5 588 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Hur mycket höjd bygger en platta på mark över berg
Hur många centimeter kan en markplatta bygga på höjden, inklusive allt (fyllnadsmassor, isolering, betong, mm) över den högsta punkten på bergig mark. Jag frågar eftersom att vi vill bygga i ett område med väldigt begränsade byggrätter vad gäller byggnadsyta och byggnadshöjd och om höjden på plattan blir för hög måste vi fylla upp med massor mot grunden och slänta ut marken om inte kommungubbarna skall gå i spinn
Blir lite hur långt är ett snöre svar 
Jag hade berg och jag la 10-15cm grus ovan berget innan jag började ställa ut kantelementen. Tyckte det kändes bäst så. Sen är det bara att räkna vidare på hur mycket din grund kommer bygga. Hur mycket bygger kantelementen du tänkt välja?
Jag hade berg och jag la 10-15cm grus ovan berget innan jag började ställa ut kantelementen. Tyckte det kändes bäst så. Sen är det bara att räkna vidare på hur mycket din grund kommer bygga. Hur mycket bygger kantelementen du tänkt välja?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det borde väl inte vara så svårt att räkna fram?
10 cm singel över högsta punkt på bergknallen
+ 30 cm isolering
+ 10 cm betongplatta
= 50 cm från bergknalle till ovankant platta.
Till det kommer ett par cm för golvets invändiga ytskikt.
Det svåra är kanske att säkerställa att inte vatten blir stående i fickor under grunden
(om det nu har någon betydelse).
Och det måste ju också finnas plats att förlägga vatten och avloppsledningar frostfritt
där de går ut från grunden.
10 cm singel över högsta punkt på bergknallen
+ 30 cm isolering
+ 10 cm betongplatta
= 50 cm från bergknalle till ovankant platta.
Till det kommer ett par cm för golvets invändiga ytskikt.
Det svåra är kanske att säkerställa att inte vatten blir stående i fickor under grunden
(om det nu har någon betydelse).
Och det måste ju också finnas plats att förlägga vatten och avloppsledningar frostfritt
där de går ut från grunden.
10 cm räcker. Grusets jobb är bara att bryta markfukten. Sen brukar man anse att 20 cm frigolit är rätt fuktbrytande också så jag skulle vara rätt lugn om du kan få tiom cm över högsta punkt på berget under plattan
Jag väcker en gammal tråd, hur säkerställer man att vatten inte samlas i fickor under plattan? jag har gjort ett spräckningsarbete och har fått en del kanter som sticker upp här och där(bildar som fickor), bör man fylla dessa med betong innan?
Klicka här för att svara
