24 036 läst ·
25 svar
24k läst
25 svar
Kakel eller klinkers först?
Sida 1 av 2
Ok. Låter ju bra... Vi funderar på att bygga hus. och det kostar typ 4000 extra att lägga klinker (vi ska dessutom ha värmegolv) så det känns käckt att låta dem göra det. Däremot kostar det 25 000 att få vanligt kakel med rak sättning. Känns som att man kanske kan göra det billigare själv.
Smaken är som baken.
Eftersom jag grisar som tusan när jag sätter plattor så skulle jag lägga tätskikt på väggen och 15cm ut på golvet. Därefter sätter jag plattor på väggen. När det är klart tätar jag golvet och lägger plattor, sedan fogar jag nog nerifrån och upp.
Plattis som var här gjorde tvärtom. Han ville börja när det var färdigtätat och la sedan golvet direkt. Dag två fogade han golvet, på med plast och därefter började han direkt med väggen.
Finns nog inget rätt eller fel, alla har vi ju lite olika förutsättningar som kanske styr tillvägagångssättet.
Eftersom jag grisar som tusan när jag sätter plattor så skulle jag lägga tätskikt på väggen och 15cm ut på golvet. Därefter sätter jag plattor på väggen. När det är klart tätar jag golvet och lägger plattor, sedan fogar jag nog nerifrån och upp.
Plattis som var här gjorde tvärtom. Han ville börja när det var färdigtätat och la sedan golvet direkt. Dag två fogade han golvet, på med plast och därefter började han direkt med väggen.
Finns nog inget rätt eller fel, alla har vi ju lite olika förutsättningar som kanske styr tillvägagångssättet.
Passar på att fråga er här om ni vet om det går att sätta kakel direkt på våtrumstapet eller om man måste ta bort dem och göra om allt från början. Om man sätter direkt på våtrumstapet måste man då göra om underarbetet eller är det "färdigtätat"?
Det är ju just det som är frågan. Och om du inte själv säkert kan svara på den så är det ju bara att riva ner. Hur ofta kan man vara helt säker på att våtrumstapeten är tät, är limmad på rätt sätt, att limmet inte reagerar med något i fixet du sätter plattorna med osv osv....Familjen skrev:
För att sova gott på nätterna river du ner tapeterna och smäller upp ny gips som är fin att sätt plattor på.
Jag la fuktspätt på väggen & 40 cm ut på golvet.
sen la jag frisen på golvet, sen nedre raden på väggen som skulle vara klinkers, detta för att få fogen på väggen iställer för på golvet.
sen la jag hela väggarna med kakel.
nu fuktspära jag golvet, för att till sist lägga klinkersen (är ej klar)
sen la jag frisen på golvet, sen nedre raden på väggen som skulle vara klinkers, detta för att få fogen på väggen iställer för på golvet.
sen la jag hela väggarna med kakel.
nu fuktspära jag golvet, för att till sist lägga klinkersen (är ej klar)
De flesta plattsättare sätter väggarna först. Jag brukar kakla ett normaltsort badrum på 4 - 5 tim sedan fogar jag och lägger golv på samma dag. Det blir en gämnare fog om du lägger klinkersen mot kaklet särskilt om det är olika höjder pga fall mot brunn etc.
Familjen skrev:
Har du små plattor så kan man se detta, med lite större plattor så syns inte ens ett par centimeters skillnad.CarMan skrev:
Om golvbrunnen är mitt på golvet i ett kvadratiskt rum (mer eller mindre) så visst, men om fallet är kraftigt assymetriskt (som det ju ofta är) så är det ganska oundvikligt om man inte vill ha rent av livsfarliga skidbackar på sina ställen.CarMan skrev:
Tänkte snika lite utan tråden....(slippa starta en ny
)
Jo, har nyss rivit ner en ca: 2/3-år gammal "våtmatta" på väggarna inne i badrummet....o gipset som e bakom är helt ok...fick med bara mattan och en del lim...nu kommer ja till frågorna!
1: Kan man bara limma upp nytt gips på de som redan sitter där? (ska väl vara 2xgips)...å sedan slänga på fuktspärren?
2: Golvet, det är matta där med....men lutningen är ju redan där....då är det väl bara att flytspackla o sätta klinkers? (fuktspärra oxo)
Jo, har nyss rivit ner en ca: 2/3-år gammal "våtmatta" på väggarna inne i badrummet....o gipset som e bakom är helt ok...fick med bara mattan och en del lim...nu kommer ja till frågorna!
1: Kan man bara limma upp nytt gips på de som redan sitter där? (ska väl vara 2xgips)...å sedan slänga på fuktspärren?
2: Golvet, det är matta där med....men lutningen är ju redan där....då är det väl bara att flytspackla o sätta klinkers? (fuktspärra oxo)
Jag håller precis på med mitt badrum nu. Har lagt golvet fört och kaklar för tillfället väggarna, det lilla som kommer på golvet går lätt att torka upp.
En liten undran, hur gör ni när ni fixar till ytter hörn (ex. fönstersmygen), fasar ni av plattorna och lägger dem kant i kant (90 grader) och fogar som vanligt eller lägger ni dem omlott och målar med specialfärg?
/Andreas
En liten undran, hur gör ni när ni fixar till ytter hörn (ex. fönstersmygen), fasar ni av plattorna och lägger dem kant i kant (90 grader) och fogar som vanligt eller lägger ni dem omlott och målar med specialfärg?
/Andreas
Vi började med att lägga tätskickt i hela badrummet. Efter det mättes en riktlinje 3-4 plattor upp å väggen ut. Rita en helt vågrät linje runt hela rummet. Efter att väggarna är satta skrapades eventuell spill på golvet bort och la på ytterliggare ett lager tätskickt. Kryssmätte rummet och kolla om alla hörnen är helt raka. Om det diffar för mycket gör man ett kors i mitten av rummen med den synligaste väggen som referens. Efter allt golvet är lagt och allt har torkat så fogades väggarna först och golvet sist.