Veckans tävling vecka 51-52: Helgtävling: Tävla om utbyggbart hemautomationspaket
Trött på att behöva resa på dig varje gång du ska släcka ljuset? Vill du från soffan ha koll på din energiförbrukning? Eller varför inte ha en rörelsesensor som kan känna av om någon befinner sig i rummet?
Vi och M.nu känner oss lite julsnälla och har därför satt ihop en jultävling där vinnaren tar hem grunden till ett utbyggbart hemautomationssystem. Observera att tävlingen pågår i två veckor istället för sedvanliga en.
Den som vinner får hem:
1 st Fibaro Home Center 2
6 st Fibaro Wall Plugs
1 st Everspring rörelsesensor
Totalt värde cirka: 8 500 kronor
Så här tävlar du:
Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.
Fråga: Fibaro Home Center 2 är grunden i det här trådlösa smart-systemet. Hur många antenner har den?
1. Den har en inbyggd antenn
X. Den har en extern antenn
2. Den har två externa antenner
Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 3 januari.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Vinsten skickas till vinnaren direkt från M. nu Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.
Vi tackar M. nu för att de sponsrar den här tävlingen.
Efter den förra tävlingen med ett automatiseringssystem så började jag titta ännu mer på vad som finns att välja på. Och detta är ju drömmen, detta system har allt man kan önska sig, samt ser grymt bra ut!
Tankarna bara flyger iväg om vad man kan göra med detta! Och så lätt att utöka med fler delar!
Älskar att greja med tekniska prylar, även om jag aldrig har haft chansen att installera ett sånt här system.
Håller tummarna nu!
EDIT: Flood sensor som passar till Fibaro verkar helt fantastisk, har precis byggt ett nytt kök, och det värsta som kan hända är om vattenkopplingarna börjar läcka. Denna skulle kunna rädda mig från omfattande skador.
Skulle enligt mina beräkningar spara 15-20timmar om året bara på att slippa springa runt och tända och släcka alla lampor För tid är ju det värdefullaste vi har, utan tid spelar pengar ingen roll!
Motivering:
Med ny köpt hus på vischan och halva året på resandefot behövs teknik som styr och håller koll på allt när inte jag är där.
Den egentliga anledningen är naturligtvis att jag är en obotlig tekniknörd. Det hade helt enkelt varit jäkligt roligt att integrera Fibaro Home center 2 i vårat hem.
Med ett hus på tre våningar blir det en massa spring i trapp, så jag blir alldeles matt... Denna lilla leksak skulle göra en tekniknörd som jag att tro på tomten igen
har tidigare haft tanken att det inte är särskilt enkelt att få till ett "smart hem" i gammalt hus (byggt 1850). Men efter att tittat på detta system, och efter att installerat en fjärrstyrd lampa, så väcktes tanken att detta måste ju gå att göra även för mig. Det som blir uppenbart att styra och kontrollera först blir ju pannan (egen installation men t.ex. egen byggt tempstyrning till laddningspump) och motorvärmare. Väderstationen är en annan intressant sak, samt att man kan få bort några tickande manuella timers till diverse belysning.
Skulle vara väldigt intressant att se vad man kan uppnå i ett gammalt hus utan att dra om hela elsystemet - det är min motivering till att jag skulle vinna.
Lycka till alla medtävlande och grattis till den som vinner
Mitt nuvarande system håller inte måttet, dessutom börjar delar utgå ur sortimentet. En ny uppsättning hade varit guld värd.
En ung man i från en stad i väst
hade hoppats att hans motivering va bäst
Men det är juryns beslut
om det blir ett glädjetjut
när den unga mannen utför sin segergest!
Du behöver inte ben som en myra
med denna du allt kan styra
Detta är ingen rolig manick
utan man kan se mitt i prick
hur du än försöker
så finns där denna å mäter
Mitt första inlägg på byggahus, vad kan då sitta bättre än att vinna detta otroliga system.
Har precis köpt mitt första hus och är i full gång med renovering där byggahus har hjälpt mig otroligt mycket.
Skulle nu vilja automatisera huset och detta system skulle passa utmärkt