51 121 läst ·
15 svar
51k läst
15 svar
Lite frågor om frigolit-list.
Sida 1 av 2
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Jag har nu införskaffat mig 16m taklist av frigolit som är 50x50 och har profilen:
Nu funderar jag över ett par saker:
1. Bör jag måla listerna på plats eller på golvet.
2. Jag har målat taket med vit takfärg (matt) skall jag måla listerna med takfärgen eller listfärg (Vattenbaserad med glans 40)
3. Skall jag ha raka skarver eller gerade (alltså vid skarvning mitt på vägg).
Något annat att tänka på?
Kan tillägga att jag tänker montera dessa med latexfog.
Tacksam för svar!!
Nu funderar jag över ett par saker:
1. Bör jag måla listerna på plats eller på golvet.
2. Jag har målat taket med vit takfärg (matt) skall jag måla listerna med takfärgen eller listfärg (Vattenbaserad med glans 40)
3. Skall jag ha raka skarver eller gerade (alltså vid skarvning mitt på vägg).
Något annat att tänka på?
Kan tillägga att jag tänker montera dessa med latexfog.
Tacksam för svar!!
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Ingen??
:-?
:-?
Jag brukar skarva rakt och sen spackla å slipa. Målning en gång innan å sen gång på plats, som sagt...
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
OK! Tackar för svar.
Då är det bara att testa, en målning innan med takfärgen och raka skarvar.
(som jag tänkt men man har ju haft fel förrut...)

Alla andra små tips i ämnet är alltid välkommet!
Då är det bara att testa, en målning innan med takfärgen och raka skarvar.
(som jag tänkt men man har ju haft fel förrut...)
Alla andra små tips i ämnet är alltid välkommet!
Latexfog håller mer än väl, listerna väger ju i princip ingenting. Torktiden är definitivt inte heller något problem. Jag förstår inte vad du fått "otroligt snabbt" ifrån???
Om du tänker använda något annat, tänk på att det är lämpligt att det är övermålningsbart och att det går lätt att torka bort kladd och spill.
Om du tänker använda något annat, tänk på att det är lämpligt att det är övermålningsbart och att det går lätt att torka bort kladd och spill.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Jag använde Beckers latexfog. Inga problem med korvar med den iallafall.
Kläm ut en rejäl sträng (eller två om ytan är bred) på listens fästytor, pressa listen på plats ordentligt och sedan på direkt med en fuktig disktrasa för att ta bort överflöd och jämna ut fogen.
Tänk på att det kan gå åt en del fog.
P.s. Spackla inte skarvarna med latexfogen då den sjunker in lite när det torkar och därmed är väldigt svårt att få snyggt. Använd latexspackel istället. Spackla 2 ggr och slipa med fint sandpapper efter varje gång så blir skarvarna osynliga.
Kläm ut en rejäl sträng (eller två om ytan är bred) på listens fästytor, pressa listen på plats ordentligt och sedan på direkt med en fuktig disktrasa för att ta bort överflöd och jämna ut fogen.
Tänk på att det kan gå åt en del fog.
P.s. Spackla inte skarvarna med latexfogen då den sjunker in lite när det torkar och därmed är väldigt svårt att få snyggt. Använd latexspackel istället. Spackla 2 ggr och slipa med fint sandpapper efter varje gång så blir skarvarna osynliga.
passar på att fråga, vad kostar dessa frigolitlister per meter? Funderar på om jag ska sätta upp taklister eller inte.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Jag köpte listen Sonja i förpackning om 2x2m, har för mig att meterpriset hamnade någonstans kring 37kr/m. (Köpt på Färgtemabutik)
De varierar ganska mycket i pris beroende på storleken/profilen du väljer.lobbysleeper skrev:
Snäppet lyxigare än frigolit är polyurethanlisterna som är betydligt dyrare, men som, iallafall i mitt tycke, ger helt överlägset resultat.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Nu är listerna på plats! 
De blev monterade med latexfog (från ÖB).
Åtgång: nästan 1 tub till 15 m list och då har jag använt latex på:
* Båda fästytorna.
* I alla skarvar (inklusive tillsnyggning av gerning i 2 omgångar)
* En sträng mot tak
Jag har inte haft något problem med att latexen skulle korva sig eller inte fastna, det är ett suveränt ämne att hålla på med om man använder rikligt med Yes+vatten på fingret när man håller på att "snygga till" fogen.
Listerna gick bra att kapa i gerlådan det enda jag skulle ha gjort så här i efterhand är att fasa kanterna på de raka skarverna ...men, men. >
De blev monterade med latexfog (från ÖB).
Åtgång: nästan 1 tub till 15 m list och då har jag använt latex på:
* Båda fästytorna.
* I alla skarvar (inklusive tillsnyggning av gerning i 2 omgångar)
* En sträng mot tak
Jag har inte haft något problem med att latexen skulle korva sig eller inte fastna, det är ett suveränt ämne att hålla på med om man använder rikligt med Yes+vatten på fingret när man håller på att "snygga till" fogen.
Listerna gick bra att kapa i gerlådan det enda jag skulle ha gjort så här i efterhand är att fasa kanterna på de raka skarverna ...men, men. >