Hej,
Vi är i färd med att renovera köket på ett kedjehus från 80-talet. Troligt blir det ett IKEA kök men om det går att få tag i ett annat märke på hörnskåp av typen där dörrarna följer med karusellen in(kanske någon har ett tips var detta går at få tag i).
Lite förklaringar till bilderna, ovanför kylen har vi lite lutande tak därför det lägre väggskåpet, utrymmet som är tomt under bänken skall vi bygga in en frys, ovanför hällen sätter vi mikron med inbyggd fläkt. Vi kommer att ha hel diskbänk fram till där hörnet är.
MVH
Peter
Vi är i färd med att renovera köket på ett kedjehus från 80-talet. Troligt blir det ett IKEA kök men om det går att få tag i ett annat märke på hörnskåp av typen där dörrarna följer med karusellen in(kanske någon har ett tips var detta går at få tag i).
Lite förklaringar till bilderna, ovanför kylen har vi lite lutande tak därför det lägre väggskåpet, utrymmet som är tomt under bänken skall vi bygga in en frys, ovanför hällen sätter vi mikron med inbyggd fläkt. Vi kommer att ha hel diskbänk fram till där hörnet är.
MVH
Peter
Om du ska ha jalusiskåpet placarat där måste du välja en diskbänk med rak profil (alltså ingen "spillkant") Å andra sidan tror jag ett sånt skåp gör sig bättre på en kant av bänken... Det skulle vara fint med ett hörnskåp med jalusi, men jag vet inte om det finns.
Hörnskåp med dörrar som följer med finns hos fler återförsäljare, bla. HTH, Haga, Noblessa, Ballingslöv mfl.
/Ulle
Hörnskåp med dörrar som följer med finns hos fler återförsäljare, bla. HTH, Haga, Noblessa, Ballingslöv mfl.
/Ulle
Glömde att säga att jalusiskåpet skulle stå i längst inne i hörnet fick dock inte till det med ikeas program. Fick tipset om detta här på forumet och tyckte det skulle vara perfekta att ha kaffekokare, brödrost etc. där.
Gällande hörnskåpet så har du helt rätt Ulle att flera andra tillverkare har detta men är det någon som har samma mått som ikea eftersom det troligen blir ett ikea kök pga priset. Sen är det väl frågan om någon av dessa leverantörer går med på att bara sälja ett skåp.
År det någon som har kombinerat en vanlig fläkt med Alliance fläkt system här på forumet? Min ide är att spara tak fläkt styrnings enheten från den gammla fläkten och sen kunna manuelt till en början styra takfläkten sen kanske bygga en relä box så om jag ökar hastiheten på fläkten över spisen så ökar också takfläkten.
Peter
Gällande hörnskåpet så har du helt rätt Ulle att flera andra tillverkare har detta men är det någon som har samma mått som ikea eftersom det troligen blir ett ikea kök pga priset. Sen är det väl frågan om någon av dessa leverantörer går med på att bara sälja ett skåp.
År det någon som har kombinerat en vanlig fläkt med Alliance fläkt system här på forumet? Min ide är att spara tak fläkt styrnings enheten från den gammla fläkten och sen kunna manuelt till en början styra takfläkten sen kanske bygga en relä box så om jag ökar hastiheten på fläkten över spisen så ökar också takfläkten.
Peter
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag tror säkert att du kan köpa bara ett skåp, men det blir nog ganska dyrt. Haga och IKEA tror jag har ganska liknande mått, där fick priset ca 10000:- för hörnskåpet 
Vi har kopplat bort vårt Allianssystem och styr ventilationen separat men en reostat.
/Ulle
Vi har kopplat bort vårt Allianssystem och styr ventilationen separat men en reostat.
/Ulle
Har själv haft ett liknande kök. Om vi inte hade gjort om planlösningen helt, så skulle jag i ditt fall ha skaffat en hörndiskbänk. Hörnet är så svårutnyttjat och genom att flytta diskhon frigör du en större sammanhängade bänkyta. Jalusiskåpet kan då, som föreslaget här tidigare, placeras på kanten av bänken. IKEA har dock ännu inga hörndiskbänkar, men det finns andra som har det.
Lycka till!
/Trix
Lycka till!
/Trix
Hörndiskbänk har varit med i planering och helst en sådan där i silgranit men en dag stod jag och frugan och arbetade tillsammans i köket och då skulle det inte ha funkat lika bra + att avloppsröret hamnar i ett annat skåp. Men en som jag sa hörndiskbänk i silgranit jävlar vad läckert. Inte så faliga priser i Tyskland ca 8000 kr men om man skulle köpa den i Svea Rike tror jag de landar på ca 18000 kr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden