Lite krokigt och konstigt men jag ska göra en ny skiss när denna är utvärderad av er på Byggahus 
Några kommentarer?
Huset.

Garage samt förråd. Räcker garaget ok som ett hobbygarage att pula lite i?
Visst ju större desto bättre men pengar styr tyvärr.
Utanför ska det vara ett snedtak som ska fungera som carport.

Några kommentarer?
Huset.

Garage samt förråd. Räcker garaget ok som ett hobbygarage att pula lite i?
Visst ju större desto bättre men pengar styr tyvärr.
Utanför ska det vara ett snedtak som ska fungera som carport.

Om garaget räcker för "hobby-pul" ? Det beror på vilken hobby du har, hur prydligt du håller ordning och hur stor bil du vill trängas med.
I övrigt har jag om garaget två synpunkter:
1. Slopa alla fönster! De skapar bara tillfälle till skadegörelse och stöld. Det dagsljus du vinner med fönster i ett förråd kommer bara att räcka som "ledljus" när man rör sig transit genom rummet. Så fort du måste leta efter något eller pyssla med något på arbetsbänken kommer du att tända armaturer.
2. Slopa ytterdörren från förrådet! Ersätt den med en ytterdörr mellan carporten och garaget (rakt "under" innerdörren mellan förråd och garage)! Med denna placering hamnar ytterdörren under tak, vilket ökar dess livslängd.
1. Slopa alla fönster! De skapar bara tillfälle till skadegörelse och stöld. Det dagsljus du vinner med fönster i ett förråd kommer bara att räcka som "ledljus" när man rör sig transit genom rummet. Så fort du måste leta efter något eller pyssla med något på arbetsbänken kommer du att tända armaturer.
2. Slopa ytterdörren från förrådet! Ersätt den med en ytterdörr mellan carporten och garaget (rakt "under" innerdörren mellan förråd och garage)! Med denna placering hamnar ytterdörren under tak, vilket ökar dess livslängd.
Jag har en 300kvm verkstad med billyft några 100 meter bort så mitt garage kommer används väldigt sparsamt. Fix av lite smågrejer. Men jag vill ha utrymme runt bilen och kunna ha lite prylar på hyllor och i skåp.billy_baver skrev:Om garaget räcker för "hobby-pul" ? Det beror på vilken hobby du har, hur prydligt du håller ordning och hur stor bil du vill trängas med.
Fönster är mest för att få in lite ljus. Men dina tankar är bra. Borde kanske slopa några ändå. Det är ju så korta stunder man är i ett förråd. Rörelsevakt på lampan är nog lättare/billigare än fönster. Garaget är jag osäker på. Ska man inte ha in lite dagsljus?
Ser inte hela garagebyggnaden lite konstigt ut helt utan nått fönster?
Skadegörelse och stöld är inget problem hos mig. Mitt ute i ingenstans och hagelbössan laddad
Dörren till förrådet är där av praktiska själv. Några meter ifrån kommer det vara en hundgård så jag vill ha mat och deras prylar nära.
Ett förslag till hur det kan göras, främst för att få ett mer lättarbetat kök men också mer plats för matbordet. Jag tycker inte om att ha tvättstugan i anslutning till köket och lade den därför intill hallen, men det kanske är mer praktiskt att ha den på gaveln om det är där garaget ska vara?
Din egen planlösning?Apollonia skrev:
Vad gör ett kök lättarbetat då? Jag vill ha nära till allt det är det enda jag vet. Samt att diskmaskinen inte ska stå på golvet utan sitta i arbetshöjd. Tvättstuga vill jag ha vid köket då den kommer vara en slags groventre också. Lätt att bära in matkassar direkt till kyl och frys precis vid ytterdörren.
Det viktigaste du kan lära dig av Apollonias förslag är att du inte MÅSTE bygga slaviskt symmetriskt.
En av de svårigheterna med enplanshus är att planen lätt får långa, trista korridorer. Ett vanligt knep att hantera detta är att lägga sovrummen lite mer spridda, och låta dem kommunicera direkt med sällskapsrum (och eventuellt med kök). Det där verkar Suhagg ha snappat.
Ett annat problem är att våtrummen hamnar mera spritt när man jobbar med ett enda våningsplan. Där är Apollonias lösning lite bättre.
En av de svårigheterna med enplanshus är att planen lätt får långa, trista korridorer. Ett vanligt knep att hantera detta är att lägga sovrummen lite mer spridda, och låta dem kommunicera direkt med sällskapsrum (och eventuellt med kök). Det där verkar Suhagg ha snappat.
Ett annat problem är att våtrummen hamnar mera spritt när man jobbar med ett enda våningsplan. Där är Apollonias lösning lite bättre.
Tackar. Har med flit spritt badrum och toa en bit ifrån varandra.billy_baver skrev:Det viktigaste du kan lära dig av Apollonias förslag är att du inte MÅSTE bygga slaviskt symmetriskt.
Jag gör grunden själv så lite extra jobb är okej. Sen är det fin utsikt över markerna från stora badrummet och badkaret. Ville liksom ha lite utsikt. Men jag kanske skulle lägga stora badrummet i rummet brevid istället. Ändra storleken så badrummet ligger närmast vardagsrummet och det lilla rummet blir i hörnet istället.
Jag kan lista de nackdelar jag såg och som jag sen försökte eliminera vid mitt förslag:
Köket är visserligen stort men köksön är liten och ser mest ut att vara ivägen. Det ser inte ut att finnas en egen plats för matbordet som nu ser ut att vara placerad där det fanns plats över.
Det blir många hörn i hall/vardagsrum som är svårare att bygga samt jobbigare att städa och och möblera.
En toalett i hallen är bra men inte direkt vid dörren då många kommer få blöta sockor av att gå dit.
Dörrarna till badrummet/stora sovrummet är inte optimalt placerade. Sovrummet som är stort bli svårmöblerat speciellt ur förvaringssynpunkt.
Om ni har barn kommer en av dem aldrig kunna ha dörren öppen utan att känna sig uttittad av dem som sitter vid bordet eller sofforna. Ljudet kommer blir ett problem eftersom barn tenderar att bli högljudda.
Jag håller med om att korridorer inte är bra men barnrum tycker jag inte ska placeras med ingång från vardagsrum. Jag placerade även matbordet i hörnet för att på så vis få in ljus från två håll och göra vardagsrummet ljusare.
Det viktigaste är såklart att ni är nöjda och bygger precis så som ni vill ha det.
Köket är visserligen stort men köksön är liten och ser mest ut att vara ivägen. Det ser inte ut att finnas en egen plats för matbordet som nu ser ut att vara placerad där det fanns plats över.
Det blir många hörn i hall/vardagsrum som är svårare att bygga samt jobbigare att städa och och möblera.
En toalett i hallen är bra men inte direkt vid dörren då många kommer få blöta sockor av att gå dit.
Dörrarna till badrummet/stora sovrummet är inte optimalt placerade. Sovrummet som är stort bli svårmöblerat speciellt ur förvaringssynpunkt.
Om ni har barn kommer en av dem aldrig kunna ha dörren öppen utan att känna sig uttittad av dem som sitter vid bordet eller sofforna. Ljudet kommer blir ett problem eftersom barn tenderar att bli högljudda.
Jag håller med om att korridorer inte är bra men barnrum tycker jag inte ska placeras med ingång från vardagsrum. Jag placerade även matbordet i hörnet för att på så vis få in ljus från två håll och göra vardagsrummet ljusare.
Det viktigaste är såklart att ni är nöjda och bygger precis så som ni vill ha det.
Utförligt och bra tackar för det! Ska fundera igenom alla fina kommentarer.
Tanken med köket är att det ska vara normal storlek utan köksbord är det tokigt? Tycker inte det är trevligt att sitta i köket bland en massa disk och skräp och äta med gäster. Vill ha en köksö men placering och storlek går att ändra. En liten diskho i den samt en yta och stå och skära och fixa på är allt jag kräver.
Vill ha ett mat/köksbord som går att göra stort när man har gäster samt använda dagligen. Vill inte ha ett bord i köket och sen ett gigantiskt bord i vardagsrummet eller i något finrum som bara används någon gång i månaden när man har besök. Tycker det känns onödigt. Har gärna en stor öppning till köket men vill ändå kunna stänga till när det osar mat.
Många hörn i hall och vardagsrum? Det kanske är mycket jag borde justera lite mer bygnadsmässigt bättre. Tipsa gärna för vad som är städmässigt eller byggnadsmässigt bäst kan jag inte avgöra.
Stora ingången i hallen blir till större delen finingång. Nu är det jag bara jag och min sambo och vi kommer nog mest gå in genom tvättstugan. Men jag ska flytta ut gästtoan lite det är en bra tanke! Ville ha fönster på varje sida om den symeriska entren men fönster in i två st förvarningsutrymmen blir nog konstigt?
Tanken är att det ska se ut något så här på utsidan.

Tanken med köket är att det ska vara normal storlek utan köksbord är det tokigt? Tycker inte det är trevligt att sitta i köket bland en massa disk och skräp och äta med gäster. Vill ha en köksö men placering och storlek går att ändra. En liten diskho i den samt en yta och stå och skära och fixa på är allt jag kräver.
Vill ha ett mat/köksbord som går att göra stort när man har gäster samt använda dagligen. Vill inte ha ett bord i köket och sen ett gigantiskt bord i vardagsrummet eller i något finrum som bara används någon gång i månaden när man har besök. Tycker det känns onödigt. Har gärna en stor öppning till köket men vill ändå kunna stänga till när det osar mat.
Många hörn i hall och vardagsrum? Det kanske är mycket jag borde justera lite mer bygnadsmässigt bättre. Tipsa gärna för vad som är städmässigt eller byggnadsmässigt bäst kan jag inte avgöra.
Stora ingången i hallen blir till större delen finingång. Nu är det jag bara jag och min sambo och vi kommer nog mest gå in genom tvättstugan. Men jag ska flytta ut gästtoan lite det är en bra tanke! Ville ha fönster på varje sida om den symeriska entren men fönster in i två st förvarningsutrymmen blir nog konstigt?
Tanken är att det ska se ut något så här på utsidan.

Ytterligare en faktor som talar för lite korridor eller liknande är att barn oftast går och lägger sig före sina föräldrar (tonåringar är undantagna). Därmed kan en lite korridorsnutt hjälpa till att dämpa ljudet från vardagsrummet till sovrummen
Lite ändringar på g. Ska ha ett litet köksbord i ena hörnet. Kanske blir en lite flyttbar köksö. Vi får se. Skippar troligtvis uterummet och skarvar istället på utglasningen på 1.8m ytterligare 2m eller så. Nog lättare och billigare att bygga så.
Ritning kommer.
Upptäckte att programmet gör 10cm tjocka innerväggar och på de ställen där det är skjutdörrar behöver jag ca 16cm tjocka väggar för att få plats med allt kring dörren.
Ritning kommer.
Upptäckte att programmet gör 10cm tjocka innerväggar och på de ställen där det är skjutdörrar behöver jag ca 16cm tjocka väggar för att få plats med allt kring dörren.
Klicka här för att svara