Jag har surfat en hel del efter GSM-utrustade temperaturövervakare, men de flesta är väldigt avancerade och därmed väldigt dyra. Det enda jag i princip behöver är att få ett sms om temperaturen i min stuga och det vill jag inte betala 10 000+ för.

Någon som vet var jag kan hitta billigare temperaturövervakare?

Nokia har en observationkamera som jag använder i stugan, den känner rörelser, strömavbrott, tempgränser och kan skicka sms till ett eller flera telefonnummer när olika händelser inträffar. Du styr kameran via sms kommandon och sätter själv de tempgränser du vill (övre och undre) du kan beställa bilder som skickas i form av mms mm mm.
Den kostade i storleksordningen 2.500 kr och jag har ett gsm-ab med kontantkort som jag fyller på vid behov.

Har använt nedanstående "SMS-temp" i en del datarum som larm när temperaturen blir för hög.
Går att ställa in om den skall larma vid för hög eller låg temperatur.
Sänder även sms när strömmen går och kommer tbx, samt har en digitalingång.
Programmeras genom att man skickar sms till enheten.
Kör dom med vanliga kontatkort fungerar bra och enkelt.
SMS-temp-larm

Eftersom man enligt devisen alltid vill ha mer funktionalitet med tiden så skulle jag satsa på ett 3g-modem + lämplig router + 1-wire loggning. Med t.ex. en Asus wl500gp så kan du dessutom koppla på en vanlig billig webkamera på routern. Som en ren bonus får du ju uppkoppling i stugan. Lite svårare att implementera, men roliga och mer användbart.

Rena temperaturloggare med gsm-modul är industristriellt prissatta och kostar (iaf de jag har hittat) 5-10kkr. Som jämförelse så kan du få en autonom gps-tracker med gsm för $200.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.