Jag skulle vilja veta vad trefas är.
Vart tar strömmen vägen?
Måste det inte finnas både + och - ?
Är alla tre ledningarna lika ?
Om det finns nolla är det lika med - ?
 
Trefas innebär att man har tre ledare med sinusformade spänningar, som är fasförskjutna mot varandra 120 grader.
Laster måste därför ha minst tre anslutningar, t.ex. tre motstånd i en elpatron. De kan anslutas direkt mellan faserna (delta) eller kopplas ihop i en mittpunkt (nolla) med ändarna mot faserna (Y).
Strömmen går då genom motstånden mellan faserna. Nollan är neutral, alltså varken plus eller minus.
I det svenska systemet har vi 400 V växelspänning mellan faserna och 230 V växelspänning mellan fas och nolla.
 
Skjuter in en liten fråga....

Hur går det med jordfelsbrytaren om man kör en deltakoppling?

Kommer den inte lösa ut när inte samma ström går i nollan som i faserna?
 
Lilienberg skrev:
Skjuter in en liten fråga....

Hur går det med jordfelsbrytaren om man kör en deltakoppling?

Kommer den inte lösa ut när inte samma ström går i nollan som i faserna?
Nejdå, jordfelsbrytaren fungerar som den ska ändå. Den kollar summan av strömmarna i alla tåtarna och så länge inget slinker ut via jord blir den ändå noll.
Vid Y-koppling med symmetriska linjära laster blir strömmen i nollan också noll.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.