Jag har hört att man inte får sätta en ugn direkt mot en vägg, men varför är det så?

Jag skulle gärna vilja ha ett 60 cm brett skåp med en inbyggnadsugn i, direkt mot en av väggarna... Tar jag några centimeter till luftspalt går inte min planering ihop. :(
Så, varför skall man inte göra så?

En ergonomisk fråga. Det blir trångt att ta ut plåtar och du har endast en sida att använda som avlastningsyta. Den mest ergonomiska ställningen att ta ut plåtar är rakt framifrån med något utåtstickande armbågar (ffa om ugnen är placerad under hällen). Kan vara svårt om ugnen är i hörnet och kocken extremt bred(axlad)!!!

Tänkte ha ugnen i ett lågt skåp, så den blir inte i ett högskåp. Mycket trevligt kök på bilden!
Den kommer inte vara i ett hörn, i den bemärkelsen att vi har en dörr på andra sidan ugnen - så att det blir trångt att ta ut plåtar och dylikt gäller inte i detta fallet.
Himla trevligt att höra att det går! :D

Tack, har ritat både hus inklusive kök så lite tur hade man ;)

Om man tittar på t.ex Marbodals förstasida så sitter just en inbyggnadsugn under bänkskivan så det borde gå 8-)
http://www.marbodal.se/

ByggaNytt i diskartagen, som du ser har vi dock lite svårt att hitta ett passande kökskakel....

kok.jpg

Smart placering av diskmaskinen! :)
Vad är det för klinker ni har på golvet, förresten??

optimum
Ser kanon ut med bra ergonomi utan att böja ryggen för varje sak man ska placera i diskmaskinen.
Ska bygga nytt kök och kikat på den lösningen men är fundersam. Spiller man inte mycket på golvet. I vårt gamla kök så är dikbänken ovanför dismaskinen och får allt spill på vägen från avsköljningen ned till maskinen, sedan blir det att svänga ut över golvet med allt och risk för dropp på golvet.

mvh Roland

Jo, är man duktig på att spola av så kommer det en del droppar på golvet, det är helt riktigt! Så jag skulle absolut inte rekommendera någon form av trägolv under....

Vi har både granitkeramik+fuktspärr under, men så har vi också 2 småbarn som vill vara med och handdiska ;)

http://www.familjenlindstrom.se/images/kok_golv.jpg

Själva har vi inte plats med en diskmaskin, utan får ta allt för hand. Hel okej, då vi inte har några barn. :P

Tack för infon om klinkersen! Kan nog hitta dem nu när jag vet vilket märke det är. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.