1. 2017-01-31 13:34
    Svara | #1

Racings avatar
    Junior medlem Medlem: jan 2017
    skåne
    77 inlägg
    Gillad 710 gånger
    77 bilder

Gubbalyckan

Efter närmare 25 år i ett sjuttiotalshus som omvandlats totalt över åren i ett otal renoveringsprojekt men där jag egentligen aldrig velat bo då jag alltid trivts mycket bättre på landet fick jag äntligen regeringen med mig på att sälja och försöka hitta en gård utanför tättbebyggt område. Att hon samtidigt blivit med häst hjälpte säkert till

Hemnet luslästes varje dag och alla ställen som var till salu inom 5 mils radie besöktes och granskades väldigt noga. Jag hittade många ställen med stor "potentential" men alla ratades rask av frugan. Det låg i fel kommun, för dyrt, för dåligt, fel färg, inga ridvägar osv. Insåg efter ett par månader att jag aldrig kommer att hitta något ställe som skulle få godkänt

Återstod då att bygga nytt hus på landet, bara att beställa hem huskataloger och köra ut på landet och hitta en bit mark. Hur svårt ska det vara

Huskataloger plöjdes och all åkermark i närområdet inventerades. Visade sig inte alls vara så lätt som jag trodde, vi hittade varken ett hus vi ville ha eller en markplätt som var till salu.

Hustillverkarna hade många fina hus, men inget som tilltalade oss fullt ut, återstod då bara att rita själv. Fram med ett rutat block och blyertspenna och några timmar senare efter ett antal ratade skisser så fick jag fram något som vi båda tyckte var vårat drömhus. Försökte stjäla godbitarna från de hus vi gillade i alla huskataloger, ni ser säkert likheter med vissa småhustillverkares hus i vårt hus.

Vi ville bo på ett plan, ha öppen planlösning i kök, matrum, vardagsrum med öppet upp till nock, separat sovrumdel, barn och vuxna i vars sin del av huset
    och badrum i anslutning till sovrum samt ett stort garage(mitt önskemål) och pool eftersom vi hade det i vårt gamla hus.Vi ville ha ett vitt stenhus med dubbeldörr(frugans önskemål) i entren, modernt men byggt i skånsk stil så det passar in i landskapet.

Och efter många mil på landbygden och avfärdade förslag på lägen så hittades den perfekta platsen bara någon kilometer från stället där frugan har sin häst. Efter att tagit reda på vem som ägde marken så sjönk dock hoppet då detta skogsföretag inte precis är kända för att sälja av delar av sina ägor. Men man kan inte mer än fråga
    Och till min förvåning var det inga som helst problem att köpa loss denna bit för gängse markpris och att jag fick stå för avstyckningskostnad. Att de sedan inte ville sälja lika mycket som jag ville köpa är en annan sak. Jag fick i alla fall loss lite mer än 1 ha inklusive en bäck som rinner i gränsen på tomten.

En förfrågan till kommunen om preliminärt bygglov klarades av på någon vecka med ett positivt resultat. Detta var i början på juni 2015. Ansökan om avstyckning lämnades in till lantmäteriet.
    Och den 30/6 lämnades även ansökan om bygglov in till kommunen.

Natten den 2/7 rullar en grävmaskin in på Gubbalyckan(namnet på denna ko-äng).DSC_2450.jpg (108 klick)

För att nästa dag gräva ett provhål för infiltration.DSC_2451.jpg (82 klick)
    Har själv svår koskräck så jag stod säkert på andra sidan om taggtråden.DSC_2453.jpg (77 klick)

Vad jag inte vet denna dag är att det ska ta ytterligare 7 månader innan tomten faktiskt är min.
    Bifogade filer Bifogade filer
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2017-01-31 13:49
    Svara | #2

jockepings avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jan 2015
    Jönköping
    166 inlägg
    Gillad 104 gånger
    13 bilder
    Spännande!
    "Work like a captain, play like a pirate"
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2017-01-31 13:50
    Svara | #3

Chrissofswedens avatar
    Forumgud Medlem: aug 2008
    30 år
    Dalarna
    2 182 inlägg
    Gillad 1 204 gånger
    1251 bilder
    Magiskt!

4. 2017-01-31 13:51
    Svara | #4

maahs avatar
    Senior medlem Medlem: okt 2013
    Uppsala
    945 inlägg
    Gillad 371 gånger
    382 bilder
    Fint läge!
    Hoppas på en innehållsrik och spännade tråd

5. 2017-02-01 10:42
    Svara | #5

Nykomling Medlem: feb 2015
    Stockholm
    10 inlägg
    Gillad 2 gånger
    Kul tråd!

6. 2017-02-01 10:43
    Svara | #6

Racings avatar
    skåne
    77 inlägg
    Gillad 710 gånger
    77 bilder
    Tack för era kommentarer, jag hoppas att det både ska bli spännande och innehållsrikt.

Vi fortsätter då efter den 3/7 2015.
    Fick mina skisser omvandlade till konstruktionsritningar via ett företag på nätet för den nobla summan av 20 papp, vilket var ett överpris för vad jag fick. Med facit i hand skulle jag gjort dessa själv. Å andra sidan sparade jag tid då jag själv var fullt sysselsatt med att hitta entreprenörer och ta in priser. Även en KA hittades på nätet men som bodde i närliggande kommun och efter lite dividerande så kom vi fram till att 10 papp, hörs inte mycket men å andra sidan la han nog inte ens 10 timmar totalt och då är jag snäll

Bygglov och tillstånd för infiltration, vatten och bergvärme var klart till den 7/8.
    Snacka om smidigt absolut ingen byråkrati utan bara tjänstemän som verkligen försökte göra ett bra arbete, blev otroligt bra bemött av dessa herrar och damer som verkligen ville hjälpa mig, men de var nog inte riktigt vana vid att arbeta i mitt "tempo".

Så här såg provgrop ut för infiltration, perfekta förhållanden enligt Söderåsens miljöförbund.
    hus 007.jpg (47 klick)

Den 10/8 börjar schaktarbeten. Samtidigt flyttas staket så korna inte kommer in på ängen längre.
    hus 001.jpg (60 klick)
    hus 002.jpg (29 klick)
    hus 005.jpg (34 klick)
    hus 006.jpg (30 klick)

Var tvungen att köpa in en bod till entreprenörer, hittades på blocket.
    FFR33 023.jpg (26 klick)

Tomten var mycket mer ojämn än jag trodde och vi var tvugna till att flytta en hel del massor då jag ville att hus och garage skulle ligga i samma plan. Hus och garage har lite olika taklutning men nockhöjd är densamma då jag ville att dessa skulle harmonisera. Jag ville inta ta ner höjden på kullen alltför mycket vilket innebar att jag även fick köpa in fyllnadsmassor för att få "rätt" höjd. Man vill ju se ut över nejden.
    när man sitter med sin öl på uteplatsen i eftermiddagssolen.

Anläggarna kom nu med besked att de inte kunde gräva ut för pool nu eftersom de ansåg att det fanns risk att mark under husplatta kunde rasa ner i hål för pool. Bara att bita i det sura äpplet.

Dags att sätta ut husen på den nu avschaktade marken.
    hus 011.jpg (39 klick)
    hus 001.jpg (39 klick)
    hus 003.jpg (29 klick)

Och så läggs det avloppsrör och dagvattenrör
    hus 004.jpg (37 klick)
    hus 005.jpg (36 klick)
    hus 006.jpg (29 klick)
    hus 007.jpg (41 klick)

Och så kom firman som skulle borra efter vatten och bergvärme och la in sina slangar, själva borrningen görs senare.
    hus 008.jpg (41 klick)

Snart klart för att göra grunden. Det är nu den 20/8 2015
    Denna dag anländer "husgrundpaketet"
    hus 001.jpg (39 klick)

Imorgon gör vi klart plattan

7. 2017-02-01 20:27
    Svara | #7

Junior medlem Medlem: mar 2010
    Uppsala
    74 inlägg
    Gillad 5 gånger
    10 bilder
    Intressant

8. 2017-02-01 20:55
    Svara | #8

Nykomling Medlem: jul 2016
    5 inlägg

Hej! Jag och min sambo har just nu en liknande situation.

Därför undrar jag hur ni gjorde med köpekontrakt? Ni började alltså bygga innan tomten var er, risker med detta?

Köper ni en fastighet som inte är avstyckning och klar och bygger på den fastighet så som den heter innan den är en egen. Hur fungerar detta?

Så häftigt att hitta "sin tomt", vi känner oss ganska begränsade i kommun, område, antal och avstånd till grannar, utsikt, solstreck..hur ska man tänka? Är det OK att nöja sig utefter dem krav man satt upp att inte alla kan uppfyllas.

Härlig resa att följa

9. 2017-02-01 22:41
    Svara | #9

Nykomling Medlem: aug 2010
    Stockholms län
    15 inlägg
    Gillad 6 gånger
    1 bilder
    Wow!
    Skall följa ditt bygge med stort intresse.

10. 2017-02-01 23:47

Nykomling Medlem: jan 2015
    Stockholm
    18 inlägg
    Gillad 6 gånger
    11 bilder
    Detta ska absolut följas, högt tempo!

11. 2017-02-02 00:43

SBH
    Gudfader Medlem: mar 2011
    norrbotten
    6 520 inlägg
    Gillad 404 gånger
    7 bilder
    Detta ska absolut följas, högt tempo!
    hoppas att det är färdigt när projektet startade runt 2/7 2015.
    eller är det fel? RACING

12. 2017-02-02 14:34

Racings avatar
    skåne
    77 inlägg
    Gillad 710 gånger
    77 bilder
    Tackar för visat intresse.

Köpkontrakt upprättades med markägare innan bygge påbörjades, betalning skulle ske vid godkänd avstyckning från Lantmäteri(vilket skulle ta sin tid). Avgift för avstyckning skulle jag stå för.

Nackdel med att påbörja bygge innan du äger tomten är att du inte kan få byggkreditiv och skulle det vara så att avstyckning inte går igenom(det händer) så bygger du ditt hus på annans mark vilket iof är lösbart med arrende men kanske inte optimalt. Vi fick även in förköpsrätt till mark runt omkring oss i fall det skulle bli aktuellt med försäljning av detta i framtiden. Generellt sett om man ska göra så här måste man kunna lita på varandra till 110% och en bra kontakt i banken är inte helt fel såvida du inte har ett antal mille under madrassen(vilket jag aldrig haft).

Så just då startades husbygget på mark som inte var min och utan byggkreditiv vilket innebar att det hus vi bodde i fick läggas ut till försäljning för att få in lite kapital. Vi fick sålt huset direkt, dock ville vi inte lämna det förrän 1/4 2016, då vi trodde det nya huset kunde vara färdigt(född optimist
    ) så det innebar att vi bara fick ut handpeningen så länge.

Så fortfarande lite short på cash

Så här såg det förra huset ut
    Chatta 083-1.jpg (63 klick)

Till anläggning av plattor,

hus 002.jpg (36 klick)
    hus 008.jpg (50 klick)
    hus 005.jpg (33 klick)

Och så på med lite betong
    hus 003.jpg (34 klick)
    hus 005.jpg (39 klick)
    hus 005.jpg (39 klick)
    hus 010.jpg (49 klick)
    hus 011.jpg (30 klick)

Husplattan härdade perfekt utan några större sprickor.
    Garageplattan däremot brände alldeles för snabbt trots vattenbegjutning och såg ut så här överallt, vilket kändes

hus 001.jpg (41 klick)

Infiltration lades ner i backen
    hus 012.jpg (48 klick)

Nu är det den 3/9 och plattorna fick härda några dagar, den 6/9 kom blocken.
    hus 004.jpg (31 klick)

Imorgon börja vi bygga
    Senast redigerad av Racing 2017-02-02 14:49

13. 2017-02-03 09:16

Racings avatar
    skåne
    77 inlägg
    Gillad 710 gånger
    77 bilder
    Jaha då börjas det sätta block, polska murare de började mura den 9/9. Blocken till huset är polska och 360 mm och till garage 300 mm. Lägg även märke till de något udda placeringarna av rör till stuprännor

FFR33 001.jpg (52 klick)
    FFR33 003.jpg (53 klick)
    FFR33 008.jpg (23 klick)
    FFR33 010.jpg (28 klick)

Då var första lavet lagt, som ni ser läggs det på en tjock tjärpapp. Murararna la rätt mycket tid på detta lav. De pratade inte ett ord svenska, engelska eller tyska så teckenspråk och rita var enda kommunikationsvägen.

hus 001.jpg (44 klick)

Allt bruk blandades i spann

hus 003.jpg (33 klick)
    hus 002.jpg (35 klick)

Utsikt från min tomt mot grannen(bilen är min)
    FFR33 017.jpg (188 klick)

Det växer sakta
    hus 007.jpg (30 klick)
    hus 008.jpg (18 klick)

Nu är det den 17/9
    hus 001.jpg (27 klick)
    hus 002.jpg (24 klick)
    hus 003.jpg (18 klick)
    hus 004.jpg (31 klick)
    hus 005.jpg (40 klick)
    hus 006.jpg (39 klick)

Gillar ni inte mycket bilder så är inte detta rätt tråd för er

Nu börjar det även komma upp innerväggar, detta är "köksväggen"
    hus 010.jpg (38 klick)
    hus 008.jpg (32 klick)

Överliggare tog från HH
    hus 011.jpg (95 klick)
    hus 012.jpg (38 klick)

Har ser ni även U-block som användes till kronan.
    hus 009.jpg (42 klick)
    hus 007.jpg (43 klick)
    hus 006.jpg (21 klick)
    hus 005.jpg (24 klick)
    hus 003.jpg (32 klick)
    hus 004.jpg (27 klick)

Och så kom dessa den 25/9
    hus 013.jpg (45 klick)

Häng med på nästa uppdatering.

14. 2017-02-03 09:47

13th Marines avatar
    Forumgud Medlem: okt 2011
    Skåne
    2 062 inlägg
    Gillad 522 gånger
    127 bilder
    Gillar ni inte mycket bilder så är inte detta rätt tråd för er
    Då är detta rätt tråd för mig =)

15. 2017-02-03 10:49

Nykomling Medlem: jul 2010
    Stockholm
    28 inlägg
    Gillad 11 gånger
    5 bilder
    Underbart med massa bilder!

Oftast glöms fotandet bort och så har man med lite tur en före bild, och sen bilder på slutresultatet.
    Kennethihbg gillar detta.
    gillar