Jag har en bärbar dator med för liten skärm. Datorn har en HDMI utgång där jag har en kabel som går till en extern skärm. Finns det någon adapter som gör att HDMI utgången på datorn blir till två utgångar så att jag kan köra två skärmar samtidigt som visar olika saker?
Jag vill kunna jobba med excel på ena skärmen och Outlook på den andra. Vad kallas en sån adapter?

T tergo skrev:
kanske HDMI-splitter - HDMI | Kjell.com
Nja, en sådan gör bara att du ser samma bild på flera skärmar. DisplayPort å andra sidan kan göra detta, men då med rätt dyra adaptrar eller dyra skärmar.
TS: Vad har du för andra uttag på datorn?

tommib
Precis, en HDMI-splitter är inte användbar här. Att displayport kan göra det är för att det fysiska interfacet kan överföra flera dataströmmar samtidigt.

Det finns "grafikkort" för USB3 där man kan ansluta en skärm men jag är inte säker på hur bra de fungerar, har aldrig provat. För vanlig kontorsgrafik kan de säkert fungera ok.

Här är ett exempel på dockningsstation som ansluts med USB3 eller Thunderbolt.

Här är ett "externt grafikkort" som ansluts via Thunderbolt.

Vad är det för dator och vad är det för operativsystem?

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
jag har en tom ingång, USB-C eller vad den heter, tror datorn kostade 30k....=(

R Rolle85 skrev:
jag har en tom ingång, USB-C eller vad den heter, tror datorn kostade 30k....=(
Ok, då kan du ansluta den andra skärmen där. Vilken typ av adapter du kan använda beror på vilken datormodell. Hittar du någon modellbeteckning på den? Brukar stå på undersidan.

Ok thx

harry73
Min jobbdator är en hp, och där avslutar jag en dockningsstation med usb c anslutningen och sedan dubbla skärmar till dockan.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Min jobbdator är en hp, och där avslutar jag en dockningsstation med usb c anslutningen och sedan dubbla skärmar till dockan.
Ja, det gäller bara att USB-C kontakten då har inbyggt stöd för DisplayPort, det har inte alla. Troligast att det fungerar bra blir det också om man väljer rätt docka till just den datormodellen. Om man väljer att även strömmata datorn från dockan blir det ännu viktigare, då fel märke på docka tydligen även kan göra att datorn går sönder. I alla fall var det så för några år sedan.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
harry73
Såklart väljer man docka som passar till datorn.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Enligt reklamen ska man ju inte ens behöva en docka om man har en skärm med usb-c.

Jag har idag en Hdmi utgång på datorn, om jag kopplar in adaptern nedan, kan jag då koppla in en skärm till i adaptern så att jag kan ha excel på ena skärmen och mailen på andra skärmen? Dvs två externa skärmar som visar olika
8-i-1 USB-C multipporthub ansluten till en laptop med olika kablar och kortinsatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

harry73
Ja det går om adaptern är kompatibel med din dator

Hur vet jag det då? Mindator har en sån där liten ingång som är på kablen

tommib
Tja, ett bra sätt är att köpa adaptern på ett ställe som listar ditt operativsystem som något som fungerar med adaptern. Det är sällan Fyndiq (eller Wish, Ebay mm). Men visst, de flesta sådana där grunkor är byggda för att fungera med Windows i någon form. Kvaliteten på drivrutinerna kan sannolikt variera en del. Kvaliteten på adaptern också. Jag skulle inte köpa något så billigt om det åtminstone inte finns många trovärdiga recensioner, det kan fungera men det kan också inte göra det och du plöjer ner massa tid på det.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.