36 994 läst ·
8 svar
37k läst
8 svar
Skarva bärlina
Har Du kollat :ola74 skrev:
Det är inte nödvändigt att skarva över en plint. Kan man kanske det är en fördel (hängsle och livrem), men man kan lika gärna skarva nära en plint, det gjorde vi.
Gör en s k momentfri skarv - spikplåten monteras med en "grupp" ankarskruv/-spik i ena linan och med två "grupper" i den andra.
Jag gör ett försök till ascii-illustration;
-------------------------------
| x # x x |
| x # x x |
| x # x x |
| x # x x |
| x # x x |
-------------------------------
x motsvarar skruv/spik, # illustrerar skarven mellan linorna.
Gör en s k momentfri skarv - spikplåten monteras med en "grupp" ankarskruv/-spik i ena linan och med två "grupper" i den andra.
Jag gör ett försök till ascii-illustration;
-------------------------------
| x # x x |
| x # x x |
| x # x x |
| x # x x |
| x # x x |
-------------------------------
x motsvarar skruv/spik, # illustrerar skarven mellan linorna.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Lägg bärlinorna med "överlapp" bredvid varandra i en 90mm stolpsko. Om jag får försöka illustrera:
# 90mm sko
============= Bärlina 1
============= Bärlina 2
#
Hmm, ja, du fattar?
Så byggde i alla fall jag, med skarvar över två av plintarna, men så hade jag ingen anledning att se till så att bärlinorna ligger exakt på samma avstånd under hela konstruktionen heller. Det kanske inte funkar för dig?
# 90mm sko
============= Bärlina 1
============= Bärlina 2
#
Hmm, ja, du fattar?
Så byggde i alla fall jag, med skarvar över två av plintarna, men så hade jag ingen anledning att se till så att bärlinorna ligger exakt på samma avstånd under hela konstruktionen heller. Det kanske inte funkar för dig?
Jag kommer att limma med PU-lim samt skruva samman dubbel bärlina hela vägen. Då kvittar det var skarvarna hamnar (allt enligt svågern, som snickrat en del . . .)
Använder 195 x 45 och får då allstå en 90 bred bärlina - stabilt & bra. Den extra mängd virke jag får betala försvinner lätt i den totala konkursen
Tar också höjd för framtida ev. påbyggnader (glasväggar/tak/etc.)
Använder 195 x 45 och får då allstå en 90 bred bärlina - stabilt & bra. Den extra mängd virke jag får betala försvinner lätt i den totala konkursen
Tar också höjd för framtida ev. påbyggnader (glasväggar/tak/etc.)
Klicka här för att svara