D09
Hej

Sitter o planerar ett alternativ för att skapa ett "pannrum" dvs placera en vedpanna samt acctankar i ett källarrum.
Skorstenen är dock placerad i källarrummet brevid med en ca 22cm leca vägg emellan.
Tanken är att öppna upp ett hål i väggen mot skorstenen och därifrån gå in i skorstenen.

Några tankar, tips, ideer, lagar, krav på utförande... Vad är avstånd mellan röret som går från pannan och brännbart material?
Baksida vägg ( mot skorsten ) är det stålreglar och 70mm isolering, skorstenen är dock byggd direkt mot lecaväggen.

Skorstenen är en isokern modulskorsten. ImageUploadedByByggahus.se1365537013.304127.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D09
ImageUploadedByByggahus.se1365538677.081964.jpg
Skapa konto
ImageUploadedByByggahus.se1365538690.531659.jpg
Skapa konto
ImageUploadedByByggahus.se1365538713.971291.jpg
Skapa konto

Hittade lite byggbilder i arkivet hur det ser ut i det högra rummet. Det finns inget direkt brännbart material undantaget träskivan bakom gipsväggen.

Det finns dock ingen träskiva mellan skorstenen och lecaväggen.

Regler om pannrum och vad som klassas som pannrum finns i parallell tråd under "biobränsle".

D09
En moderator får gärna flytta eller slå ihop trådarna. Startade en egen pga denna blir kopplad till givna förutsättningar och behöver råd o tips om dessa

Var inte så jag menade. Trodde att du kunde få lite svar genom info i dem andra tråden...

D09
😉 Det var så jag tolkade dig 😄

Förtydligar att uppfattade det som ett tips

Redigerat:
D09
Eftersom det är lecavägg dvs obrännbart material så är det ju lugnt på den fronten. Men tänker ändå att det är bra med en luftspalt runt.

Hur stor bör den vara?

En sak jag klurar på är att i högra rummet så står skorstenen monterad i hörnet, dvs mot lecaväggar på 2 sidor.
I den vänstra rummet ( där vedpannan ska stå ) är det en mot yttervägen ( leca ) 70mm stålreglar samt isolering.
Tanken är att montera trä+gips och sedan kakel. Då slutar kaklet ca 70+10+13+13=103mm säg 11cm in.

Skorstenen är 44cm bred och rökkanalen är 180 ( eller 150, kommer inte ihåg men ska kolla )

Jag får det till att bli ca 2 cm avstånd från kakel till rökkanal, vilket blir jäkligt lite.

Bör man istället försöka gå in diagonalt i skorstenen ( hörnet ) eller blir det svårt att få till det med stosar etc ?

Jag har braskamin i vardagsrummet ansluten genom en 190mm lecavägg till en isokern dubbelmodul. Jag rådfrågade skorstensfejarmästaren om hur det bäst skulle lösas. Han föreslog att använda en bit isolerad stålskorsten i genomgången. Stålskorstenen har ju en ytter o innermantel med isolering emellan. Stålskorstenens innerrör fungerar som inmurningsstos. Jag är mycket nöjd med lösningen.

Det finns stålskorsten som har nollavstånd till brännbart precis som isokernen.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Kanske ska satsa på isolerad hela vägen från panna till skorsten :)

Redigerat:
D09
Hur bred/ diameter har ditt isolerade rör?

Hade inte en tanke på dom 😄

180mm innerdiameter och 300mm ytter. I mitt fall använde jag mig av en bit schiedel ICS rostfritt. Jag har släppt ytterröret i liv med väggen i vardagsrummet. Har vanligt anslutningrör mellan kamin o vägg. Ring din skorstensfejarmästare och se vad han tycker!

• Gilla
D09
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.