6 089 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
12mm Uponor PEX till LK golvvärme
Är det någon som vet om man kan använda Uponors 12mm golvvärmeslang till LK delar?
Rinkaby har LK 12mm prylar men inte LK 12mm slang, går naturligtvis att köpa från andra nätfirmor men det vore enkelt att beställa allt från Rinkaby.
Rinkaby har LK 12mm prylar men inte LK 12mm slang, går naturligtvis att köpa från andra nätfirmor men det vore enkelt att beställa allt från Rinkaby.
Hmmm......ansvar för vadå?Matss skrev:
När privatperson-Lymmeln ringer till Wirsbo eller LK och gråter över att en koppling droppar vatten?
Resonera så här:
På mina Wirsbofördelare står det "TA" instämplat. Det är mao precis samma sak som man hittar här.
http://www.tourandersson.com/sv/Produktkatalog/Kopplingar/For-PEX-pipes/FPL-PX/
Jag vill minnas att alla kopplingar jag beställt med wirsbos rsk nr har TA-stämpeln på sig, dvs det är samma sortiment som man hittar via länken ovan.
TA's kopplingar är inte specade att passa ett visst fabrikat av slang, utan en specifik dimension => struntsamma vilken slang man köper så länge dimensionen är rätt för kopplingen.
Mina 2 cent, var och en gör som den vill förstås!
Håller nog med er båda, totala systemansvaret lär ingen ta ;-) Om slangen exploderar lär den vara rätt billig att byta i förhållande till den skada som ev uppstått. Droppande kopplingar är nog att skylla sig själv, däremot fel på regleringen kan nog vara en annan femma.
Jag tror på att det fungerar med slang som slang som är avsedd för ändamålet och har rätta måtten.
Tack för svaren
Jag tror på att det fungerar med slang som slang som är avsedd för ändamålet och har rätta måtten.
Tack för svaren
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Lite uppdaterad info. Försäkringsbolagen kräver att samtliga installationsdelar kommer från en och samma tillverkare. Det är alltså INTE en bra idé att blanda komponenter från olika tillverkare. Uponors 12-rör är idag 12 x 1,7 mm.
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Nä, varför det? Hör med försäkringsbolagen, det är de som bestämmer i slutänden om du får nån ersättning eller inte. Bara dumt att anta att man får ersättning om man nu har mixat tillverkare. Man stoppar ju inte in Saab-delar i en Volvo liksom.MathiasS skrev:
Jag håller med dig MathiasS men samtidigt inte. Dubbelmoral? :x Oj vad snurrigt det blev...MathiasS skrev:
TS frågade efter att blanda kopplingar i från olika märken i ett golvvärmesystem där han har möjligheten att välja...
I ditt hus kan du välja (tex vid fortlöpande renovering) att koppla in kopplingar av märken som är godkända att använda på många märken, tex vatette. Länk
Då kan du montera denna koppling på ett godkänt sätt, oavsett tillverkar av rör, och samtidigt få ev. ersättning av försäkringsbolag!
Men har du köpt golvvärme av ett märke så fortsätter man med det!
Klicka här för att svara