I dag blev jag en erfarenhet rikare. Min blivande Svedbergs handdukstork klara inte av att cirkulera varmvatten från tappsystemet utan att riskera rosta.

Vi har gjutit in flexrör som skall cirkulera varmvatten och detta är ju syresatt. Sålunda kan alltså rostangrepp uppstå. Hade vi kört slutet system med lite glykol hade det funkat.

Varför är det så här? Tydligen måste man ha insidan i rostfritt stål eller inklätt med koppar för att köra varmvatten....

De rostfria systemen är dubbelt så dyra :P och elpatron skulle jag helst velat undvika.

Nu ser det ut att bli elpatron men vad göra med de två rör som sticker ut i väggen i badrummet?

Vad trött man blir grr! >:(
 
köp en handukstork som klarar tappvatten. så slipper du 2 rör i väggen & har alltid varmvatten vid kranen. vist är det dyrare i instalation, men komfort kostar.
 
Jo det är ju alternativet men en rostandes Svedbergs 500*1700 mm kostar ca 5 000 kr och en motsvarande som klarar VVC kostar 15-17' kr.....de måste ju vara rostfria.

Skillnaden på 10 000 kr skall alltså jämföras med elkostnaden som elpatronen orsakar...denna ligger runt 1 kwh så det blir ju lite om den går 24-7! Ca 8 000 kr per år att driva en elpatron på maxeffekt. Men det kanske inte behövs....säg att den går på 20% effekt....då tar det 5-6 år innan den dyrare lösningen lönar sig....

I dag är de flesta handdukstorkar den mest energislukande prylen i många hem no doubt!
 
Du lär inte hitta en eldriven handdukstork på en killowatt om det är det du menar (skrev kwh). Och jag antar att det handlar om att värma ett badrum och inte en bastu med handdukstorken.

En normal handdukstork är på ca 100w, kan vara uppmot 200w. Dvs det motsvarar lite mer än en glödlampa.

Nu vet jag inte vad du hade för storlek på din vattenkopplade handdukstork, men en effektiv vattenradiator av "normal" storlek brukar kunna ge ca 1Kw om man har framledningstemperatur på 70 grader (vilket man sällan har). Jag tvivlar på att du kan räkna med att en handdukstork som går på tappvarmvatten skall kunna ge mer än 2-300w värme, om den inte täcker en hel vägg.
 
OK blandade ihop vatteneffekt och eleffekt.....men denna från Dryson kräver 600W

http://www.dryson.se/produktsida.php?nr=22941714

De rostfria kostar ju 2-3 ggr som de med vanligt stål....

Bygganytt...tack för trådtipset.....var för lat för att leta....
Mycket bra läsning! Skall nog göra som du installerat!


/Calle
 
Ställkostnad för bockrobot under 2'
Pris per värmeslinga: inte många kronor.
Ta kontakt med en rörmontör om du vill ha rostfritt bockat utan ställkostnader. En duktig kille svänger ihop en sådan för några tusingar. Polera får du göra själv!
rogge
 
Ser ut som jag får ta tillbaks lite av mitt påstående om normal effekt på en tork.

Na var ju iofs även priset lite onormalt på den här...

Jag tvivlar fortfarande på att den klarar av att avge den effekten till omgivningen. Ytan som avger värme måste vara betydligt mindre på den där torken än vad den är på en vanlig rumsradiator med konvektorplåtar, som brukar kunna vara på ca. den effekten. Dvs om man väljer elpatronen på 600w så är den troligen avstängd av termostaten huvudelen av tiden. Men detta är mina teorier, kan vara helt fel.
 
heisiandiishe
Ett inlägg så här några år senare i tråden.

Dryson, INR har jag kollat med och det går inte att ansluta till VVC och då avser jag det system som är sammankopplat med tappvattensystemet. Det är lite begreppsförvirring vad gäller detta eftersom man kan misstolka viss information hos tillverkare nätförsäljare etc, då de skriver om vattenanslutning mm. T.ex. Dryson och INR har INGA handdukstorkar i sitt sortiment som fungerar på VVC - tappvattensystemet. Men de fungerar på vattenburna radiatorsystem som då bekannt ej är påslagna sommartid vilket innebär att man måste komplettera med el för att ha värme året runt i handdukstorkar av den typen! Så ligger det till..

NORDHEMs rostfria handduksstorkar fungerar på VVC, tappvatten enligt samtal idag med kundtjänst. Då köper man till en ventil avpassad för just VVC, i deras sortiment heter den FK10.

Tack och bock
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.