10 617 läst ·
13 svar
11k läst
13 svar
Golvvärme, intyg och mätning...
Hej,
Killarna som byggde mitt badrum gjöt även in elburen golvvärme. Men de kopplade inte in strömmen. Jag kanske var lite naiv (okunnig) men när de sa 'det fixar en elektriker', litade jag på det.
Nu kom en elektrikern, och krävde:
* Isolations och resistansvärde direkt efter förläggning samt efter ingjutning/Inspackling.
* ett intyg som visar att golvvärmen är förlagd enligt:
- ELSÄK-FS 1999:5
- Svensk Standard SS 436 47 53
- Tillverkarens anvisningar
Detta kan säkert installatören spotta ur sej, men jag undrar om det finns något standardformulär för detta? Eller om någon har ett exempel på hur ett sånt intyg kan se ut.
Killarna som byggde mitt badrum gjöt även in elburen golvvärme. Men de kopplade inte in strömmen. Jag kanske var lite naiv (okunnig) men när de sa 'det fixar en elektriker', litade jag på det.
Nu kom en elektrikern, och krävde:
* Isolations och resistansvärde direkt efter förläggning samt efter ingjutning/Inspackling.
* ett intyg som visar att golvvärmen är förlagd enligt:
- ELSÄK-FS 1999:5
- Svensk Standard SS 436 47 53
- Tillverkarens anvisningar
Detta kan säkert installatören spotta ur sej, men jag undrar om det finns något standardformulär för detta? Eller om någon har ett exempel på hur ett sånt intyg kan se ut.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Dett visar ju på hur viktigt det är att ha elektrikern med på noterna INNAN man börjar med ev hempulande. Att lägga golvslingor är att betrakta som hempulande om man inte är behörig.
Du borde kunna hitta en elektriker som är villig att accpetera läget och skriva på om han får intervjua golvläggaren om hur arbetet har utförts. Man skall ju isolationsmäta före läggning och ett par gånger under läggningen, detta är mest för garantin, om kabeln är deffekt så skall felet upptäckas innan alltför dyra arbeten har gjorts, resp. om den går sönder vid spacklingen så är det ju den som spacklar som är ansvarig.
Det viktiga ur säkerhetssynpunkt är ju dels att göra en isolationsmätning på slutet, dels att kontrollera att den är korrekt förlagd. Ex. så får ju inte slingorna ligga för tätt, då kan brännbart material i golvet bli för varmt, många varianter (inte alla) får inte någonstans ligga direkt mot brännbart material osv. Det är den kontrollen som kan bli knepig. hur säker kan man vara på att plattsättaren har gjort enligt reglerna.
ur garantisynpunkt är det troligen ändå kört, kabeln är inte förlaggd av behörig elektriker, och det kan du inte göra så mycket åt.
Du borde kunna hitta en elektriker som är villig att accpetera läget och skriva på om han får intervjua golvläggaren om hur arbetet har utförts. Man skall ju isolationsmäta före läggning och ett par gånger under läggningen, detta är mest för garantin, om kabeln är deffekt så skall felet upptäckas innan alltför dyra arbeten har gjorts, resp. om den går sönder vid spacklingen så är det ju den som spacklar som är ansvarig.
Det viktiga ur säkerhetssynpunkt är ju dels att göra en isolationsmätning på slutet, dels att kontrollera att den är korrekt förlagd. Ex. så får ju inte slingorna ligga för tätt, då kan brännbart material i golvet bli för varmt, många varianter (inte alla) får inte någonstans ligga direkt mot brännbart material osv. Det är den kontrollen som kan bli knepig. hur säker kan man vara på att plattsättaren har gjort enligt reglerna.
ur garantisynpunkt är det troligen ändå kört, kabeln är inte förlaggd av behörig elektriker, och det kan du inte göra så mycket åt.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Han som la min golvvärme kopplade in slingen en kort stund precis efter han hade lagt den för att kolla så den blev varm, dom mätte tydligen inte kablarna längre sa han. Men jag gjorde det och resistansen är iaf samma nu efter inspackling som innan. Men hur mäter man isolationsvärdet?
behörig elektriker skrev:
Särskilt?? Visst det är knappast någon mutlimeter från classe i sjön eller jula men bara den har rätt mätspänning så duger det väll? Och då ska väll mätspänningen vara den samma som drift spänning om jag inte minns helt fel.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Som sagt sök en ny elektriker, det borde finnas någon som vågar koppla in den, bara han får göra isolationsmätningen.
Ev. garanti från tillverkaren kan du troligen glömma, men den ersätter bara själva kabeln har jag för mig, inte resten av badrummet som måste huggas upp om den skall bytas.
Skulle det gå så långt så borde det ju vara plattsättaren eller vem som nu lade dit kabeln som har det garantiansvaret.
Att göra en korrekt isolationsmätning tycker jag är ett absolut minimum. Att bara koppla in och se om det blir varmt.. Ja jag skulle nog känna lite försiktigt med foten på golvet (i en vattenpöl) innan jag vågade gå in med bara fötter, varje gång för all framtid. Och prova jordfelsbrytaren VÄLDIGT ofta.
Ev. garanti från tillverkaren kan du troligen glömma, men den ersätter bara själva kabeln har jag för mig, inte resten av badrummet som måste huggas upp om den skall bytas.
Skulle det gå så långt så borde det ju vara plattsättaren eller vem som nu lade dit kabeln som har det garantiansvaret.
Att göra en korrekt isolationsmätning tycker jag är ett absolut minimum. Att bara koppla in och se om det blir varmt.. Ja jag skulle nog känna lite försiktigt med foten på golvet (i en vattenpöl) innan jag vågade gå in med bara fötter, varje gång för all framtid. Och prova jordfelsbrytaren VÄLDIGT ofta.
Han som la ut slingan lämnar väl 2 års garanti på jobbet?
Var golvvärmen med i priset? om det var det var så, kräv att dom kopplar in den.
När jobbet är klart be att få en kopia på behörighets beviset på el-installatörens arbete.
Solklart.....
Var golvvärmen med i priset? om det var det var så, kräv att dom kopplar in den.
När jobbet är klart be att få en kopia på behörighets beviset på el-installatörens arbete.
Solklart.....
elmont skrev:
OK mindes fel ang mät spänning men jag tycker fortfarande inte det är speciellt instrument bara för att det har en mätspänning på 500V. Dessa användes dagligen förr av varenda Televerkare då man felsökte. Använder numera "bara" 100v då en vanlig telefon går sönder annars. Att instrumentet sedan ska vara kalibrerat mm är ju nästa sak men för mig så är det självklart vid all typ av mätning som kräver garanti. Så tilbaka igen. Vad är det som gör att det skulle vara något spesiellt med detta instrument?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det är ju speciellt i förhållande till "vanliga" multimetrar, dessa mäter resistans med mätspänningar på 2-9V. Och duger iofs bra för att mäta slingresistansen som ju också skall mätas.
En isolationsmätare kostar typsikt 2000 och uppåt (Kjell o Company har en för ca 1300:- ).
En isolationsmätare kostar typsikt 2000 och uppåt (Kjell o Company har en för ca 1300:- ).
Just detta jag menar Hempularen. Det jag oponerade mig mot va att det lät som att dessa instrument skulle kosta 10 tusentals kronor och bara finnas något enstaka ex av per elfirma. Då det bara är en vanlig isolationsmätare med rätt mätspänning som tillochmed finns på kjelles så kallar inte jag den för speciell utan bara inte vanlig multimeter. 
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Inte alls min mening att ånga på och ev ondgöra mig på någon. Ledsen för mina dålig uttryck om det uppfattas på det viset. Det jag ville påpeka och få klarhet i att detta instrument kan om man så vill inhandlas av vem som hellst och finns kanske att tillgå i bekanskaps kretsen. Så för mig känns det mer rätt att skriva isolationsmätare med mät spänning 500V än att det skulle vara något specielt instument som för många känns som något ouppnåligt.
En annan sak som blir ganska tydlig är att dom flesta "som kan själv" inte förstår varför man måste gå till väga på visst vis utan tycker att deras ide är ok, och då kan det bli farligt. Det gäller inte specifikt den här frågan utan välligt mycket inom el.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden