Hej!
Är det någon som har målat sitt hus med Nordsjös Tinnova VX och som kan rekommendera den färgen? Jag har också varit inne på deras oljetäckfärg som fick bra betyg i Folksams färgtest. Men eftersom det är svårt att välja färgsystem tar jag tacksamt emot tips. Det viktigaste är att inte behöva skrapa i framtiden. Någon sa till min sambo att vattenburna färger som Tinnova VX lättare blir angripna av mögel. Kan det stämma?
Mvh Linet

Vet ej om den lättare angrips av mögel (hoppas inte....). Kan efter att ha målat sommarstugan säga att färgen är underbar att använda och täcker kanon. Vad gäller de egenskaperna kan den absolut rekommenderas.

Vi pratade med en färghandlare idag som sa tvärtom att det är oljeburna färger som lättare angrips av mögel, så det är svårt att veta vad som är rätt. /Linet

Det står i Tinnova VX reklamen att man inte behöver grundmåla med den färgen.

Hur har ni gjort? Kört två lager direkt, eller grundat i alla fall?

Vi oljade först in alla utsatta delar (typ vindskenor) + ändträ med Nordsjös impregneringsolja o sen (just nu) målar vi med Tinnova VX. Vi grundade alltså inte utan målar nu endast 2 ggr med färgen. Enligt våra kontakter ska detta tydligen räcka. Får väl vänta o se hur det ser ut om några år... hmm...

Vi oljade först in alla utsatta delar (typ vindskenor) + ändträ med Nordsjös impregneringsolja o sen (just nu) målar vi med Tinnova VX. Vi grundade alltså inte utan målar nu endast 2 ggr med färgen. Enligt våra kontakter ska detta tydligen räcka.
Exakt samma gör vi. Färghandlaren sa att det ska ta 10-12 år innan vi behöver måla om men det undrar jag. Den som lever få se.

Sven

Tinova VX är en vattenburen oljefärg och inte en akrylat, vilket är lätt att tro eftersom den har vatten som lösningsmedel. Det är sant att oljefärger lättare blir angripna av mögel och alger, detta beror bla på att en oljefärg mattas snabbare än en akrylat. Detta gäller dock inte VX. Dessutom håller den kulören bättre och har en högre torrhalt än traditonella oljetäckfärger. Man ska INTE grundmåla under Tinova VX eftersom den tränger längre in i träet än en grundfärg, vill man ändå lägga någon form av grundning på hela fasaden så kan man använda impregneringsoljan.

Vårt hus kommer levereras med en omgång fabriksskydd på sig (transportgrund... eller vad det kan kallas). Innebär det något problem för att använda Tinnova VX - tänkte eftersom Mishima verkligen trycker på detta med att man INTE ska grundmåla.

Kan det bli något fel i målningen (t.ex. att den "tar" olika bra på olika ställen - med flammigt resultat som följd) eftersom vårt hus redan är grundat med transportskydd?

Det låter ju såååå bra, så det vore ju typiskt om vi inte kan ha den här färgen.

Nej, fel är det inte.
Men kanske lite onödigt enl. Nordsjö.

Kanske är det för att det då går åt mindre VX färg iom. att trät är lite mättat?
För jag tror inte att den tränger in mycket bättre än en grundfärg.
Om den nu tränger in bättre överhuvudtaget..

/Fredrik

Självklart kan ni måla med Tinova VX! Väljer man någon annan av Nordsjös fasadfärger ska man grunda ändå, trots skyddgrundningen och det momentet slipper man ju med VX. Som Fredrik säger så går det nog inte lika mycket färg första strykningen, och det är väl bara positivt. Det kommer inte att bli flammigt.

Hej,

Vårat hus kom också målat med en grundfärg (transportgrund) och vi har nu börjat måla med VX utan problem. Jag kan säga att det suger ganska bra första strykningen så jag tror inte det går åt mindre för att det är transportgrundat.

Vi gjorde som en annan medlem skrev att vi målade först med impregneringsolja på utsatta ställen (ändträ, vindskenor)

Mvh
Ubbe

Skall också måla med Tinova VX. Färgbutiken rekomenderade dock att grundmåla först med Nordsjös grundfärg. Ville han bara sälja mer färg eller är han osäker på om det Nordsjös uppgifter om att inte grundmåla verkligen stämmer?

/DS

Vår färgbutik tyckte inte att vi skulle grundmåla...
Men visst är man själv lite undrande...

Sitter själv och ska välja färg till ett nytt hus, och det känns inte helt lätt.

När man stryker VXn första gången förstår man varför man inte ska grunda. Färgen suger in mycket bra i panelen, så det gäller att inte snåla på färgen. Om man gör det blir färgen tungarbetad.
Räkna med att det kan gå åt mera än vad som anges, men det är det värt om den håller vad tillverkaren lovar. Man sparar ju in grundfärg och en strykning.
Om det sedan är så bra får vi återkomma till om några år.
Jag har strukit en sommarstuga och kommer att använda den även till huset.

Det låter ju jättebra att man törs använda trots transportgrundet! :-)

Hur mycket dyrare är Tinnova jämfört med "vanlig" färg? Gick det ungefär på ett ut när man tänker sig att man tar bort ett lager grundmåla, eller blev det mer över. (Självklart sparar man ju tid och arbete och DET är ju mycket värt, men jag funderar över pengar enbart..)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.