Jag har sökt på forumet efter så mycket information som jag kan få fram om intelligenta el-system. Vi skall bygga ett nytt 2 plans hus där varje plan är 90,5kvm vi har också ett vidbyggt garage på 35kvm. Vi har funderat och skulle gärna vilja bygga in ett el system som står sig bra för de behov vi önskar. De saker vi önskar att el-systemet kan uppfylla åt oss är nedan saker, tror ej vi kommer att ändra och pilla så mycket i det i efter hand men bra om det går om man vill ändra funktioner.
Vi vill ha dessa funktioner:
Hej då knapp i Entré + Tvätt
Kom hem knapp i Entré + Tvätt
God natt knapp i sov 11,7
I kök vill vi ha dessa funktioner:
Dimmer möjlighet vid matplatsen
Dimmer möjlighet i kök 2zoner (tak + skåpsbelysning)
I vardagsrummet vill vi ha dessa funktioner:
Dimmer möjlighet av två zoner
I Bad 9,5
Dimmer på takbelysningen.
Dimmer på belysning till spegeln.
Bastun påslag på distans eller varje fredag så det är klar när man kommer hem, det är ett Tylö Combi aggregat vi kommer att ha.
Övrigt vill vi också ha dessa funktionerna:
Lamputtag vid fönster i vissa rum vill vi styra med ett skymningsrelä som tänder dem och sedan släcks av en klocka på natten.
Ytterbelysning som tänds av skymningsrelä och senare på natten släcks vissa lampor men aktiveras av rörelsesensor. På morgonen vid typ 0600 tänds belysningen igen och släcks när det är tillräckligt ljust ute.
Tids styrt motorvärmaruttag två stycke med olika tider vid garaget.
Vid vatten läckage stänga av vatten tillförseln till maskinen eller på huvudledningen.
Brandlarm
Godkänt larm som kan kopplas till larm företag.
Inbyggda högtalare i vägg och taket i 6 zoner så man kan välja ljud källa oberoende i dessa zonerna.
Trådbundet nätverk i huset
Oj det var många idéer vi hade redan ser jag när jag läser ovan.
Vad tror ni fattas eller vad skyle ni välja till och vilket system skall man bygga med. Kolla gärna ritningarna på huset om ni ser mer tipps eller idéer. Vi vill slippa alla fula timers som i dag är monterade för att släcka och tända belysningen. Hur kan vi göra för att hålla ned kosten men ändå förbereda för typ ovan system i vårt nybygge?
Har ni tipps på fabrikat och leverantörer runt Göteborg tar vi gärna i mot info om dessa.
Eller är det någon som har ett hus som redan är byggt som kan tipsa om vad ni glömde eller inte använder er av efter installationen är färdig.
//Jonas
Vi vill ha dessa funktioner:
Hej då knapp i Entré + Tvätt
Kom hem knapp i Entré + Tvätt
God natt knapp i sov 11,7
I kök vill vi ha dessa funktioner:
Dimmer möjlighet vid matplatsen
Dimmer möjlighet i kök 2zoner (tak + skåpsbelysning)
I vardagsrummet vill vi ha dessa funktioner:
Dimmer möjlighet av två zoner
I Bad 9,5
Dimmer på takbelysningen.
Dimmer på belysning till spegeln.
Bastun påslag på distans eller varje fredag så det är klar när man kommer hem, det är ett Tylö Combi aggregat vi kommer att ha.
Övrigt vill vi också ha dessa funktionerna:
Lamputtag vid fönster i vissa rum vill vi styra med ett skymningsrelä som tänder dem och sedan släcks av en klocka på natten.
Ytterbelysning som tänds av skymningsrelä och senare på natten släcks vissa lampor men aktiveras av rörelsesensor. På morgonen vid typ 0600 tänds belysningen igen och släcks när det är tillräckligt ljust ute.
Tids styrt motorvärmaruttag två stycke med olika tider vid garaget.
Vid vatten läckage stänga av vatten tillförseln till maskinen eller på huvudledningen.
Brandlarm
Godkänt larm som kan kopplas till larm företag.
Inbyggda högtalare i vägg och taket i 6 zoner så man kan välja ljud källa oberoende i dessa zonerna.
Trådbundet nätverk i huset
Oj det var många idéer vi hade redan ser jag när jag läser ovan.
Vad tror ni fattas eller vad skyle ni välja till och vilket system skall man bygga med. Kolla gärna ritningarna på huset om ni ser mer tipps eller idéer. Vi vill slippa alla fula timers som i dag är monterade för att släcka och tända belysningen. Hur kan vi göra för att hålla ned kosten men ändå förbereda för typ ovan system i vårt nybygge?
Har ni tipps på fabrikat och leverantörer runt Göteborg tar vi gärna i mot info om dessa.
Eller är det någon som har ett hus som redan är byggt som kan tipsa om vad ni glömde eller inte använder er av efter installationen är färdig.
//Jonas
Tackar för info sänder mer frågor i svar till dig kommer snart
//jonas
//jonas
Igen mer här på forumet som kan dela med sig som kanske har PLC eller KNX i sitt hus. Eller det kanske finns några mer här på forumet som håller på med installationer av dessa prylar som kan ge lite tipps.
Sen en fråga till är det någon som har handlat från HomeTechnology Store ser ut att ha lite trevliga prylar har inte kollat priser ännu.
http://www.home-technology-store.com/home-audio/JB-WHEN-7Z-KIT.aspx
Sen en fråga till är det någon som har handlat från HomeTechnology Store ser ut att ha lite trevliga prylar har inte kollat priser ännu.
http://www.home-technology-store.com/home-audio/JB-WHEN-7Z-KIT.aspx
Det finns en mängd olika system.
Min tanke är att IHC är det äldre systemet som enligt mig säkert inte kommer att monteras in i hus inom ett tiotal år, detta medför att utvecklingen stannar av på dessa produkter.
PLC är säkert det billigare alternativet som går att programmera efter dina behov.
oftast räcker det med ett enklare PLC system.
Men om du efterfrågar ex. webblösningar drar just plc-system alternativ nog iväg rent ekonomiskt.
KNX / EIB är lite dyrare system men är ganska flexibelt just i husautomatisering.
Detta system är ej "billigt" men vid web-hantering eller touch displayer är det nog mest kosnadseffektivt i jämförelse med plc.
Välj ett system efter vad du har för krav och hur stor flexibilitet du vill ha.
Personligen hade jag lagt pengarna på ett KNX-system pga att systemet är flexibelt och utbyggnadsbart i framtiden till en lägre kostnad än plc.
Men smaken är som baken delad.
Med ett enklare plc-system (ej webbaserat) med släck allt funktion, timer på diverse prylar, vattenläckage avläsning , diverse ytterbelysningsautomatik skulle jag gissa på en ökad kostnad på 10-15 tusen kr.
Med ett KNX/ EIB system med samma funktion + webläsare och diverse automation 150 -200 tusen kr i ökad kostnad.
KNX funkar bra att samstyra ex. brand- larm- och ljud anläggningar med.
Min tanke är att IHC är det äldre systemet som enligt mig säkert inte kommer att monteras in i hus inom ett tiotal år, detta medför att utvecklingen stannar av på dessa produkter.
PLC är säkert det billigare alternativet som går att programmera efter dina behov.
oftast räcker det med ett enklare PLC system.
Men om du efterfrågar ex. webblösningar drar just plc-system alternativ nog iväg rent ekonomiskt.
KNX / EIB är lite dyrare system men är ganska flexibelt just i husautomatisering.
Detta system är ej "billigt" men vid web-hantering eller touch displayer är det nog mest kosnadseffektivt i jämförelse med plc.
Välj ett system efter vad du har för krav och hur stor flexibilitet du vill ha.
Personligen hade jag lagt pengarna på ett KNX-system pga att systemet är flexibelt och utbyggnadsbart i framtiden till en lägre kostnad än plc.
Men smaken är som baken delad.
Med ett enklare plc-system (ej webbaserat) med släck allt funktion, timer på diverse prylar, vattenläckage avläsning , diverse ytterbelysningsautomatik skulle jag gissa på en ökad kostnad på 10-15 tusen kr.
Med ett KNX/ EIB system med samma funktion + webläsare och diverse automation 150 -200 tusen kr i ökad kostnad.
KNX funkar bra att samstyra ex. brand- larm- och ljud anläggningar med.
Missade en grej.
Där jag jobbar har vi arbetat både med KNX , IHC och PLC .
Med handen på hjärtat finns det inte många husägare med system som IHC och KNX som använder alla funktioner eller programmerar om diverse funktioner med jämna mellanrum.
Men vi sätter ju in de prylar som kunden efterfrågar.
KNX och IHC är nog mer riktade åt större anläggningar med större krav på flexibilitet och övervakning än vad som finns i ett hus enligt min mening.
Där jag jobbar har vi arbetat både med KNX , IHC och PLC .
Med handen på hjärtat finns det inte många husägare med system som IHC och KNX som använder alla funktioner eller programmerar om diverse funktioner med jämna mellanrum.
Men vi sätter ju in de prylar som kunden efterfrågar.
KNX och IHC är nog mer riktade åt större anläggningar med större krav på flexibilitet och övervakning än vad som finns i ett hus enligt min mening.
Tack B2B2 för informationen skall söka vidare här på forumet.
IHC har vi redan nu nästa räknat bort som lösning i vårt ny bygge. Om man nu bygger med PLC går det att då bygga om till KNX i fram tiden om man vill eller är det ett stort projekt?
Jag tror inte vi i dags läget är intresserade i webblösningar utan det är ovan saker troligen vi vill ha men man vet ju aldrig. Jag får kolla vidare och se kanske man kan finna någon med PLC lösning som kan vissa upp sin installation. Sen vill vi ha Larm som är godkänt trådbundet och kan kopplas till larm central.
IHC har vi redan nu nästa räknat bort som lösning i vårt ny bygge. Om man nu bygger med PLC går det att då bygga om till KNX i fram tiden om man vill eller är det ett stort projekt?
Jag tror inte vi i dags läget är intresserade i webblösningar utan det är ovan saker troligen vi vill ha men man vet ju aldrig. Jag får kolla vidare och se kanske man kan finna någon med PLC lösning som kan vissa upp sin installation. Sen vill vi ha Larm som är godkänt trådbundet och kan kopplas till larm central.
Det finns alla möjligheter att byta till KNX i en förlängning.
Det går även att komplettera med KNX vid senare tillfälle och låta ex PLC:n sitta kvar och "överstyra" denna med KNX i en förlängning.
När det gäller larm så finns det många bra aktörer på marknaden men jag gillar
Seimens larm .
Det går även att komplettera med KNX vid senare tillfälle och låta ex PLC:n sitta kvar och "överstyra" denna med KNX i en förlängning.
När det gäller larm så finns det många bra aktörer på marknaden men jag gillar
Seimens larm .
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
KNX.
//Patrik
//Patrik
Rätt utfört kan ni få de funktioner som nämns och även mycket mer till en betydligt rimligare kostnad med någon form av PLC-lösning. Jag har inte följt kostnadsbilden på KNX i närtid men det brukar vara dyrt för normalvillor i mina ögon. Det ska inte behöva skilja i funktionalitet mellan dessa alternativ, däremot är ingen av dem något om man vill vara state of the art i framtiden. Viktigast är att man bygger på någon form av bussprincip så att det inte blir en vansinnig massa onödig elinstallation av det hela.
Klicka här för att svara