Kör också med denna våg sen några år. Funkar fint så länge den står på helt plant underlag.

Kul att man kan hämta datat själv, har inte tänkt på detta. Fast vet inte om jag vill visa upp min viktkurva på dashboarden i vardagsrummet. :D

hek skrev:
...
Det som är kul med den är att den "känner igen" vem som ställer sig på den och skickar in datan (via wifi) till en molntjänst.

Naturligtvis finns det ett öppet api där man kan få notifieringar när något händer eller hämta data från molntjänsten on-demand:
[länk]

Nu vill jag ju naturligtvis hitta på ett vettigt HA scenario där vågen är inblandad. Bästa förslaget vinner en ws-50 plugin till Vera.

[bild]

Att låsa kylen vid för stor viktuppgång är nog lite för drastiskt.
Ett scenario kan vara att Wake-up-light väcker en per automatik x minuter tidigare för att springa en runda om vikt är större än y. Detta fortgår tills invägning är mindre än y. Genomförs ingen invägning en kväll startar inte motorvärmaren till bilen nästa morgon.
Naturligtvis används GPS-positionering för att säkerställa att löprundan är adekvat. Om inte adekvat så startas inte motorvärmaren till partners bil. Då är feedbacken ett faktum ;-)
/J

Redigerat:
  • Gilla
iSnobben och 5 till
  • Laddar…
phl skrev:
Må vara att det är ett av inneorden idag men lösningen heter i mina ögon virtualisering.
Klart det funkar, och det är absolut ett alternativ, men det är ändå mer jobb, anser jag. Visst, hade det funnits en linux daemon som är bättre än de dedikerade systemen skulle jag kanske vara lockad, kanske bara bra att det inte finns. :)

Men så tänker jag så här; jag har en del av huset som jag hyr ut, och skulle HA lägga av när jag är på semester, så skulle det bli jobbigt. Visst man kan få en server väldans säker, men då måste man lägga ner jobb. Självklart kan en liten Vera &så trilla av pinn, men det är enklare elektronik och mindre beroenden i allmänhet.

Du har säkert kikat på HomeSeer - bör kunna passa om man är intresserad av en PC-baserad lösning?

vespaman skrev:
Du har säkert kikat på HomeSeer - bör kunna passa om man är intresserad av en PC-baserad lösning?
Det händer inte att Windoze skulle få någon form av central roll i mitt hem, i min dator eller i mitt liv.

Har bestämt mig för en Vera Lite. Möjligheterna övervinner interface och appar. Verkar finnas lite olika sätt att få till gränssnitt som man vill ha det ändå, ex. med iRule.

Spanar därför nu efter ställe att köpa mina första Z-wave-prylar. Jag är generellt stort fan av att handla utomlands för att få ner priset men när jag jämför Amazon UK och Vesternet med Sverige är dom snarare dyrare. Har för mig att Vesternet haft bulkpriser tidigare (köp 5 Fibaro, betala för 4 typ) men hittar bara starter kits som inte verkar vara så förmånliga. Kanske kommer det bättre erbjudanden närmare jul?

Så tar mycket gärna emot tips på butik/er att beställa från.

Freddan101 skrev:
Har bestämt mig för en Vera Lite. Möjligheterna övervinner interface och appar. Verkar finnas lite olika sätt att få till gränssnitt som man vill ha det ändå, ex. med iRule.

Spanar därför nu efter ställe att köpa mina första Z-wave-prylar. Jag är generellt stort fan av att handla utomlands för att få ner priset men när jag jämför Amazon UK och Vesternet med Sverige är dom snarare dyrare. Har för mig att Vesternet haft bulkpriser tidigare (köp 5 Fibaro, betala för 4 typ) men hittar bara starter kits som inte verkar vara så förmånliga. Kanske kommer det bättre erbjudanden närmare jul?

Så tar mycket gärna emot tips på butik/er att beställa från.
Jag har nog köpt alla mina grejer hos M.nu För har inte hittat grejerna billigare någon annanstans, Då det oftast
kommer på frakt. Hadlar man på M.nu och handlar för över 1500:- Vilket man tyvärr snabbt kommer upp i när man köper z-wave grejer, Så slipper man frakten. Samt att dom e smidiga å ha med att göra med om något skulle behöva returneras

phl skrev:
Det händer inte att Windoze skulle få någon form av central roll i mitt hem, i min dator eller i mitt liv.
På så sätt är vi lika! :)

erikssonjorgen skrev:
Ett scenario kan vara att Wake-up-light väcker en per automatik x minuter tidigare för att springa en runda om vikt är större än y. Detta fortgår tills invägning är mindre än y. Genomförs ingen invägning en kväll startar inte motorvärmaren till bilen nästa morgon.
Naturligtvis används GPS-positionering för att säkerställa att löprundan är adekvat. Om inte adekvat så startas inte motorvärmaren till partners bil. Då är feedbacken ett faktum ;-)
/J
Det där med bilen, vore det inte bättre att bilen helt enkelt inte går att starta ?

• Gilla
pethson
  • Laddar…
Bamsefar skrev:
Det där med bilen, vore det inte bättre att bilen helt enkelt inte går att starta ?
Det är ett mer kännbart straff om man inte sköter sin utlovade viktminskning. Borde gå att ha en brytare på 12 V. Vet inte vad som händer när centralen inte hittar den när bilen är borta och om den hittar den när bilen är tillbaka på uppfarten (För att hålla oss OnT så flikar jag in denna fråga).

En lite mer seriös fundering ger dock två tankar: 1. Kan ibland vara dumt att göra ingrepp i bilens elsystem. Garantin borta men kan även orsaka ett haveri under drift (läs t ex motorväg). 2. Om man akut behöver bilen för att ta sig till sjukhus eller hämta dottern som "missat" sista bussen så känns det tungt...

:-)
J

Hoffan skrev:
Jag har nog köpt alla mina grejer hos M.nu För har inte hittat grejerna billigare någon annanstans, Då det oftast
kommer på frakt. Hadlar man på M.nu och handlar för över 1500:- Vilket man tyvärr snabbt kommer upp i när man köper z-wave grejer, Så slipper man frakten. Samt att dom e smidiga å ha med att göra med om något skulle behöva returneras
Det var vad jag kom fram till också. Det får nog bli en beställning därifrån.Det är ju också bekvämt att kunna kontakta ett svenskt bolag om det händer nåt.

Jag har under flera år haft ett hemautosystem som heter Plugwise, men detta är ett stängt system som inte verkar utvecklas alls.

Zwave verkar mer intressant men en sak jag funderar över iom senaste blackhat 2013 är säkerhet som verkar direkt eftersatt eller felaktigt implementerat om det ens existerar kom att tom "record and repeat" verkar fungera i vissa fall.

Vore trist att hitta frysen avstängd bara för att nån 13 åring har haft tråkigt.

Hur är era tankar om detta?

Det blir ändå roligare när man läser Micaseverdes svar på rapporten. Något hetsig diskussion! Känns nästan lite oseriöst ;)

http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,15425.msg121701.html#msg121701

Hackar man sig in på din nätverk så kan man kontrollera din hemautomation. Inget konstigt (eller nyhet) med det. Om du är orolig skulle jag rekommendera att placera controllern på ett dmz som man inte kommer åt från internet eller ditt trådlösa nät. Men då tappar man ju liksom halva grejen.

Sen att z-wave protokollet är hackbart också är ju en annan historia.

Det är mer att det lokalt går att styra dina enheter som stör mig mer än det globala. Protokollmässigt verkar säkerhet vara mer påkommet och ditklistrat i efterhand som bäst.

Tja! Är det ingen som har Vera som har lust att lägga upp lite screenshot på mobilappen ni använder?
Gärna iphone och ipad.

Dags att beställa prylar. Eftersom det kommer bli dyrt att byta ut allt Nexa på en gång kommer jag börja med att komplettera hemmet. Först tänkte jag att ta tag i elförbrukning och utomhussensorer.

Vad gäller elförbrukning verkar det vara NorthQ Power Meter som gäller. Någon här som använder denna? Går det att använda fler än en NorthQ i sitt nätverk? Hur presenterar/lagrar ni ert data? Går det att få till realtidsrapportering istället för standard 15 min?

Vad kör ni för utomhusprylar? Det kan ju bli ganska kallt och batteriet är väl i många fall den svaga länken. Skulle vilja mäta solinstrålning samt temperatur, kanske också rörelse men det kommer det framtida larmet ev. att hantera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.