Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Nja, jag menar att man värmer ett lager under sommarmånaderna och mer eller mindre klarar sig utan tillskottsvärme på vintrarna.
Det kräver förstås en hel del förutsättningar.
Sen måste lagret vara välisolerat och tillräckligt stor (stor volym i relation till omslutningsarean är en fördel). Solfångararean beror på platsen, husets energiförbrukning, solfångarnas effektivitet osv.
Har redan hittat en del möjliga isoleringsmaterial.
Det kräver förstås en hel del förutsättningar.
Sen måste lagret vara välisolerat och tillräckligt stor (stor volym i relation till omslutningsarean är en fördel). Solfångararean beror på platsen, husets energiförbrukning, solfångarnas effektivitet osv.
Har redan hittat en del möjliga isoleringsmaterial.
@ Fjelie17
Okej, bra
Du kan tippsa mig om du känner ngn som är interesserad av ett projekt. Har redan gjort beräkningar respektive utvecklat ett beräkningsprogram om hur värmelagrets temperatur utvecklar sig (värmeförluster) med tiden.
Man måste ju kunna lagra värmen under minst 4 månader eller längre!
Okej, bra
Du kan tippsa mig om du känner ngn som är interesserad av ett projekt. Har redan gjort beräkningar respektive utvecklat ett beräkningsprogram om hur värmelagrets temperatur utvecklar sig (värmeförluster) med tiden.
Man måste ju kunna lagra värmen under minst 4 månader eller längre!
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det var ju precis det jag skrev!Ewald skrev:
Men man låter solen och naturen sköta lagringen.
Gratis!
Den här har väl varit i drift ett tag:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article215859.ece
men jag har inte läst något om anläggningen sedan uppstarten.
Och det är ju illavarslande...
Googlar man så är det mesta man träffar på bidrag, bidrag, bidrag.
Go figure!
Det finns en hel del koncept där man kör ner solvärmen i t.ex. berget. Koncept med borrhål osv. ... värmepump ..KnockOnWood skrev:Det var ju precis det jag skrev!
Men man låter solen och naturen sköta lagringen.
Gratis!
Den här har väl varit i drift ett tag:
[länk]
men jag har inte läst något om anläggningen sedan uppstarten.
Och det är ju illavarslande...
Googlar man så är det mesta man träffar på bidrag, bidrag, bidrag.
Go figure!
Man kan dock inte säsonglara solvärmen på så sätt. Värmen stannar inte i hålet om det inte finns ngn isolering runt omkring.
Det behövs i alla fall en isolering kring lagret.
Jag fundera ju på ett koncept som fungerar utan värmepump. Mina beräkningar visar att det kan fungera, man måste dock ta hänsyn till mycket!
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Om vi nu skall vara seriösa:Ewald skrev:Det finns en hel del koncept där man kör ner solvärmen i t.ex. berget. Koncept med borrhål osv. ... värmepump ..
Man kan dock inte säsonglara solvärmen på så sätt. Värmen stannar inte i hålet om det inte finns ngn isolering runt omkring.
Det behövs i alla fall en isolering kring lagret.
Jag fundera ju på ett koncept som fungerar utan värmepump. Mina beräkningar visar att det kan fungera, man måste dock ta hänsyn till mycket!
Det bästa och billigaste sättet att lagra värme är ju att värma vatten. Liksom man gör i ack-tankar, fast då bara på dygns- eller kanske veckobasis.
Gräv ett hål i marken. Lägg ner en tank typ swimmingpool, isolera väl, cellplast är billigt.
Och ju större volymen är, desto mindre är det relativa behovet av isolering. Intuitivt borde ca 100 m3 hetvatten räcka.
Ladda värme med hjälp av solvärmepaneler, ta ut värme till lågtemp golvvärme och "ljummet" duschvatten
Själva tekniken är väl inte så komplicerad.
Är du bra på att räkna är det väl en bra början att räkna på hur mycket värme som behövs för att värma huset och få varmvatten under en vintersäsong.
Hur stor volym vatten vid temperatur X behövs för detta värmebehov.
Det är nog den vägen man skall gå, för att få ett begrepp på storleken av värmelagret som behövs,
och om det är genomförbart i verkligheten.
Har de inte rätt nyligen byggt en sådan anläggning för värme/kyla vid Arlanda Airport förresten?
Redigerat:
@ KnockonWood
Att räkna ut husets värmebehov över året är i princip inget problem. Det kan man göra med simuleringsprogramet DEROB.
Sen bestämmer ju i princip husets värmebehov storleken på solvärmesystemet. Självklart påverkar även en del andra grejer som t.ex. solfångarnas effektivitet.
Det verkliga problemet är att lagra värmen i vatten. Ideal är en stor volym med en så liten som möjligt omslutningsarea. Hur stor värmelagret ska vara bestämmer (delvis) husets värmebehov.
Det egentliga problemet är att hitta en isolering. Cellplast har ett värmeledningstal på ungefär 0,033 - 0,038 W/mK. Då behövs det en väldigt tjock isolering. Bättre att välja en värmeisoleringsmaterial med ett lägre värmeledningstal .... t.ex. 0,022 W/mK eller lägre. Då blir isoleringstjockleken under 1 m!
Att räkna ut husets värmebehov över året är i princip inget problem. Det kan man göra med simuleringsprogramet DEROB.
Sen bestämmer ju i princip husets värmebehov storleken på solvärmesystemet. Självklart påverkar även en del andra grejer som t.ex. solfångarnas effektivitet.
Det verkliga problemet är att lagra värmen i vatten. Ideal är en stor volym med en så liten som möjligt omslutningsarea. Hur stor värmelagret ska vara bestämmer (delvis) husets värmebehov.
Det egentliga problemet är att hitta en isolering. Cellplast har ett värmeledningstal på ungefär 0,033 - 0,038 W/mK. Då behövs det en väldigt tjock isolering. Bättre att välja en värmeisoleringsmaterial med ett lägre värmeledningstal .... t.ex. 0,022 W/mK eller lägre. Då blir isoleringstjockleken under 1 m!
Hur blir det om man gräver ett stort jävla hål i marken och isolerar sidorna, fyller igen det med diverse rör och annat som används för att få dit/tillbaks värmen samt isolerar toppen på det hela?
Försvinner värmen ner i underjorden då eller blir den "mättad" så att säga?
Tänker mig ett djup på 10 meter eller mer här.
Klart det går att isolera även under men det lär väl tryckas ihop med tiden.
Tänker mig att fyllnadsmassor håller värmen bättre än vatten plus att dom ju redan finns på plats så att säga men det kanske är fel?
Tänker mig att fyllnadsmassor håller värmen bättre än vatten plus att dom ju redan finns på plats så att säga men det kanske är fel?
Måste man lagra värme? Bygg ett kraftvärmeverk där man jobbar med potentialenergi. Alltså pumpa upp vatten i en hög cistern, och ta ut vattnet vi elbehov. Skulle ju kunna vara en 100ton tung sten som man vinschar upp, och sen låter sjunka med energiuttag. Funkar bättre att lagra än värme, inga energiförluster förutom verkningsgraden av generatorer och motorer.....
Bästa isoleringen är väl att bygga kåken på tanken sedan? Eller att ha tanken i en gödselstack. Då löser det sig väl självt.Problemet med sol är väl att investeringen alltid är för hög ...
Som jag förstått det så är vatten svårslaget när det gäller att lagra värme.Blindnit skrev:Hur blir det om man gräver ett stort jävla hål i marken och isolerar sidorna, fyller igen det med diverse rör och annat som används för att få dit/tillbaks värmen samt isolerar toppen på det hela?
På senare tid har jag hört att gips ska vara bra också, kanske tom bättre?, men det faller väl på kostnaden, speciellt om man snackar de volymer som går åt här.
Edit: men en klar fördel är ju att man skulle slippa täta en ofantligt stor tank, och det snackar man väl inte bort hur som helst!
Dock ska det nog isoleras nedåt också.
skickat från en telefon nära mig.
Redigerat: