4 429 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
ritningar enligt p&b
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
De kan vara relativt enkla. Du måste ha med fasader, planlösning, sektion och situationsplan. Skalorna brukar vara 1:100 för t ex planlösning och 1:400 för sitplan.
Om du lämnar in ritningar enl alla konstens regler, måttsatta mm så skall det gå bra.
Tänk dock på att du kommer ifrågasättas om bygglovskontoret uppfattar att du slarvat eller inte verkar veta vad du gör.
Det är en sak att rita ett hus planmässigt men sen skall det bäras upp också av en konstruktion.
Kolla t ex min hemsida så ser du hur detaljerat det skall vara.
Skulle rekommendera dig att rita på min A3.
Om du lämnar in ritningar enl alla konstens regler, måttsatta mm så skall det gå bra.
Tänk dock på att du kommer ifrågasättas om bygglovskontoret uppfattar att du slarvat eller inte verkar veta vad du gör.
Det är en sak att rita ett hus planmässigt men sen skall det bäras upp också av en konstruktion.
Kolla t ex min hemsida så ser du hur detaljerat det skall vara.
Skulle rekommendera dig att rita på min A3.
Tack för svaret. Kollade Din hemsida och dina byggnader ser ungefär ut som jag tänker bygga.
Har köpt tomt i ett sommarstugeområde där jag tänker uppföra kåk för åretruntboende, Höör. Huset blir 20x10 m. en s k skokartong med snett lock. Garagets form har jag inte tänkt så mycket över, men ditt verkar klart intressant.
Finns det något dataprogram man kan köra sina skisser i för att få ut rätt byggmått?
Har köpt tomt i ett sommarstugeområde där jag tänker uppföra kåk för åretruntboende, Höör. Huset blir 20x10 m. en s k skokartong med snett lock. Garagets form har jag inte tänkt så mycket över, men ditt verkar klart intressant.
Finns det något dataprogram man kan köra sina skisser i för att få ut rätt byggmått?
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
OK....för en billig penning kan du få köpa planlösningen, färdiga ritningar och allt. ;D
Nej skämt åsido vårt garage skall faktiskt justeras lite så det blir 6,60 djupt och lite smalare. Det blev för tight med bilarna.
AutoCad är ett vanligt arkitektprogram. Detta räknar ut mått mm automatiskt. En enklare och billigare lösning heter Sketch, sök på internet. Men återigen så tycker jag att du skall göra så här:
1) Skissa på A3 millimeterpapper din planlösning
2) Lämna underlaget till en husfabrikant eller en arkitekt för att rita upp det.
3) Lämna in alla handlingarna till bygglov på ett korrekt sätt redan från början.
Nej skämt åsido vårt garage skall faktiskt justeras lite så det blir 6,60 djupt och lite smalare. Det blev för tight med bilarna.
AutoCad är ett vanligt arkitektprogram. Detta räknar ut mått mm automatiskt. En enklare och billigare lösning heter Sketch, sök på internet. Men återigen så tycker jag att du skall göra så här:
1) Skissa på A3 millimeterpapper din planlösning
2) Lämna underlaget till en husfabrikant eller en arkitekt för att rita upp det.
3) Lämna in alla handlingarna till bygglov på ett korrekt sätt redan från början.
Eftersom du måste ha en byggkonstruktör som skall stå för konstruktionshandlingarna som du så småningom skall bygga efter så råder jag dig att ta kontakt med en sådan redan innan du lämnar in bygglovsansökan.
En bra konstruktör kan föreslå justeringar av dina ritningar så det blir så ekonomiskt och praktiskt som möjligt att bygga.
Du kanske inte heller vill ha tjocka balkar eller pelare i dina fina rum.
Det är nämligen mycket att tänka på när man ritar ett hus, inte bara få till en snygg planlösning.
En bra konstruktör kan föreslå justeringar av dina ritningar så det blir så ekonomiskt och praktiskt som möjligt att bygga.
Du kanske inte heller vill ha tjocka balkar eller pelare i dina fina rum.
Det är nämligen mycket att tänka på när man ritar ett hus, inte bara få till en snygg planlösning.
Jodå, det mesta går ju att bygga!saturnus2 skrev:
Jag ville bara påpeka att man dessutom kan spara någon krona på att justera en planlösning så att man dessutom får en billigare produktionskostnad.
Det finns ju många som vill få ner priset på sina nybyggen.
saturnus2 skrev:
Det är ju bara att titta på din ritning och se att någon kunnig varit framme - allt vvs är samlat längs _en_ vägg och i huvudsak runt nedra högre hörnet exempelvis - det är sånt
man får hjälp att se av ett proffs om man inte fixar det själv ;-)
Uppmärksam Angelven
Jo jag har ritat och hittat på själv, och det blir enklare och billigare att samla allt på ett ställe. Nu finns det en färdig grund sedan tidigare, då det huset brann ned för 10 år sedan= därav måtten. Grunden är 1 meter hög= berg, slänt
därför fanns det möjlighet till en gångbro/veranda runt huset, vilket också ger fasaden(fjällpanel) regält med luft. På skogstomt och utan detaljplan får man möjlighet att förverkliga sina ideèr. Bygger själv, så tidsplanen är ca 2 år.
därför fanns det möjlighet till en gångbro/veranda runt huset, vilket också ger fasaden(fjällpanel) regält med luft. På skogstomt och utan detaljplan får man möjlighet att förverkliga sina ideèr. Bygger själv, så tidsplanen är ca 2 år.
Fick bygglovet idag, samtliga byggnader (3 st) godkända utan anmärkning, hade inte väntat mig annat ;D. Får tillstå att jag blev förvånad över priset, 16.200:- (högt).
De 3 byggnaderna har funnits på tomten tidigare, bostadshuset brann för 13 år sedan.
Men jag får väl pröjsa och se glad ut.
garaget, http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/garageritning2.jpg
De 3 byggnaderna har funnits på tomten tidigare, bostadshuset brann för 13 år sedan.
Men jag får väl pröjsa och se glad ut.
garaget, http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/garageritning2.jpg
Klicka här för att svara
