5 091 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Router med UMTS
Sida 1 av 2
Jag har bredband via 3 som ger 3,6 Mbits downlink, med ett USB modem. Problemet är att jag vill ha den till routern så jag kan köra övriga delarna av nätverket i den.
Hur tusan gör jag det lättast? Jag måste ha 4 trådade portar samt WLAN.
Finns det routrar/gateways med USB-uplink?
Skulle vara soft att lösa det, så skulle jag kunna fimpa Telia för gott.
Nån som har en idé (Helst en som inte inkluderar en grundkurs i Linux (jag gillar windows) samt en burk som står på för jämnan...).
Hur tusan gör jag det lättast? Jag måste ha 4 trådade portar samt WLAN.
Finns det routrar/gateways med USB-uplink?
Skulle vara soft att lösa det, så skulle jag kunna fimpa Telia för gott.
Nån som har en idé (Helst en som inte inkluderar en grundkurs i Linux (jag gillar windows) samt en burk som står på för jämnan...).
Har i.a.f. aldrig sett någon. Finns routers med USB-portar (Asus t.ex.) och många av dessa kan köra Linux (OpenWRT t.ex.). En sådan lösning skulle kunna tänkas fungera (beror på om ditt USB-modem lirar med Linux eller inte).
Annars finns ju alltid möjligheten att bygga en egen router. En ordinär dator samt en switch borde kunna lösa saken även med Windows som OS.
Fall 1 innebär Linux. Fall 2 burk som går för jämnan. Blir nog svårt att lösa det utan att göra avkall på minst ett av dessa krav. Du har ju å andra sidan redan nu en burk som går för jämnan (nuvarande router). Det nya routerbygget skulle inte behöva bli så extremt mycket större.
Annars finns ju alltid möjligheten att bygga en egen router. En ordinär dator samt en switch borde kunna lösa saken även med Windows som OS.
Fall 1 innebär Linux. Fall 2 burk som går för jämnan. Blir nog svårt att lösa det utan att göra avkall på minst ett av dessa krav. Du har ju å andra sidan redan nu en burk som går för jämnan (nuvarande router). Det nya routerbygget skulle inte behöva bli så extremt mycket större.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Linksys WRT54G3G fungerar utmärkt till det du vill göra.
Linksys.com - Products/Wireless/Basic Networking/Broadband Routers/Wireless-G (802.11g)/WRT54G3G
Linksys.com - Products/Wireless/Basic Networking/Broadband Routers/Wireless-G (802.11g)/WRT54G3G
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Tack för svaren, Linksysen är lysande! Jag hittade den tidigare men de var alla låsta till Telenor men det fanns även obrandade. Den är beställd från TBH.
Ericssons lösning är grym men den kostar 10' och är begränsad till 1.8 Mbit downlink. 3 säljer den i sin butik men de rekommenderade inte den. De kommer dessutom snart uppgradera nätet till 7.2 Mbit och då känns 1.8 sunkigt.
Nu skall jag hitta en lösning för IP-telefoni med WLAN mobiler, typ Nokia E61... Nån som har ett på lut?
Ericssons lösning är grym men den kostar 10' och är begränsad till 1.8 Mbit downlink. 3 säljer den i sin butik men de rekommenderade inte den. De kommer dessutom snart uppgradera nätet till 7.2 Mbit och då känns 1.8 sunkigt.
Nu skall jag hitta en lösning för IP-telefoni med WLAN mobiler, typ Nokia E61... Nån som har ett på lut?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Vi (mitt jobb) har sålt ett par stycken och visst följer en PC-card-adapter med. Gäller de svenskdistribuerade. Är de köpta på MediaMarkt eller liknande kan jag förstå att det inte följer med.Marive skrev:
Nej inte mediamarkt, utan Techdata svensk distributör av linksys.. Märkligt, men dom kanske kört någon bundling. som det ser ut så finns det idag 2 varianter som distas i Sverige -eu och -em men ingen av dom specar att det skall följa med ett pccard. Hade dom gjort det så hade det varit lysande eftersom routern är billigare än pccardet...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Vi tar våra från GNT (gamla SMG). Tror att Ingram och EET fixar också.Marive skrev:Nej inte mediamarkt, utan Techdata svensk distributör av linksys.. Märkligt, men dom kanske kört någon bundling. som det ser ut så finns det idag 2 varianter som distas i Sverige -eu och -em men ingen av dom specar att det skall följa med ett pccard. Hade dom gjort det så hade det varit lysande eftersom routern är billigare än pccardet...
PCcardet är redan ordnat, jag har bredbandet via jobbet så vi har extra. Men jag är ganska övertygad om att det inte följer med, med tanke på att det är dyrare än själva routern, routern är inte mer intelligent än en vanlig router mer än att det ar ett interface för PCcard antar jag.
Men vilken j-la djungel det är med IP-telefoni...
Men vilken j-la djungel det är med IP-telefoni...
Gammal tråd, men fyller ändå på med Draytek 2910, www.draytek.se, en 3G-router där du bara puggar in USB-modemet, så man kan använda vilken operatör som helst, med full hastighet och är inte begränsad till några stenåldriga PC-card. Har kört detta i snart två år, och lösningen är ett bra substitut till Telias gamla, men svindyra koppartråd. Märker ingen som helst skillnad mot jobbets 2 Mbit ADSL.
Även D-link har en sådan produkt. Vill bara påpeka att om du eller barnen ska spela snabba onlinespel eller om du ska ladda upp stora filer till jobbet så är fördröjningen (latency) respektive nedströmshastigheten oftast inte tillräckligt bra med en GSM-baserad lösning.Vispen74 skrev:Gammal tråd, men fyller ändå på med Draytek 2910, www.draytek.se, en 3G-router där du bara puggar in USB-modemet, så man kan använda vilken operatör som helst, med full hastighet och är inte begränsad till några stenåldriga PC-card. Har kört detta i snart två år, och lösningen är ett bra substitut till Telias gamla, men svindyra koppartråd. Märker ingen som helst skillnad mot jobbets 2 Mbit ADSL.