs för att dra i samma rör som 230v trådar.

B buhu skrev:
Nä inte kabel. Men 12v måste väl bli en kabel med tanke på den tjockare isoleringen som behövs för att dra i samma rör som 230v trådar.
Som sagt var; Använd kabel gjord för 230 Volt så slipper du själv fundera på isoleringstjocklek och andra parametrar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Så är ser det ut som på skissen jag fundrar på om det går att dra en 12V kabel/tråd i samma rör som 3 övriga trådar till ett lamputtag.

Skulle vilja dra 12V tillsammans med 230v i ett rör om det får plats och in i en kopplingdosa och vidare ner till fönstersmygen på andra fönstret. Borra upp till lamputtaget/apparatdosan ovanför det andra fönstret och placera plejd dosdimmer där.

Jag har en installationsvägg mellan fönstren 45mm med isolering i. Sträckan är ca 1 meter. det kanske kan gå och dra 12v kabeln där för att slippa gå i samma rör som 230V men jag tro inte det blir så lätt när det finns 45mm isolering där.

• Handritad skiss som visar elinstallation med 12V och 230V kablar i kopplingsdosa och lamputtag, inklusive plejd dimmer och två fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med synligt installationshål och löst sittande eluttag, kablar hänger ut. Under fönstret syns mörkt nattlandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B buhu skrev:
Så är ser det ut som på skissen jag fundrar på om det går att dra en 12V kabel/tråd i samma rör som 3 övriga trådar till ett lamputtag.

Skulle vilja dra 12V tillsammans med 230v i ett rör om det får plats och in i en kopplingdosa och vidare ner till fönstersmygen på andra fönstret.
De tidigare svaren är korrekta.
Alla kablar ska klara av högsta spänningen som förekommer i slang/rör.

TLDR:
Klarar din 12 V kabel av 230 V? OK
Går sönder med 230 V? NOK

Finns dvs andra regler och norm att för hålla sig, t ex inte koppla dessa i samma dosa med plintar och ha supertydlig uppmärkning.

Då förstår jag.
Men det jag inte förstår är vilken 12v kabel/tråd som klarar detta.

B buhu skrev:
Då förstår jag.
Vill du svära lite i kyrkan men tekniskt, praktiskt hamna bra och vettigt kanske mer än det formella som nämnts med FK för alla kretsar kan vanlig vit tvåledarlampsladd vara ett alternativ. Följer du vad som nämnts kring att separera kopplingar i dosor etc och märka vad den i sig vanligtvis typiska hempularkabeln här används till dvs inte starkströmsinstallation är du inte i praktiken illa ute snarae tvärtom.

Ett annat förslag kan vara (eib/knx)-busskabel som isolerad för att kunna samförläggas med t.ex. FK. Då blir det också tydligt att det är något annat än 230V.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
B buhu skrev:
Då förstår jag.
Det svarade jag på i inlägg #3.
Du har även fått andra alternativ, lampsladd och KNX-busskabel.

Farstatjej90
B buhu skrev:
Då förstår jag.
Det finns inte nån 12v kabel utan du använder samma sort som till 230v...
Iaf för det här ändamålet

Isakare Isakare skrev:
Värt att notera i ämnet.
Ska man mäta med dagens känsliga instrument kan man få lite konstiga värden när kablar ligger nära varandra.
Bäst är att stänga av/koppla bort det ena eller det andra om man ska mäta.
Jag har några gånger i mitt jobb kliat mig i huvudet när saker inte fungerat fast jag mätt att jag har tex 24 volt, men det har visat sig vara mätfel då 230 kabeln gett en induktiv ström till lågvoltskabeln som instrument registrerat.
Det är troligare kapacitiv koppling mellan parallella ledare.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.