Byggahus.se
Köpte en liten gård för jakt och rekreation för något år sen och hade då en tjusig uteplats med plasttrall mitt på tomten. Bort med den, och då visade sig en fin sandgrop – markarbetet klart för att bygga en bastu alltså!

IMG_0992.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0997.jpg
Skapa konto

• Gilla
vold och 1 till
  • Laddar…
Det är lätt att överplanera små projekt, särskilt när man är ovan. Men med lite byggnadsmått efter standardlängder på virke och en idé om att regla efter vilka fönster som fanns i uthusen snarare än att slaviskt följa cc60 på en byggnad som ändå inte skulle isoleras och förmodligen inte sättas skivor på var det dags att köra. I avsaknad av ritprogram blev det skisser i Excel. En jäkla massa fönster ritades in - än så länge finns bara det inne i bastun, och det blev betydligt mindre än vad som först planerades. Golvreglarna planerades för att ha en regel under innerväggen och för att ha dubbla reglar där trall i bastu/duschyta skulle möta spontat golv.
Bastuplan.PNG
Skapa konto

Bastugolvreglar.PNG
Skapa konto

Underskatta inte vilken plats kaminen tar. Jag byggde en bastu i somras och hade från början planen att ha layouten ungefär som du ritar. När väggarna fanns i rummet så tejpade vi inredningens tänkta mått på golvet för att se hur det verkade med utrymme. Det slutade med att vi gav upp de vinklade lavarna och flyttade kaminen till väggen mitt emot dörren. Både för att det blev så lite golvyta kvar och för att kaminen kom så nära inpå när man kom in genom dörren.

Här är en planritning. Dock utan lavar. Lavarna är till höger i bilden och det finne ett fönster mitt emot dem.
Visa bilaga planritning-Model2.pdf
I följande tråd finns lite bilder på vårt bygge:
https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/280965-sjobod-blir-bastu.html

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Hej Avemo,

Har läst bl.a. din tråd i förberedelserna inför byggandet (hängde rätt mycket här förra sommaren och läste), och håller med om att det är lätt att underskatta sånt.

Vad som tar plats är (särskilt när man som jag mäter och ritar lite på en höft) inte det lättaste att veta, men här finns något ganska exakt att gå på - nämligen Harvias golvskyddsplåt, som är 665 mm lång. Den skulle i mitt fall få plats till höger om dörren, och sen får man med dörren "per automatik" tillräckligt säkerhetsavstånd >500 mm till laven på motstående sida. Ser man på skissen och mäter på den så skulle detta dock inte få plats, men så är det inte riktigt byggt, utan dörrhålet är placerat efter att spisen är utmätt. I verkligheten kom alltså dörrhålet en dm längre ned jämfört med ritningen och den nedre laven blev ytterligare lite urtagen.

Dit har vi dock en bit kvar i kronologin, först ska det sättas ut lecablock och byggas en ram.

• Gilla
rabarber383
  • Laddar…
Nötegårdsgubben skrev:
Det är lätt att överplanera små projekt, särskilt när man är ovan. Men med lite byggnadsmått efter standardlängder på virke och en idé om att regla efter vilka fönster som fanns i uthusen snarare än att slaviskt följa cc60 på en byggnad som ändå inte skulle isoleras och förmodligen inte sättas skivor på var det dags att köra. I avsaknad av ritprogram blev det skisser i Excel. En jäkla massa fönster ritades in - än så länge finns bara det inne i bastun, och det blev betydligt mindre än vad som först planerades. Golvreglarna planerades för att ha en regel under innerväggen och för att ha dubbla reglar där trall i bastu/duschyta skulle möta spontat golv.
[bild]
[bild]
Rita i Excel är världsklass.....:cool:
Powerpoint är ju vanligt men aldrig sett Excelvarianten.

• Gilla
Färgkullan och 2 till
  • Laddar…
Är man en plattfotad stockholmare och byter ut sin Subaru mot en liten laddhybrid som man inte får sätta dragkrok på (jo, jag vet att de reglerna nu ändrats, men så var det då), så gäller det att planera sina inköp. En materiallista gjordes och hemkörning från brägår'n bokades. Jag trodde att den lista jag hade sparad var rätt heltäckande, men när jag tittar på den nu ser jag att där inte finns några 45*45-reglar, vilket användes till lite av varje, inte heller finns det golv (varken trall eller råspont), bastupanel, material till lavar eller lecablock. Allt det beställdes dock också. Därtill blev det efterköp av lite extra brädor för vindskivor och några extra 45*45-reglar, men till 95 % lyckades jag förhandsbeställa det som behövdes.

Budget? Mmm, fanns väl en - den sprack.

Måtten är som sagt gjorda för att kunna använda standardlängder. Man kan då tycka att breddmåttet 2300 är lite lustigt, men det har att göra med att bastupanel bara är 2200. Hade jag alltså gått upp till standardmåttet 2400 hade nog innermåttet på bastun blivit precis för stort för en längd liggande panel. Inget som inte gått att regla upp lite extra för att hantera förstås, men nu blev det beaktat från början. Och 2*2300 ryms ju inom 4800 lika bra som 2*2400...

Byggmateriel.PNG

Kane skrev:
Rita i Excel är världsklass.....:cool:
Powerpoint är ju vanligt men aldrig sett Excelvarianten.
Man tager vad man haver - Excel kan man ju göra ett rutnät i ganska lätt, ppt kan man ju... ja, vad kan man egentligen göra med ppt??? :confused:

Nötegårdsgubben skrev:
Man tager vad man haver - Excel kan man ju göra ett rutnät i ganska lätt, ppt kan man ju... ja, vad kan man egentligen göra med ppt??? :confused:
Du kan rita mycket i ppt. Gridfunktionen är väldigt användbar om du gör det.

• Gilla
Andreas Al
  • Laddar…
Utläggning av lecablock och rambygge.

IMG_1009.jpg
Skapa konto

Följdes upp med golvläggning, trall i bastu och "våtutrymme", spont i relaxen. Tvingarna som ligger där var för att hålla en regel på plats så att det lämnades rum för sådan på respektive långvägg. Dock lättare att bygga väggelementen på ett plant golv.

IMG_1015.jpg
Skapa konto

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Framsida under konstruktion och utmätt för dörr och ett fönster. Ratade fönstermodeller för just den väggen syns i bakgrunden. CC-mått är som synes lite hejsan hoppsan beroende på vad som kändes lagom. Bastudelen fick exempelvis en regel till jämfört med vad som lagts ut på bilden nedan för att få en regel rakt under takstolen/-bjälken.

IMG_1018.jpg
Skapa konto

Och så fram- och baksida resta och takbjälkar pålagda. Pulpettak som synes. Takhöjden är 2,20 i framkant och 2,00 i bakkant. Hade nog kunnat sänkas 15-20 cm om målet bara varit optimal höjd från övre bastulav till tak.

Även takbjälkarna ligger annat än jämnt. De två mittersta står för att kunna resa mellanväggar mot, och de återstående två hamnade på halva kvarvarande bredden.

IMG_1023.jpg
Skapa konto

• Gilla
maah
  • Laddar…
Kul tråd!
Alltid roligt med mycket bilder och lite förklarande texter.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Första panelbrädorna uppe.

IMG_1026.jpg
Skapa konto

Hmm, saknas något. Skulle ju sitta vindduk på först. Gör om gör rätt!

IMG_1029.jpg
Skapa konto

Det går fort med rätt verktyg. En man vid sågen och en monterade panel med spikpistol. Kan man stapla så kan man bygga.

IMG_1031.jpg
Skapa konto

IMG_1030.jpg
Skapa konto

Två sidor hyfsat klara med panel, sen dags att börja med taket.

Det var lite svajigt på taket i början, borde ha satt panel på tre sidor iaf innan vi börade med taket. Men då råsponten var 5400 lång valde jag att göra det tidigt då jag bara hade bygghälp tre (eller om det var fyra) dagar. Dörren insatt också.

IMG_1032.jpg
Skapa konto

Slog på några panelbrädor på andra sidan också innan vi lade färdigt taksponten. Om någon snällt undrar om TS blivit strandad på taket, så nej, den andra halvan av den stege som ligger på marken står nog på andra sidan.

IMG_1035.jpg
Skapa konto

• IMG_1030.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Limpatraz
  • Laddar…
Är det impregnerat i bastudelen? Kommer ni lägga annat golv ovanpå?

• Gilla
Färgkullan och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är impregnerad trall i bastun så att vatten kan rinna rakt igenom. Det blir inget ytterligare golv där alltså.

Jag vet att det finns de som är oroliga för en sån lösning utifrån en idé om att det skulle kunna spridas någon form av impregneringsångor när trallen värms upp. Mig veterligen finns det inget som helst vetenskapligt stöd för en sådan oro.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.