11 258 läst ·
21 svar
11k läst
21 svar
10.8v slagskruvdragare
Mystiken tätnar. Precis som du säger är specen lika på lös maskin hos Tolsstop. Jag chattade med dem och de påstod att det var samma maskin i paketet med slagskruvdragaren. Jag frågade då varför specarna var olika. Då bad de att få återkomma...baljbalj skrev:
Det roliga är är att paketet med den "extra" slagskruvdragaren är något billigare än enbart GSR 18-2Li...
Ja mitt 3,0Ah har indikator av typen laptopbatteri dvs man måste trycka på en knapp för att se statusen. Men på min gamla trotjänare den gröna 14,4V Li dragaren såg man det så fort man tryckte på avtryckaren. När det gäller skruvdragare är dom Gröna Bosch grymma (min är i alla fall det, vet inte ens varför jag köpte ny faktiskt förutom att motivera mig till fasadbyte hela sommaren).
Toolstops priser är luriga, gjorde till slut excellistor över allt jag ville ha för att få till en bra mix av batterier, laddare och maskiner.
Toolstops priser är luriga, gjorde till slut excellistor över allt jag ville ha för att få till en bra mix av batterier, laddare och maskiner.
Makitas batteriindikator som är på t.ex btd134 är fullständigt värdelös.End skrev:Litiumbatterier tar ändå ingen skada av att åka in i laddaren även om de är halvfulla. Men ja, skönt att se hur mycket laddning det finns kvar, vissa av Makitas nyare versioner har indikator.
Jag har både DeWalts mini slagskruvdragare och Makitas 18V, till vanliga skruv och då menar jag typ trallskruv och liknande storlekar märker man ingen skillnad förutom att Makitan kanske får in skruven lite snabbare. Kraftigare slag eller vad det nu är. Men vid större skruvar så gör det skillnad. Det händer att DeWalten inte orkar men det är inte ofta.
Direkt den inte visar fullt längre så tar batteriet helt slut efter ett par skruvar.
Mina panasonic maskiner har tyvärr bara en "low battery indicator". Men å andra sidan så räcker batterierna så vansinnigt länge jämfört med dom flesta andra märken.
Jag håller med om att skillnaden mellan 10,8v och "riktiga" slagskruvdragare är ganska liten vid små skruv, men vid 5x60 och uppåt blir det rätt stor skillnad tycker jag.
Kommer man upp i ca 8x170 så blir det väldigt stor skillnad.
Jag har Makita slag både 18V och 10,8V. Går inte att jämföra maskinerna, 18V driver i vad som helst i mängder med bra fart. Den lilla tar betydligt längre tid på sig och den suger väldigt mycket batteri. Drog i några 6x80mm skruv i tryckt 95x95 och det var gränsfall för den lilla och skall det i fler än 4-5st åker 18V maskinen fram.
Det tråkiga är att 10,8V batterierna har blivit märkbart sämre på ren hobbyanvändning, gissningsvis så lite som 30-40 laddningar/batteri och det tycker jag inte är acceptabelt för en dyr proffsmaskin. Jäkligt tråkigt för dom små lätta 10,8 maskinerna är mina favoriter.
Det tråkiga är att 10,8V batterierna har blivit märkbart sämre på ren hobbyanvändning, gissningsvis så lite som 30-40 laddningar/batteri och det tycker jag inte är acceptabelt för en dyr proffsmaskin. Jäkligt tråkigt för dom små lätta 10,8 maskinerna är mina favoriter.
Jag har ett 10.8v makita kit med slagskruvdragare och en "vanlig" borrskruvdragare, tycker det är trevliga små maskiner, just för att dem är små och är lättare att komma åt med i trånga utrymmen än min 18 volts maskin.
Men batterierna dör ganska snabbt när man kört hårt med dem, och till borrning är det den stora Makitan som gäller.
Men batterierna dör ganska snabbt när man kört hårt med dem, och till borrning är det den stora Makitan som gäller.
Jo, nu är väl inte 10,8fsn skrev:Jag har Makita slag både 18V och 10,8V. Går inte att jämföra maskinerna, 18V driver i vad som helst i mängder med bra fart. Den lilla tar betydligt längre tid på sig och den suger väldigt mycket batteri. Drog i några 6x80mm skruv i tryckt 95x95 och det var gränsfall för den lilla och skall det i fler än 4-5st åker 18V maskinen fram.
Klicka här för att svara