9 903 läst ·
38 svar
10k läst
38 svar
Design av DSC Larm
Sida 1 av 3
ja jag har också noterat att PC5108 kortet kan minska kabledragningen. Tänkte sätt ett i garaget och till det ansluta tre magnetkontakter och en rörelse detektor.
I huset drar jag alla till centralens moderkort. Jag har 4 dörrar och 6 fönster på baksidan så några lägger jag i serie då det endast är 8 platser i centralen. Utöver dessa magnetkontakter ska det vara 4 rörelsesensorer i huset.
Ska också ha 2 branddektektorer (4WTA-B Four Wire) i serie samt en glassensor.
Så om jag förstått det rätt så går en plats i central åt till garagets PC5108.
En går till glassenorn och ytterligare en till brandsensorerna.
Sen kan jag fördela de 5 övriga på husets rörelsesensorer samt magnetkontakter.
GSM modulen sätter jag på de programmerbara utgångarna och siren inne och ute sitter på 'bell'.
Har jag missförstått något i ovanstående resonemang?
Mats, jag är inte riktigt med på detta med 4 trådsbuss och hur två ledningar (8 trådar?) räcker för din dragning.
I huset drar jag alla till centralens moderkort. Jag har 4 dörrar och 6 fönster på baksidan så några lägger jag i serie då det endast är 8 platser i centralen. Utöver dessa magnetkontakter ska det vara 4 rörelsesensorer i huset.
Ska också ha 2 branddektektorer (4WTA-B Four Wire) i serie samt en glassensor.
Så om jag förstått det rätt så går en plats i central åt till garagets PC5108.
En går till glassenorn och ytterligare en till brandsensorerna.
Sen kan jag fördela de 5 övriga på husets rörelsesensorer samt magnetkontakter.
GSM modulen sätter jag på de programmerbara utgångarna och siren inne och ute sitter på 'bell'.
Har jag missförstått något i ovanstående resonemang?
Mats, jag är inte riktigt med på detta med 4 trådsbuss och hur två ledningar (8 trådar?) räcker för din dragning.
Du ansluter 5108 kortet via 4 trådar till huvudkortet. Red, black, Yellow och Green.
Därmed behövs det inte någon (z)on ingårng för detta.
4 tråds brandlarm brukar man ju koppla till pgm2 plus att den behöver en zon.
Du skriver inget om vilken manöverpanel du tänker skaffa men blir det en PK5500/RFK5500 så sitter det en zoningång omställbar till PGM utgång på dem också.
Tänkta för att man enkelt ska kunna koppla på en magnetkontakt till den dörren eller så.
Det blir lite trångt under skalet och bökigare att dra kabel snyggt men du kan ju sätta ett 5108 i huvudkapslingen om du vill för att kunna koppla fler zoner där med.
inte räcker det med två ledningar inte
Men det är bara två platser det blir opraktiskt att dra flera ledningar hela vägen till expansionskortet.
Där blir det istället flera zoner i en ledning och sen delar jag upp dem i en kopplingsbox.
Därmed behövs det inte någon (z)on ingårng för detta.
4 tråds brandlarm brukar man ju koppla till pgm2 plus att den behöver en zon.
Du skriver inget om vilken manöverpanel du tänker skaffa men blir det en PK5500/RFK5500 så sitter det en zoningång omställbar till PGM utgång på dem också.
Tänkta för att man enkelt ska kunna koppla på en magnetkontakt till den dörren eller så.
Det blir lite trångt under skalet och bökigare att dra kabel snyggt men du kan ju sätta ett 5108 i huvudkapslingen om du vill för att kunna koppla fler zoner där med.
inte räcker det med två ledningar inte
Men det är bara två platser det blir opraktiskt att dra flera ledningar hela vägen till expansionskortet.
Där blir det istället flera zoner i en ledning och sen delar jag upp dem i en kopplingsbox.
jormah01 skrev:Mats, är det något du missade beställa när du skaffade larmet? Ser att det finns en del tillbehör på kabelavdelningen men kan inte riktigt se att det behövs. Det finns ju skruvplintari både central och dekkar, eller?
Jag tänkte skicka med en kabelrulle när jag beställer nu från alarmsystemstore. Tycker ni det är lika bra att köpa det i Sverige? Själv tycket jag priset var bra mycket lägre än elonline och när man ändå beställer ett paket så varför inte!
Det jag tänker på är dessa tillbehör:
[länk]
Jag slängde med två små kopplingsboxar för säkerhetsskull. I övrigt kommer jag att dra kabel direkt mellan detektorn och Expansionskort.
DSC har ju en fyrtrådsbuss som gör att man kan sätta expansionskorten lite där det passar bäst. Därmed blir det nog bara två ledningar som ska splitras upp till mer än en sensor i hela dragningen
Jag tänkte mig ha centalen PC1616 med sektionskortet PC5108, vilket torde ge plats för 14 trådbundna sensorer (5 magnet, 5 IR och 4 rök).
Jag ska även ha två knappsatser (RFK5500 & LCD5511), IP-sändare (TL-150) och tre sirener.
Tänker jag rätt? Är de 14 sektionerna endast för ingående sensorer eller måste jag även ha plats för resten av pryttlarna?
Jag ska även ha två knappsatser (RFK5500 & LCD5511), IP-sändare (TL-150) och tre sirener.
Tänker jag rätt? Är de 14 sektionerna endast för ingående sensorer eller måste jag även ha plats för resten av pryttlarna?
Nu är jag rätt ny på det här så jag kan ha fel men som jag har fattat det så har du 16 sektioner totalt.
använder du 14 för trådbundet så kan du max ha två trådlösa sektioner.
Nu kanske du bara tänkte ha det trådlösa till fjärrkontroller osv och då är det ju inget problem.
De fjorton sektionerna är fjorton ingångar.
Panelerna ansluts via andra anslutningar till systembussen och sirenerna kopplas på bell utgången (max 2 ampere totalt för dina tre sirener).
Ipsändaren sitter kå kommunikationskontakten så den tar ingen ingång heller.
Tänkte du handla i sverige eller utomlands?
använder du 14 för trådbundet så kan du max ha två trådlösa sektioner.
Nu kanske du bara tänkte ha det trådlösa till fjärrkontroller osv och då är det ju inget problem.
De fjorton sektionerna är fjorton ingångar.
Panelerna ansluts via andra anslutningar till systembussen och sirenerna kopplas på bell utgången (max 2 ampere totalt för dina tre sirener).
Ipsändaren sitter kå kommunikationskontakten så den tar ingen ingång heller.
Tänkte du handla i sverige eller utomlands?
Snabba svar gillar jag 
Med knappsatsen RFK5500 borde jag ha tillgång till (ytterligare?) 32 trådlösa sektioner.
Det här larmet skall ersätta det förra från min nedbrunna kåk. Det är någon annan som installerar och betalar denna gången så jag tänkte bara speca upp det så det blir riktigt. Förmodligen handlas delarna i Sverige, men ska jag komplettera i framtiden så lär jag skicka efter från utlandet.
AlarmSystemStore:s 'IP BAT Broadband Alarm Transmitter' verkar vara en sån pryl som jag bara måste ha i framtiden! Tänk att kunna använda iPhonen som knappsats.
Med knappsatsen RFK5500 borde jag ha tillgång till (ytterligare?) 32 trådlösa sektioner.
Det här larmet skall ersätta det förra från min nedbrunna kåk. Det är någon annan som installerar och betalar denna gången så jag tänkte bara speca upp det så det blir riktigt. Förmodligen handlas delarna i Sverige, men ska jag komplettera i framtiden så lär jag skicka efter från utlandet.
AlarmSystemStore:s 'IP BAT Broadband Alarm Transmitter' verkar vara en sån pryl som jag bara måste ha i framtiden! Tänk att kunna använda iPhonen som knappsats.
kolla upp det ordentligt men som jag har fattat det så får du inte fler sektioner med RFK utan bara möjlighet att använda dem som trådlösa.
Du anger ju i egenskaperna på zonen om den ska vara trådlös eller trådad och jag tror inte att du har några nummer högre än 16 att tillgå på 1816.
Anledningen till att jag frågade är att i USA skilljer det bara $10 upp till 1832 som kan hantera just 32 sektioner. I sverige lär det vara en större skillnad
Trådlösa delar kan man inte blanda mellan USA och Sverige. Olika frekvensband. Samma gäller GSM. Trådbunda prylar däremot ska gå så vitt jag vet
Du anger ju i egenskaperna på zonen om den ska vara trådlös eller trådad och jag tror inte att du har några nummer högre än 16 att tillgå på 1816.
Anledningen till att jag frågade är att i USA skilljer det bara $10 upp till 1832 som kan hantera just 32 sektioner. I sverige lär det vara en större skillnad
Trådlösa delar kan man inte blanda mellan USA och Sverige. Olika frekvensband. Samma gäller GSM. Trådbunda prylar däremot ska gå så vitt jag vet
Du har förmodligen fattat helt rätt. Jag har inte högre nummer än 16 att tillgå på 1616.
Nu har jag försökt att läsa igenom de flesta spridda trådar om DSC-larm (bra initiativ med en generell tråd, Mats!).
Det lutar åt att jag byter den tänkta 1616 till en 1864, då den senare inte begränsar mig lika mycket.
IP-sändaren är jag fortfarande lite velig med: TL150 verkar vara lättare att konfigurera, men TL250:s möjlighet till mail tilltalar.
Nu har jag försökt att läsa igenom de flesta spridda trådar om DSC-larm (bra initiativ med en generell tråd, Mats!).
Det lutar åt att jag byter den tänkta 1616 till en 1864, då den senare inte begränsar mig lika mycket.
IP-sändaren är jag fortfarande lite velig med: TL150 verkar vara lättare att konfigurera, men TL250:s möjlighet till mail tilltalar.
Ligger en 1864 på min arbetsbänk just nu 
du får ju två extra PGM "på köpet med 1864"
Sen har du ju gott om zoner att mappa in den från RFK:n också om du ska köra den som zon
ett 5108 expansionskort går precis in i Clas ohlsons 32-7387 kopplingslåda (ip66 och allt till förrådet)
du får ju två extra PGM "på köpet med 1864"
Sen har du ju gott om zoner att mappa in den från RFK:n också om du ska köra den som zon
ett 5108 expansionskort går precis in i Clas ohlsons 32-7387 kopplingslåda (ip66 och allt till förrådet)
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Vad är PGM-utgångar och vad används de till?
Håller på själv på att dra kabel till mitt 1616 larm och känner precis som Enterteiner säger att man blir lite begränsad med 2st PGM. PGM1 kommer jag att använda till Sirén+Blixtljus och PGM2 till brandvarnaren och sedan är det slut. Hade tänkt koppla in en lysdiod och placera på ett bra ställe för att se om larmet är tillslaget eller ej, hade varit smidigt med en till PGM för den. Men funderar på om jag kan sätta den på en utgång på GSM modulen (GS3055-I) istället?