17 781 läst ·
17 svar
18k läst
17 svar
outl1.se och hur man behandlar problem med Tianchen S520
Sida 1 av 2
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag vill med detta inlägg varna för ett allvarligt problem med Tianchen S520, och även varna för outl1.se.
Som framgår av konversationen nedan är outl1.se inte det minsta intresserad av att lösa problemet, eller ens diskutera med tillverkaren om detta fall. Det till trots att jag som kund upplever ett problem, och t.o.m kommer med ett förslag på lösning.
Jag har också kunnat konstatera att jag är inte ensam om att uppleva detta problem med just denna modell. Lite Googling ger snabbt svaret att fler upplever samma sak.
Innebörden av att "Kasta pengarna i sjön" har fått en helt ny innebörd i vårt hushåll.
Mitt ursprungliga mail;
Svar från outl1.se:
Nytt meddelande:
Svar från outl1.se:
Nytt svar:
Svar från outl1.se:
Som framgår av konversationen nedan är outl1.se inte det minsta intresserad av att lösa problemet, eller ens diskutera med tillverkaren om detta fall. Det till trots att jag som kund upplever ett problem, och t.o.m kommer med ett förslag på lösning.
Jag har också kunnat konstatera att jag är inte ensam om att uppleva detta problem med just denna modell. Lite Googling ger snabbt svaret att fler upplever samma sak.
Innebörden av att "Kasta pengarna i sjön" har fått en helt ny innebörd i vårt hushåll.
Mitt ursprungliga mail;
02/10 2014 12:16 - Måns skrev:
Hej,
Jag hörde av mig per telefon, och skickar nu detta mail.
Roboten, en Tianchen S520, har rymt utanför den slinga som avgränsar det
område den ska klippa inom. Det har fått som följd att den har kört ut i
sjön och drivit iväg.
Jag har gjort en video som visar situationen. Ni är välkomna att komma
till mig om ni själva önskar inspektera vad som har hänt. Jag
rekommenderar i så fall att ni gör det snarast innan spåren i
gräset/sanden försvinner.
Under hela sommaren har roboten klippt inom denna slinga. Inget avbrott
finns i kabeln. Basstationen säger att kabeln är ok.
Det måste helt enkelt röra sig om en tillfällig händelse, marginalerna
var på fel sida just denna dag, en gren, eller vad det nu är som orsakat
att klipparen har lämnat inhägnat område. Fullständigt klart är att vid
tillfället så var själva klippaggregatet avstängt. Det finns inga
klippspår, bara hjulspår från roboten.
Eftersom klipparen är programmerad att gå i 5 minuter och först därefter
stänga av sig, som en generell regel, istället för att hantera ev.
urspårning från tråden antingen genom att cirkla, alternativt stänga av
sig omedelbart, så har denna situation förvärrats, i detta fall så
mycket att klipparen inte längre finns i livet, iaf inte i närheten av
min tomt.
Jag som kund kan inte hållas som ansvarig för den miljö som finns
utanför min avgränsningstråd.
Jag hävdar att tillverkaren ska stå som ansvarig för att min
robotgräsklippare Tianchen S520 har rymt från den slinga som lagts
enligt instruktioner, och lämpligen ersätta mig med en ny enhet.
Jag har gjort en video som visar platsen, och som klart visar att det
inte finns några klipp-spår ut från tomten. Denna video är
olistad/privat då jag inte ser en anledning att sprida missnöje på
Internet då jag utgår från att tillverkaren tar sitt ansvar i detta fall.
[länk]
Mvh Måns Xxxxx, tel XXX
Svar från outl1.se:
02/10 2014 13:17 - outl1.se kundtjänst skrev:
Hej Måns
Tack för ditt mail. Jag har diskuterat ditt ärende med min kollega nu och beslutet är att vi inte kan ta ansvar för detta. Det finns hundra olika anledningar varför roboten har hoppat över. Det kan ha varit, som du sa, en gren eller en kotte eller något annat, eller så har det varit en systemfel. men detta går inte att bevisa om man inte kan undersöka själva roboten. Som du sa så har roboten gått bra under hela sommaren, så då måste det ha händ något annat som gjorde att den stack iväg.
Hur som helst: Vi kan inte ta ansvar för detta på grund av det sakas bevis att det är ett ursprungsfel. Vi föreslår att du tar kontakt med ditt försäkringsbolag och kollar om detta täcks av försäkringen
Vänligen,
Outl1.se
Xxxx
Webshop: [länk]
Gilla oss på Facebook för unika specialerbjudanden [länk]
Nytt meddelande:
02/10 2014 13:36 - Måns skrev:
Hej igen,
Ja, det kan finnas många anledningar till att den lämnat tomten, men poängen är att den SKA inte lämna inhägnat område. Och OM den nu gör det trots allt, så ska den ju inte köra vidare och köra ännu längre från avgränsningstråden.
I detta fall resulterade det i en förstörd robot. Det kunde lika gärna ha varit en trafikerad gata och roboten kan därmed orsakar trafikolyckor, i värsta fall med dödlig utgång.
Tillverkaren måste;
1) Erkänna problemet
2) Åtgärda problemet
3) Ersätta kunden (mig)
Detta är ett tillverkningsfel.
Ni är inte tillverkaren, ni är importören med ett konsumentansvar i Sverige. Ni ska rimligen driva detta fall mot tillverkaren - det kan ni inte ha gjort genom ett så snabbt svar till mig.
Mvh Måns
Svar från outl1.se:
02/10 2014 13:48 - outl1.se kundtjänst skrev:
Hej Måns
För att tillverkaren ska kunna erkänna och åtgärda problemet samt ersätta kunden (dig) så måste tillverkaren få möjlighet att undersöka roboten. Som vi har förstått så har du inte hittat roboten. Därför kan vi inte ta detta vidare till tillverkaren eftersom det inte finns bevis överhuvudtaget att det är en tillverkningsfel.
Vänligen,
Outl1.se
Xxxxxx
Webshop: [länk]
Gilla oss på Facebook för unika specialerbjudanden [länk]
Nytt svar:
02/10 2014 14:26 - Måns skrev:
Hej Xxxxx,
Om den hade brunnit upp då?
Även om jag hade hittat den - vilken oberoende expert ska undersöka roboten?
Har ni hört talas om "Goodwill"? Är det inte värt någonting för vare sig outl1 eller Tianchen? (ni tycks ju kunna svara för dom).
Är ni, på fullt allvar, inte det minsta oroade (och inte Tianchen heller), vad en sån här bugg i programmet kan ställa till med? Jag förstår inte, vad är ni för ett företag, och Tianchen tydligen också då, som så lättvindigt viftar bort ett allvarligt problem, oavsett om jag som kund kan leda det till bevis till 100% säkert, ett problem som har kapacitet att ställa till långt värre skada än en dränkt robot?
Problemet tycks ju inte vara unikt för mig bara. En arbetskamrat, på vars rekommendation jag köpte denna robot, har också råkat ut för detta problem i somras. Det finns ju också fler på Internet som säger sig också ha råkat ut för samma problem.
Detta blir mitt sista mail, jag vill bara ha klarhet:
Är det rätt uppfattat att ni, och tillverkaren, tänker vifta bort hela problemet baserat på att själva roboten inte kan hittas. Ni tänker inte gå vidare?
Mvh Måns
Svar från outl1.se:
02/10 2014 14:42 - outl1.se kundtjänst skrev:
Hej Måns,
Som sagt kan vi inte ta ansvar för hur våra kunder installerar sin robotar. Vi kan inte heller ta ansvaret om problemet inte är ett ursprungsfel och detta kommer tillverkaren inte heller göra. Så ja, du har rättuppfattat att vi inte kan göra nåt åt detta.
Vänligen,
Outl1.se
Xxxxxx
Webshop: [länk]
Gilla oss på Facebook för unika specialerbjudanden [länk]
Redigerat av moderator:
*asgarv* (Ta det inte personligt men jag fick en inre syn om en robot som är trött på att klippa gräs och simmar iväg
Det låter som en märklig attityd från företaget i fråga, även om jag förstår att de inte kan ta ansvar för hur kunderna installerar robotarna.
Du har inte hittat den?
Ingen fara! Jag ser också det komiska i detta!
Men, jag ser också allvaret. Naturligtvis kan dom inte ta ansvar för hur kunder installerar. Därför erbjöd jag dom möjligheten att inspektera installationen. Min installation är perfekt. Det vet jag.
Men, nu är jag inte ensam. Även på detta forum, liksom på Internet, finns det gott om historier om hur denna robotgräsklippare "rymmer", alltså lämnar sitt område. Det tycks vara orsakat av att när denna modell har svag batterispänning, vilket den har när den är på väg hem för att ladda, då missar den kabeln.
Jag har varit orolig för detta länge (se tråden om Tianchen S520), och nu har det alltså hänt.
Om man tänker sig att en klippare, som inte klipper ut i kanterna, med högt gräs (stort motstånd) på ena sidan, och golf-green (lågt motstånd) på andra sidan försöker följa strömkabeln hem - vilken sida av kabeln är det troligast att klipparen befinner sig om den avviker från linjen? Just det - den har lämnat tomten.
Lösning: Antingen måste klipparen stänga av sig omedelbart eller cirkla en kort stund och sedan stänga av sig om den inte hittar tråden.
Det vill inte outl1.se ens diskutera, vare sig med mig eller med tillverkaren.
9 000 SEK i sjön - bokstavligen talat!
Men, jag ser också allvaret. Naturligtvis kan dom inte ta ansvar för hur kunder installerar. Därför erbjöd jag dom möjligheten att inspektera installationen. Min installation är perfekt. Det vet jag.
Men, nu är jag inte ensam. Även på detta forum, liksom på Internet, finns det gott om historier om hur denna robotgräsklippare "rymmer", alltså lämnar sitt område. Det tycks vara orsakat av att när denna modell har svag batterispänning, vilket den har när den är på väg hem för att ladda, då missar den kabeln.
Jag har varit orolig för detta länge (se tråden om Tianchen S520), och nu har det alltså hänt.
Om man tänker sig att en klippare, som inte klipper ut i kanterna, med högt gräs (stort motstånd) på ena sidan, och golf-green (lågt motstånd) på andra sidan försöker följa strömkabeln hem - vilken sida av kabeln är det troligast att klipparen befinner sig om den avviker från linjen? Just det - den har lämnat tomten.
Lösning: Antingen måste klipparen stänga av sig omedelbart eller cirkla en kort stund och sedan stänga av sig om den inte hittar tråden.
Det vill inte outl1.se ens diskutera, vare sig med mig eller med tillverkaren.
9 000 SEK i sjön - bokstavligen talat!
Jag tycker du ska stå på dig, en robotklippare ska ovillkorligen stanna om den hamnar på fel sida slingan.
Tyvärr finns det fler "billiga" klippare som uppvisar ett sånt här beteende och det kan ju ingen skylla på installationen.
En vända i ARN skulle väl inte skada?
Tyvärr finns det fler "billiga" klippare som uppvisar ett sånt här beteende och det kan ju ingen skylla på installationen.
En vända i ARN skulle väl inte skada?
Om du vill sätta hårt till så ska du börja med att reklamera köpet. Det har du rätt att göra i tre år efter köpet, om det är mer än sex månader sedan köpet så är det dock du som ska bevisa att felet är ursprungligt - men det verkar du ju ha bra på fötterna för att göra 
Kör på!
Ps.
Vad tror du man ska agna med för att den ska nappa?
Ds
Kör på!
Ps.
Vad tror du man ska agna med för att den ska nappa?
Ds
Du kommer aldrig någonstans med detta företag. Vår S520 står i en låda på en vind.
m71, jag kan rekommendera Robomow RS630 om du har en större gräsmatta. Den klipper vår gräsmatta på över 2000m2 utan några som helst problem. Har inte haft ett enda problem/stopp. Precis så som man vill att sin robotgräsklippare skall fungera.
Att de ens skyller på kottar är ju förjävligt. För oss var det för högt gräs, för blött gräs, lutningar...gräs förhuvudtaget var ett problem för 520.
m71, jag kan rekommendera Robomow RS630 om du har en större gräsmatta. Den klipper vår gräsmatta på över 2000m2 utan några som helst problem. Har inte haft ett enda problem/stopp. Precis så som man vill att sin robotgräsklippare skall fungera.
Att de ens skyller på kottar är ju förjävligt. För oss var det för högt gräs, för blött gräs, lutningar...gräs förhuvudtaget var ett problem för 520.
Redigerat:
Jag ska kolla hemförsäkringen, men har ingen större förhoppning om det. Jag betvivlar att det finns en avtalsklausul som täcker självmords-benägna robotgräsklippare.
Har idag fått ytterligare ett svar av dom, efter att jag har försökt att reklamera roboten. Jag har inte gett dom något svar ännu, men eftersom dom fortfarande inte tycks ha förstått grundproblemet, och inte ens är villiga att verka för en lösning av det, så är det inte speciellt lockande. Spännande också att dom säljer en produkt som kräver uppdateringar för att fungera, men om man installerar dom - då har man ingen garanti längre... De "otaliga mail" dom refererar till är 2 till antalet...
Det blir nog en Robomow RS630 - det var det jag hade tänkt köpa från början. Jag valde denna pga. pris och att den på rekommendation verkade vara bra.
Min reklamation;
Har idag fått ytterligare ett svar av dom, efter att jag har försökt att reklamera roboten. Jag har inte gett dom något svar ännu, men eftersom dom fortfarande inte tycks ha förstått grundproblemet, och inte ens är villiga att verka för en lösning av det, så är det inte speciellt lockande. Spännande också att dom säljer en produkt som kräver uppdateringar för att fungera, men om man installerar dom - då har man ingen garanti längre... De "otaliga mail" dom refererar till är 2 till antalet...
Det blir nog en Robomow RS630 - det var det jag hade tänkt köpa från början. Jag valde denna pga. pris och att den på rekommendation verkade vara bra.
Min reklamation;
Klistrar in outl1.se:s svar här - då dom själva önskar det;Hej, igen,
Jag vill härmed reklamera mitt köp av en Tianchen S520 robotgräsklippare.
Ni har i och med detta, eftersom jag i egenskap av konsument skickar detta meddelande inom sex månader från köpet, möjligheten att antingen reparera produkten jag har köpt (den finns för er att hämta någonstans i sjön Vättern - se [länk]), eller ersätta mig med en ny produkt.
Detta är min rätt som konsument - enligt konsumentverket. Läs själva om ni inte är insatta.
Jag hävdar, enligt tidigare, att felet jag har drabbats av, är att betrakta som ett ursprungligt fel, som ni i egenskap av säljare av produkten ska ta ansvar för.
Jag kan tyvärr inte returnera hela försändelsen, då själva klippenheten finns någonstans i sjön vättern. Ni är dock välkomna att själva hämta klippenheten.
Min önskan är en full återbetalning av erlagt belopp på mitt bankkonto. Alternativet är en ersättningsprodukt, om ni önskar ha mig kvar som kund.
Mvh Måns Xxxxx, ordernr #Yyyyyyyy
Hej Måns!
Tack för ditt mail. Måste börja med att säga att det är jättetråkigt att din robot är borta, och jag tycker också att det är tråkigt att du väljer att ta upp din kritik på webben, utan att berätta något om all den support du fått av oss/mig. Jag har hjälpt dig genom att kvällstid och på helger svara på otaliga mail med en mängd support som normalt sett ligger långt över vad du kan förvänta dig vid ett köp i vilken butik som helst.
Till din reklamation finns det ett flertal orsaker som gör att den inte är giltig:
1) Du måste enligt Konsumentköplagen som köpare kunna bevisa att det överhuvudtaget föreligger ett fel på varan. Det är nu omöjligt eftersom produkten är borta. Därefter är det upp till säljaren att bevisa att felet inte är ursprungligt, men eftersom du inte ens kan visa att det är något fel på produkten i första läget, så hamnar vi inte i den situationen.
2) Felet får inte enligt Konsumentköplagen vara orsakat av en olyckshändelse och måste vara ett tillverkningsfel. Något du själv är inne på att det kan ha varit en gren eller liknande. Omöjligt att veta vad orsaken är.
3) Felet får enligt Konsumentköplagen inte bero på en felaktig installation, under förutsättningen att installationen inte gjorts av säljaren. Vi har inte installerat din robotgräsklippare. Om du hade skickat roboten till oss och sagt att den gick över gränskabeln, hade vi testat den i vår testinstallation. Om det hade fungerat där, så hade vi kunnat bevisa att felet därmed är relaterat till din installation, och därmed inte ett fel på produkten.
4) Produkten får inte vara modifierad på något sätt, och ingrepp i produkten får inte göras, enligt Konsumentköplagen. Exempelvis uppgradering av displayen eftersom det kräver att du måste öppna produkten, vilket kan orsaka fel som vi inte är ansvariga för. Du har öppnat maskinen för att uppdatera displayen, vilket gör din reklamation ogiltig enligt Konsumentköplagen.
Alla dessa fyra orsaker var för sig gör din reklamation ogiltig. Ens om ett enda av dem skulle föreligga, så skulle alltså din reklamation vara ogiltig. Om du vill låta ARN pröva saken som någon föreslog på forumet, så kan jag därför med mycket stor säkerhet säga att ARN kommer avslå ditt yrkande till fullo.
Med detta sagt - Även om vi som säljare helt saknar ansvar för det inträffade i en juridisk mening, så tycker ändå självklart att detta är en jättetråkig händelse. Jag vill därför hitta en alternativ väg fram som du kan känna dig lite mer tillfreds med, och vill därför erbjuda dig nästa års robot med ett subventionerat pris. Vi erbjuder oss därmed att ta en del av kostnaden för denna händelse.
Skulle det vara en väg fram för dig?
I annat fall får du gärna lägga till detta mail i tråden du redan skapat på forumet du länkar till nedan.
Vänligen,
Outl1.se
Xxxxxx
Webshop: [länk]
Gilla oss på Facebook för unika specialerbjudanden [länk]
Redigerat:
Enligt min mening uppvisar inte Outl1.se några större kunskaper om konsumentköplagen. De gör en rad tvivelaktiga antaganden, dessutom med en otrevlig underton
Kunden måste bevisa att det föreligger ett fel på varan? Nej, inte inom 6-månadersregeln.
Kunden måste återlämna varan till säljaren? Som huvudregel ja, men flera undantag görs, tex om varan förstörts eller kommit bort av förhållanden som inte kan påverkas av köparen.
De är inte ersättningsskyldiga om det rör sig om en olyckshändelse? Rätt, men det är i så fall med stöd av 6-månadersregeln upp till säljaren att visa att felet beror på en olyckshändelse.
De är inte ansvariga för en felaktig installation? Rätt, men inom 6-månadersregeln är det de som ska bevisa att felet eventuellt beror på en felaktig installation.
Modifiering av varan? Nämns inte specifikt i konsumentköplagen, här blandar nog säljaren in egna garantivillkor som är ovidkommande vid en reklamation enligt konsumentköplagen.
http://publikationer.konsumentverke...sumentkoplagen_broschyr_A4_2007_redigerad.pdf
Personligen tycker jag att det är konstigt att Outl1.se inte verkar förstå att de i längden kommer tjäna pengar på att visa sig generösa.
Det räcker ju faktiskt att bara två presumtiva robotkunder avstår från att handla hos dem pga en sån här händelse så har de förlorat mer än om de gått med på lite goodwill.
Kunden måste bevisa att det föreligger ett fel på varan? Nej, inte inom 6-månadersregeln.
Kunden måste återlämna varan till säljaren? Som huvudregel ja, men flera undantag görs, tex om varan förstörts eller kommit bort av förhållanden som inte kan påverkas av köparen.
De är inte ersättningsskyldiga om det rör sig om en olyckshändelse? Rätt, men det är i så fall med stöd av 6-månadersregeln upp till säljaren att visa att felet beror på en olyckshändelse.
De är inte ansvariga för en felaktig installation? Rätt, men inom 6-månadersregeln är det de som ska bevisa att felet eventuellt beror på en felaktig installation.
Modifiering av varan? Nämns inte specifikt i konsumentköplagen, här blandar nog säljaren in egna garantivillkor som är ovidkommande vid en reklamation enligt konsumentköplagen.
http://publikationer.konsumentverke...sumentkoplagen_broschyr_A4_2007_redigerad.pdf
Personligen tycker jag att det är konstigt att Outl1.se inte verkar förstå att de i längden kommer tjäna pengar på att visa sig generösa.
Det räcker ju faktiskt att bara två presumtiva robotkunder avstår från att handla hos dem pga en sån här händelse så har de förlorat mer än om de gått med på lite goodwill.
Känner igen Outl1.se underton.
Ett seriöst företag..
m71: Robomow:en har ju även riktiga knivar under och inte rakblad. Den klarar därför grenar m.m. utan att det ligger rakbladsflisor över delar av gräsmattan. Sedan mot 520n så är ju robowmowen som ett tåg. Riktigt kraftfull och tar lutningar som ingenting.
Jag tror att din 520 fick exakt samma fnatt som vår och bara drog iväg från tråden. Det skyllde outl1.se på att det var pga för låg spänning på batteriet.
Ett seriöst företag..
m71: Robomow:en har ju även riktiga knivar under och inte rakblad. Den klarar därför grenar m.m. utan att det ligger rakbladsflisor över delar av gräsmattan. Sedan mot 520n så är ju robowmowen som ett tåg. Riktigt kraftfull och tar lutningar som ingenting.
Jag tror att din 520 fick exakt samma fnatt som vår och bara drog iväg från tråden. Det skyllde outl1.se på att det var pga för låg spänning på batteriet.
Redigerat:
Håller helt med dig.
Akta er för denna webb handlare. Outl1.se
Säljer rena skräp produkter.
Köpte deras värsting snöslunga med banddrift.
Gick sönder efter 10 min.
Fick ny reservdel, men även denna höll 10 min. Konstruktionsfel då en axel inte är i rätt vinkel. Förklarade detta med bilder och massor med mail. Fick NOLL respons. Helt oseriöst sätt att behandla sina kunder. Tykna och fräcka svar till baka.
Jag slängde 6' i snön, som inte dök upp i tö!
Akta er för denna webb handlare. Outl1.se
Säljer rena skräp produkter.
Köpte deras värsting snöslunga med banddrift.
Gick sönder efter 10 min.
Fick ny reservdel, men även denna höll 10 min. Konstruktionsfel då en axel inte är i rätt vinkel. Förklarade detta med bilder och massor med mail. Fick NOLL respons. Helt oseriöst sätt att behandla sina kunder. Tykna och fräcka svar till baka.
Jag slängde 6' i snön, som inte dök upp i tö!
Nu har denna händelse tagit en lycklig vändning: outl1.se har omprövat sitt beslut - dom meddelar nu att man kommer att ersätta mig med en ny S520 i februari/mars när 2015 års modell anländer.
Nu slutar det alltså lyckligt i mitt enskilda fall, men jag var inte nöjd med det. Jag ville också att outl1.se tar dialogen med tillverkaren, och ser till att dom bygger in någon slags begränsning som gör att roboten inte rymmer iväg, i de fall den är i "HOME"-läge och försöker ta sig hem genom att följa avgränsningskabeln. Det är ju då rymningen sker.
Även detta möter nu outl1.se nu genom att ta dialogen med tillverkaren så att dom hanterar det i sin mjukvara.
Och, med det måste jag säga att jag känner mig mycket nöjd.
Dom har mött mig som kund, och dom arbetar nu aktivt med en lösning på detta problem som kunde slutat värre än med en drunknad robot som resultat.
Trots allt, måste jag säga att outl1.se nu har tagit sitt ansvar, och tillslut agerat schysst.
S520 är i grunden en trevlig maskin, tyst och effektiv. Enda problem jag egentligen har haft är just rymningar, ett nog så allvarligt problem som jag nu hoppas får en lösning.
Nu slutar det alltså lyckligt i mitt enskilda fall, men jag var inte nöjd med det. Jag ville också att outl1.se tar dialogen med tillverkaren, och ser till att dom bygger in någon slags begränsning som gör att roboten inte rymmer iväg, i de fall den är i "HOME"-läge och försöker ta sig hem genom att följa avgränsningskabeln. Det är ju då rymningen sker.
Även detta möter nu outl1.se nu genom att ta dialogen med tillverkaren så att dom hanterar det i sin mjukvara.
Och, med det måste jag säga att jag känner mig mycket nöjd.
Dom har mött mig som kund, och dom arbetar nu aktivt med en lösning på detta problem som kunde slutat värre än med en drunknad robot som resultat.
Trots allt, måste jag säga att outl1.se nu har tagit sitt ansvar, och tillslut agerat schysst.
S520 är i grunden en trevlig maskin, tyst och effektiv. Enda problem jag egentligen har haft är just rymningar, ett nog så allvarligt problem som jag nu hoppas får en lösning.