Är det någon som vet om man kan använda Uponors 12mm golvvärmeslang till LK delar?

Rinkaby har LK 12mm prylar men inte LK 12mm slang, går naturligtvis att köpa från andra nätfirmor men det vore enkelt att beställa allt från Rinkaby.

Så länge slangen håller samma dimensioner (vilket den normalt gör invändigt och utvändigt) så funkar det ju.

Men både LK och Wirsbo kommer att frånsäga sig allt ansvar, om dom nu känner nåt ansvar...

Matss skrev:
Men både LK och Wirsbo kommer att frånsäga sig allt ansvar, om dom nu känner nåt ansvar...
Hmmm......ansvar för vadå?

När privatperson-Lymmeln ringer till Wirsbo eller LK och gråter över att en koppling droppar vatten? ;) Jag skulle vilja se det läge där någon tar ett ansvar för något liknande, oavsett vilka rör eller kopplingar som använts.

Resonera så här:
På mina Wirsbofördelare står det "TA" instämplat. Det är mao precis samma sak som man hittar här.

http://www.tourandersson.com/sv/Produktkatalog/Kopplingar/For-PEX-pipes/FPL-PX/

Jag vill minnas att alla kopplingar jag beställt med wirsbos rsk nr har TA-stämpeln på sig, dvs det är samma sortiment som man hittar via länken ovan.

TA's kopplingar är inte specade att passa ett visst fabrikat av slang, utan en specifik dimension => struntsamma vilken slang man köper så länge dimensionen är rätt för kopplingen.

Mina 2 cent, var och en gör som den vill förstås!

• Gilla
corre
  • Laddar…
Håller nog med er båda, totala systemansvaret lär ingen ta ;-) Om slangen exploderar lär den vara rätt billig att byta i förhållande till den skada som ev uppstått. Droppande kopplingar är nog att skylla sig själv, däremot fel på regleringen kan nog vara en annan femma.

Jag tror på att det fungerar med slang som slang som är avsedd för ändamålet och har rätta måtten.

Tack för svaren

Lite uppdaterad info. Försäkringsbolagen kräver att samtliga installationsdelar kommer från en och samma tillverkare. Det är alltså INTE en bra idé att blanda komponenter från olika tillverkare. Uponors 12-rör är idag 12 x 1,7 mm.

Det kravet låter lite för generellt för att vara sant...... Det skulle tex göra det omöjligt att renovera ett hus utan att byta all vvs......

MathiasS skrev:
Det kravet låter lite för generellt för att vara sant...... Det skulle tex göra det omöjligt att renovera ett hus utan att byta all vvs......
Nä, varför det? Hör med försäkringsbolagen, det är de som bestämmer i slutänden om du får nån ersättning eller inte. Bara dumt att anta att man får ersättning om man nu har mixat tillverkare. Man stoppar ju inte in Saab-delar i en Volvo liksom. ;)

Nej varför vad?

Givetvis är inte min hemförsäkring verkningslös bara för att jag har ett hus med VVS från 5 årtionden.

Krilleman
MathiasS skrev:
Nej varför vad?

Givetvis är inte min hemförsäkring verkningslös bara för att jag har ett hus med VVS från 5 årtionden.
Jag håller med dig MathiasS men samtidigt inte. Dubbelmoral? :x Oj vad snurrigt det blev... :thumbup:

TS frågade efter att blanda kopplingar i från olika märken i ett golvvärmesystem där han har möjligheten att välja...

I ditt hus kan du välja (tex vid fortlöpande renovering) att koppla in kopplingar av märken som är godkända att använda på många märken, tex vatette. Länk

Då kan du montera denna koppling på ett godkänt sätt, oavsett tillverkar av rör, och samtidigt få ev. ersättning av försäkringsbolag!

Men har du köpt golvvärme av ett märke så fortsätter man med det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.