Hej,

Jag vill dra in Internet hemma men vill ej köra trådlöst. Jag får idag Internet via ADSL och tänkte höra med er vilken lösning ni förespråkar?

Det snyggaste enligt mig vore ju att dra nätverksuttag till varje rum som jag tror vi kommer behöva Internet i. Eller förespråkar ni någon annan lösning? Power Ethernet, d.v.s. direkt via nätuttaget?

Om nätverksuttag är det som förespråkas, hur skulle en sådan lösning se ut rent tekniskt?

Jag tror jag är med så här långt...

1. Jag kopplar modemet till 1:a jacket för att få Internet till modemet
2. Till modemet kopplar jag in en switch / router som sedan ansluter till ngn slags panel som därefter går runt i huset

Kan någon beskriva detta mer ingående? :)

Helst skulle jag ju vilja dra telefonin också i dessa nätverksuttag (dock har jag en IP-telefoni idag, bara vanlig analog från Telia). Går detta att åstadkomma ändå (så jag slipper teleuttagen i alla rum)?

Tacksam för alla tips och råd! :D

Sök mäniska sök. Jag har skrivit massvis om detta och ja det går

KK2.JPG

mats_o skrev:
Sök mäniska sök. Jag har skrivit massvis om detta
Hehe, kan bara instämma... Den infon e guld värd!! ;)

mats_o skrev:
Sök mäniska sök. Jag har skrivit massvis om detta och ja det går
:-[

Sorry.... ska leta bättre till nästa gång!

Vad skulle ni gissa att det kostar att köpa alla dessa paneler, kablage, 3-4 uttag etc? < 2000 kr? <5000 kr? mer?

Vilka paneler är de bästa (läs: mest prisvärda)? Det lutar åt Cat6..

Ingen fara. Kunde bara inte låta bli

Det är bara att fråga på så ska du nog se att du får svar

Av någon udda anledning så har ulan ganska bra grepp på priser för nuvarande  ;) men hyfsade paneler hittar du för ca 4-500:- dubbeluttag 50 :- och uppåt. Kabel 3-4 kr metern.

Ta en titt på tex www.direktronik.se så hittar du priser där. Sen är det bara att börja räkna lite. Tips. Köp inte ett färdigt rack att hänga paneler i. Det är i allmänhet inte vettigt för privatbruk. Min lösning ovan är ett ikea överskåp och lösa rackprofiler från ClasOhlson

Tackar! Snart dags för inköp!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.