Hejsan, har ni några bra tips på DLNA streamer/renderer.

Då jag har en "dumtv" plasma modell storlek större så har jag förlitat mig på externa uppgraderbara/utbytbara dlna enheter.

Hade tidigare en LG DP1 (http://www.webhallen.com/se-sv/ljud...lix-slingplayer-widi-qwerty_remote-1080p-dlna)

Den avled tyvärr i ett åskväder.
Den fungerade relativt bra, förutom att den var allergisk mot .mp4 filer.

Då köpte jag en NetgearNTV300 (http://www.webhallen.com/se-sv/ljud...lix-slingplayer-widi-qwerty_remote-1080p-dlna) ,

Den kommer jag att våldföra mig på med en slägga.
Den är så längsam i menyerna och tar nästan inga filer alls trots att den anger dem i specarna.
Att starta appar som netflix eller spotify tar extremt lång tid.
+för fullt qwerty tgb på baksidan fjärren.

Krav:
Snabb att ladda material och i menyerna.
Klara 1080P utan att självdö.
Ethernet uttag.
Klara de format och codecs som är dagsaktuella. (h264, mkv,mp4 etc)

Plus:
Spotify connect/ spotify app

Behöver inte ha stöd för:
Youtube
Netflix.
Det har jag en chromecast som sköter med bravur.

J
Efter de förutsättningarna skulle jag välja en Tronsmart Draco, som är en Android minipc, och väl får räknas som ett flaggskepp i sammanhanget. Osäker dock på Spotify connect där men den dyker upp både som airplay och dlna server om du vill streama ljud från en mobil och inte vill använda Bluetooth. Jag har en föregångare, och är mycket nöjd. Du får ge runt 200 dollar fraktfritt på nätet. Kolla recension tex här.
http://www.cnx-software.com/2014/11/09/tronsmart-draco-aw80-meta-review/

Redigerat:
I
Vet inte riktigt om jag fattar, jag är rätt rudis på sånt där. Men jag har en Boxee från D-link och är nöjd. Dock har jag inte kunnat streama från Dreamfilm och liknande, men det går ju med datorn, TV-kanalerna samt en massa annat funkar bra. Snygg är den också, kuben, men det finns säkert mycket mer att välja på som kanske även är bättre, men det vet ju inte jag, jag är ju nöjd med den jag har. Enda felet är att pekaren accelererar nåt fruktansvärt efter 3 sek, så jag brukar hålla inne knappen och räkna till 3 sen släpper jag och trycker ner igen osv.

TIll Chromecast finns ju någon plexserver/klient som jag inte har erfarenhet av men som jag hört en del gott om. Det är inte DLNA, men kan man frångå det så är det ju en tanke.

Annars någon XBMC-lösning (heter inte det längre) exv. på en RaspBerry Pi (exv. xbian eller openelec, har inte haft så bra tur med raspbmc. Fördelar är att den inte kostar så mycket, är helt tyst och tar liten plats samt kommer med inbyggd HDMI-CEC-hård- och mjukvara. Så om din TV stöder CEC så kan du köra den från din vanliga fjärrkontroll. Den stöder också "alla" codecar för "all" tid.

Nackdelar är att den inte är supersnabb i alla menyer, alla gånger, samt att det är en del meck med att få igång, särskilt om man inte är så händig.

Ev. så kan den nya Raspberryn B+ 2.0 köra det hela med bättre fart, men den är flång ny, så det finns inte mycket erfarenhet med den än.

(Har du en gammal Apple TV liggande så kan den också köra XBMC, men då måste det vara en äldre version. De nya fungerar inte.).

J
Apple tvn gen. 2 är bra men Xbmc/Kodi-gänget har precis lagt ner utvecklingen av Kodi som det numera heter pga av att Apple lagt in för mycket appar så att oset inte längre räcker till. Minnet är helt enkelt fullt och buggar går inte längre att lösa.
Rb2 verkar fin men kräver en del handpåläggning.
En del som gillar kodi pratar om Open hour från cloudmedia, alltså de som låg bakom klassiska Popcorn hour, men den utvecklas också ständigt. Vill man ha någon som bara funkar ska man nog köra kodi på antingen Android eller Windows. Finns nya minipc med Windows för småpengar. Googla tex Pipo x7. Där får du Windows 8.1 med Bing och kan hänga den bakom tvn.

Redigerat:
Jocke Best skrev:
Apple tvn gen. 2 är bra men Xbmc/Kodi-gänget har precis lagt ner utvecklingen av Kodi som det numera heter pga av att Apple lagt in för mycket appar så att oset inte längre räcker till. Minnet är helt enkelt fullt och buggar går inte längre att lösa.
Ah, där ser man. Då går den bort.

Tack för tipsen!
Ska undersöka detta vidare.

Kanske bör tillägga att det materialet som skall spelas upp ligger på en NAS samt min dator.

Har redan testat alla lösningar för Chromecasten, både gratisvarianter och betaltjänster och blev inte så imponerad.
De flesta verkar dessutom endast stöda dlna från mobila enheter och inte från NAS eller PC.
Även testat skärmspegling(beta) till chromecasten med filer på datorn, men filstödet är magert och den stöder inte några vettiga ljudformat. Sedan är bildkvaliteten under all kritik.

Att det är lite meck och inställning i början gör inget, har bra teknikvana då jag jobbar med hemelektronik, så länge det fungerar bra när allt är klart och honan i familjen klarar av använda det själv.

Boxee har jag kikat på, men jag har lärt mig den hårda vägen att hålla mig borta från D-link.
Även om denna verkar ha fått relativt bra reviews, verkar vara svår att få tag på då den är något år.

En minipc/htpc har jag också haft i tankarna.
Men då är det dels ett OS som skall bootas, sedan en DLNA kompatibel programvara för att komma åt och välja bland filerna.
Sedan har jag inte hittat någon bra helskärmsprogramvara som man kan autostarta som stöder en fjärrkontroll.
Mus/tgb går fetbort.

Fler tips?

Jocke Best skrev:
Googla tex Pipo x7. Där får du Windows 8.1 med Bing och kan hänga den bakom tvn.
Tyvärr har den endast wifi.
Vill gärna köra med kabel då det redan är draget.
Testat wifi med de två tidigare och att få igång en 1080P med 5.1 ljud och filstorlekar som är lite större brukar inte vara så lyckat.

J
http://m.geekbuying.com/item/PIPO-X...XBMC-KODI-WiFi-Bluetooth---Silver-339668.html
Den har ethernet, och du kan fixa autostart med kodi så det ska inte vara några problem alls. Det sköter du sedan med fjärrkontroll med eller utan gyro. Kodi är det bästa som hänt streamingen. Vill du bara köra med fjärr rekommenderar jag också Rb2 eller valfri nyare Android minipc, du ska också kolla in openelec, som du kan lägga in i de flesta burkar. Autostartar och är blixtsnabbt.

Redigerat:
  • Gilla
Snigelfis
  • Laddar…
Snigelfis skrev:
Sedan har jag inte hittat någon bra helskärmsprogramvara som man kan autostarta som stöder en fjärrkontroll.
XBMC/Kodi är grejjen i så fall. Startar automatiskt med de distributioner vi redan nämnt och på Raspberry Pi så kan du som sagt använda TVns fjärr om din TV har CEC (dvs om TV-fjärren kan styra exv. en DVC-spelare. Heter lite olika hos de olika leverantörerna). Annars så finns det ju tangentbort/mus stora som en mobil ungefär. Använder två sådana själv utan problem. (Liknande: http://www.dx.com/p/handheld-rechar...ss-keyboard-with-trackpad-and-red-laser-35354)

• Gilla
Snigelfis
  • Laddar…
O
Snigelfis skrev:
Hejsan, har ni några bra tips på DLNA streamer/renderer.
Vill du verkligen använda DLNA? Det vill säga vill du verkligen ha en DMP/DMR? Vad har du i så fall för DMS/CDS i ditt nätverk? Min rekommendation om du har en NAS är att helt glömma DLNA och istället satsa på en kompetent mediaspelare, t.ex. Kodi på Raspberry Pi, och strömma filerna via Samba, NFS, AFP eller något annat vanligt nätverksfilsystem istället.

Redigerat:
Vad har du för tv-lösning? Min linux sat mottagare spelar upp allt som finns på naset.

J
Dlna får nog anses som överspelat, men funkar med alla de förslag som jag och Lars_Stefan kommit med. Tror inte dlna funkar med alla ISOfiler eller med mkv tex. Ska man köpa nåt idag tycker jag man lyfter kraven till någon utrustning som även klarar nya standarden h265 och 4k. Då lutar det åt Draco jag länkade till först. Där börjar vi tangera vad man kan skrämma upp den i. Den fixar 720 i detta format, men uppfyller alla dina krav förutom Spotify connect. Ska du klara det behöver du köpa dyrare saker eller kombinera med tex en Gramofon kopplad till ljudnivån, vilket inte alla minipc har, (ej att förväxla med grammofon) men med risk för att öppna ditt nätverk då Gramofon tydligen lägger till ett öppet wifi om man inte aktivt konfigurerar bort detta. https://gramofon.com/index.html Det är helt enkelt en balans mellan funktionalitet och Wife acceptance factor som det brukar heta. Vill du få något riktigt kraftfullt skickar du i en Linux image i Draco jag skrev om, och kan då få ut full hårdvarudekodning vilket du inte kan på många andra Androidburkar med Linux. Dock flyter allting bättre med Linux, enligt entusiasterna.
När det gäller musik, själv kör jag med en specifik lösning för musiken genom att kombinera en chromecast med en hdmi till audio adapter kopplad till Bose ljudanläggning och streamar Google play music den vägen. Funkar med Spotify om du kör Android via Spoticast eller Google cast från mobilen. Kör du iPhone så funkar airplay fint i kodi och även Android minipc utan problem.

Redigerat:
Jag kör Serviio på min homeserver (funkar på vilken dator som helst som är igång) och den kodar då om filerna i realtid till ett format som fungerar på enheten som spelar upp det.
Däremot är det värt att komma ihåg att man sällan får ut surroundljud den vägen.

Kodi ser riktigt intressant ut.
Det ser klart ut som bästa lösningen.

Ska nog ta och handla mig en liten hallonpaj och börja testa lite :)

Tack för alla tips så långt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.