4 789 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Isolera krypgrunden.
Hej
Jag tänkte isolera krypgrunden på huset för att höja temperaturen där inne.
Vi har halv källare så det läcker in mycket värme till krypgrunden.
Min tanke är att värmen skall gå upp genom bjälklaget istället för ut genom hålstenen.
Jag hade tänkt mig 4cm cellplast (på utsidan) som skall putsas.
Mina frågor är dessa:
1. Kan jag köpa vanlig cellplast på t ex Byggmax, eller skall det vara speciell cellplast då den skall putsas?
2. Skall jag putsa skivorna innan jag limmar fast dem, eller skall jag göra det efter att de är monterade?
3. Skall jag lägga cellplast på marken också?
4. Är det överhuvudtaget någon idé, eller är det som min sambo tycker, ett uttryck för min isoleringsnoja?
MVH
Kalle M
Jag tänkte isolera krypgrunden på huset för att höja temperaturen där inne.
Vi har halv källare så det läcker in mycket värme till krypgrunden.
Min tanke är att värmen skall gå upp genom bjälklaget istället för ut genom hålstenen.
Jag hade tänkt mig 4cm cellplast (på utsidan) som skall putsas.
Mina frågor är dessa:
1. Kan jag köpa vanlig cellplast på t ex Byggmax, eller skall det vara speciell cellplast då den skall putsas?
2. Skall jag putsa skivorna innan jag limmar fast dem, eller skall jag göra det efter att de är monterade?
3. Skall jag lägga cellplast på marken också?
4. Är det överhuvudtaget någon idé, eller är det som min sambo tycker, ett uttryck för min isoleringsnoja?
MVH
Kalle M
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Om du vill höja temperaturen i kryputrymmet gör du bäst i att isolera väggarna med cellplast från insidan... då kommer du åt hela höjden utan en massa grävarbeten och du kan lägga på 50/80/100mm... vad du vill och du slipper putsa.
För att höja teperaturen och minska riken för kondens i kryputymmet är det också viktigt att isolera marken. Bästa sättet att göra detta på är att lägga ut ca 20cm lecakulor de fungerar både som isolering och kan binda fukt vid de tidpunkter då det kan bildas.
köp hem 80 liters säckar och knuffa in dem i grunden och sprätta upp dem när de är på plats...
Lycke till!
För att höja teperaturen och minska riken för kondens i kryputymmet är det också viktigt att isolera marken. Bästa sättet att göra detta på är att lägga ut ca 20cm lecakulor de fungerar både som isolering och kan binda fukt vid de tidpunkter då det kan bildas.
köp hem 80 liters säckar och knuffa in dem i grunden och sprätta upp dem när de är på plats...
Lycke till!
Detta är jag nyfiken på. Låter ju smart.
Men funkar detta verkligen? Borde inte även lecakulorna bli mättade av fukt till slut? Dvs till slut har vi ändå en fuktig botten?
Förresten vad är kostnaden för lecakulor? 20cm borde bli rätt många kubik under ett normalstort hus?
Men funkar detta verkligen? Borde inte även lecakulorna bli mättade av fukt till slut? Dvs till slut har vi ändå en fuktig botten?
Förresten vad är kostnaden för lecakulor? 20cm borde bli rätt många kubik under ett normalstort hus?
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Nej de blir inte fuktmättade om det inte finns fritt vatten på golvet
och då flyter ju kulorna ;D
Men seriöst så fungerar detta mkt bra - det finns utredning - jag tror bara inte de är tillgänliga digitalt. Men jag har sett resultatet och fuktkurvan är mjukt böljande... inget "hela havet stormar"
Under vissa perioder tar kulorna upp fukt för att sedan avge när möjlighet finns... det dryper ju normalt inte 365 dagar om året i krypgrunden
Men seriöst så fungerar detta mkt bra - det finns utredning - jag tror bara inte de är tillgänliga digitalt. Men jag har sett resultatet och fuktkurvan är mjukt böljande... inget "hela havet stormar"
Under vissa perioder tar kulorna upp fukt för att sedan avge när möjlighet finns... det dryper ju normalt inte 365 dagar om året i krypgrunden
Produkter som diskuteras: "fuktmättade"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
I kallt klimat kan kondens bildas på murens insida, risken för ytkondens kan minskas med isolering på insidan, sidorna behöver normalt inte isoleras ur energisynpunktSka man verkligen isolera insidan? Låter inte bra tycker jag, det lär bli lika kallt under en vinter men när temperaturen går upp på sommaren och fuktig luft kommer in i krypgrunden så lär det vara ännu kallare där, eftersom det tar ännu längre tid att värma krypgrunden, vilket innbär ännu större fuktproblem. All isolering i en krypgrund, förutom mot marken, borde vara av ondo!
ur fuktskydds synpunkt ja, ur energisynpunkt tror jag inte det tillför något
/m
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Rätt så mikko, och här var ju förutsättningen att ta tillvara den överskottsväme som redan fanns i källaren.
Så att isolera bort alla kalla ytor gör nytta!
Så att isolera bort alla kalla ytor gör nytta!
Här var det många bra råd.
Dock så tror jag att jag gör bäst i att isolera på utsidan då hålstenen kyler syllen så mycket att det kondenserar.
Om isoleringen skulle sitta på insidan så är ju syllen fortfarande lika kall.
Att det innebär en del grävning får jag helt enkelt ta som motion.
Det med Leca verkar ju intressant, det får jag kolla upp.
MVH
Kalle M
Dock så tror jag att jag gör bäst i att isolera på utsidan då hålstenen kyler syllen så mycket att det kondenserar.
Om isoleringen skulle sitta på insidan så är ju syllen fortfarande lika kall.
Att det innebär en del grävning får jag helt enkelt ta som motion.
Det med Leca verkar ju intressant, det får jag kolla upp.
MVH
Kalle M
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Om det är det du är rädd för att syllen skall bli kallare, så behöver du inte dra upp isoleringen mot trossbotten utan släpp 10cm...
Om du ändå framhärdar i att isolera på utsidan så se till att du köper ett system från EN leverantör exempel: maxit serpotherm EF, sto nordic eller finja iso-fin.
Lycke till!
Om du ändå framhärdar i att isolera på utsidan så se till att du köper ett system från EN leverantör exempel: maxit serpotherm EF, sto nordic eller finja iso-fin.
Lycke till!
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Har man isolerat marken så blir kryputrymmet snabbare varmt, och risken för kondens minskar.
Det är ju utomhusluften som värmer utrymet (förutom det tillskott som finns i det här fallet) och också måste värma marken . Och dess utom kommer detta utrymme inte att bli så kallt på vintern så risk för kondens på våren minskar...
Det är ju utomhusluften som värmer utrymet (förutom det tillskott som finns i det här fallet) och också måste värma marken . Och dess utom kommer detta utrymme inte att bli så kallt på vintern så risk för kondens på våren minskar...
Har man isolerat marken så kommer ju kryputrymmet att bli kallare på vintern.LyckeKonsult skrev:Har man isolerat marken så blir kryputrymmet snabbare varmt, och risken för kondens minskar.
Isolering av marken gör att temperaturen i kryputrymmet närmar sig temperaturen utomhus, dvs varmare under sommaren och kallare under vintern.
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Här fanns ju tillskottsvärme, och det gör inget om utymmet blir kallare på vintern, det är inte då problemen uppstår!!!
med markisoleringen höjjer du temperaturen i kryprummsgrunden under sommaren.
eftersom det inte kommer upp kyla som e bunden i marken dvs man får en temperatur som närmar sig utomhustemperaturen snabbare vilket minskar kondensen
temperaturen i kryprummet ändrar sig oxå mycket snabbare vid väderomslag.
/m
Ja, det är riktigt att problemen inte uppstår på vintern.LyckeKonsult skrev:
Jag har inte heller påstått något annat.
Du sa däremot i ett tidigare inlägg att om man isolerar marken så blir utrymmet inte lika kallt på vintern.
Detta stämmer inte i de allra flesta utomhusventilerade krypgrunder. Isolerar man marken så blir utrymmet kallare på vintern.
Det var det jag pekade på.
I detta fall kan det vara svårt att veta, värmeläckaget kan vara så pass stort att det värmer grunden men det kan även vara marken som värmer upp det under vintern.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden