Hej,

Skall bygga en 10m bred altan-däck. Bärlinan skall vara 170-45, 10m längder finns ju ej, hur skarvar man på bästa sätt?

spikplåtar samt försöka skarva över en plint.

ola74 skrev:
Hej,

Skall bygga en 10m bred altan-däck. Bärlinan skall vara 170-45, 10m längder finns ju ej, hur skarvar man på bästa sätt?
Har Du kollat ::) Jag såg 9.8 meters hos Beijers i Arlöv, kollade inte närmare, men tror dom var fingerskarvade. men det är klart, det kan bli jobbigt att ta hem dom på takräcket.

Det är inte nödvändigt att skarva över en plint. Kan man kanske det är en fördel (hängsle och livrem), men man kan lika gärna skarva nära en plint, det gjorde vi.
Gör en s k momentfri skarv - spikplåten monteras med en "grupp" ankarskruv/-spik i ena linan och med två "grupper" i den andra.
Jag gör ett försök till ascii-illustration;

-------------------------------
| x # x x |
| x # x x |
| x # x x |
| x # x x |
| x # x x |
-------------------------------

x motsvarar skruv/spik, # illustrerar skarven mellan linorna.

Tack för tipsen.

Lägg bärlinorna med "överlapp" bredvid varandra i en 90mm stolpsko. Om jag får försöka illustrera:

# 90mm sko
============= Bärlina 1
============= Bärlina 2
#

Hmm, ja, du fattar? :D

Så byggde i alla fall jag, med skarvar över två av plintarna, men så hade jag ingen anledning att se till så att bärlinorna ligger exakt på samma avstånd under hela konstruktionen heller. Det kanske inte funkar för dig?

Kant mot kant. 1m brädor i samma dimension på båda sidor och en massa genomgående spik som bockas efter spikning.
/CC

Jag kommer att limma med PU-lim samt skruva samman dubbel bärlina hela vägen. Då kvittar det var skarvarna hamnar (allt enligt svågern, som snickrat en del . . .)

Använder 195 x 45 och får då allstå en 90 bred bärlina - stabilt & bra. Den extra mängd virke jag får betala försvinner lätt i den totala konkursen  ;)

Tar också höjd för framtida ev. påbyggnader (glasväggar/tak/etc.)

• Gilla
DanneH
  • Laddar…
P ppalm skrev:
spikplåtar samt försöka skarva över en plint.
Ryms spikplåt i plintjärn som är 45mm?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.