IHC, KNX (EIB), PLC, In One?

2k läst  1 svar

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej

Ska bygga nytt nu i vår och har följt många diskussioner kring smarta hem här på forumet. Diskussionerna har dock inte gett mig klarhet i vilket system jag skall välja, snarare tvärt om. Förstår att det är svårt att förorda system man själv inte har installerat men gör ändå ett försök till att fråga:

Om jag ska bygga nytt hus (160 kvm enplan) och endast har i åtanke att styra de vanligaste sakerna via systemet (dimmning, uttag, utebelysning etc), samt att det skall gå att koppla på rörelsesensor och ljussensor, vilket system är att föredra? Kan väl nämna att programering inte är ett hinder (det tror jag att jag fixar) men har ingen "el" erfarenhet. Önskvärt är även att få reda på hur mycket det skiljer i pris mellan de olika systemen (tex om man pratar startpaket - komma igång).

Om jag förstått det rätt är Knx (EIB) en standard (och bygger på bussteknik) vilket inte IHC är, och att Legrand In One också bygger på bussteknik men att där använder man vanliga fasen och nollan (ingen separat buss). Är jag fattar rätt då?

Vilken teknik (eller system) föredrar el-firmor att implementera.

Tack på förhand för eventuella svar och råd.

2. Apprentice
    Medlem Nivå 7
    Det är som du säger sällan svagströmssystem kan kombineras på en buss. I stället används som regel den billigaste lösningen för varje mål. Elkos HWC-larm är exempelvis billigare än Best och Eljo.

Så jag föreslår att du kanske använder ett system för värme, ett för belysning och jalusier osv...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: