Hejsan husbyggare!

Är nybliven "skrivare" här på forumet, dock gammal "läsare".

Står i startgroparna att köpa tomt och bygga ett hus. Vi gillar Ekefors ekonomen 128 och 131. Vilket som blir aktuellt beror på tolkning av detaljplanen för tomten.

Vi vore mycket tacksamma för information och tips om Ekeforshus. Vad vet ni? Hur var dom? Hur gick det?

Tack på förhand

Mvh

Malin&Johan

Hej,
Jag och min fru håller på att bygga ett Ekeforshus i Göteborgsområdet.
Det skall vara slutbesiktning om 10 dagar så något slutgiltigt omdöme kan jag inte ge ännu.

Det första jag vill kommentera är entreprenadformen. Vi fick ingen totalentreprenad - de jobbar tydligen inte på det sättet.
Istället så har vi ett avtal med de som skötte markarbetena med sprängning, schakt, avlopp osv. Sedan hade vi ju ett avtal med Ekeforshus om husleveransen och till sist ett med arbetslaget som satte upp huset.
Vi hade ju naturligtvis hellre haft totalentreprenad, då hade man vetat att inget skulle falla mellan stolarna. Det kan bli lite rörigt om man undrar något, vill påtala någon problem eller sådant och så hänvisar de till varandra för vems ansvar det är.

Tidsmässigt så är allt enligt plan, så om det inte är något stort som missats så skall vi faktiskt få tillgång till huset i angiven tid.

Kvalitetsmässigt så tror jag inte det är någon skillnad på Ekeforshus och andra tillverkare. Vi jämförde leveransbeskrivningarna med andra leverantörer och det var i princip hugget som stucket vilken man valde.

Priset var ju helt ok i grundutförande, dessvärre så blev det inte grundutförande för oss.
Vi valde Ekeforshus för att vi gillade planlösningen i Ekonomen 128, men detaljplanen tillät inte den bruttoarean som hamnade på 145 kvadrat. Istället minskade vi huset lite och byggde på hel källare. Total boyta blir ju nu enorm, men priset sprang iväg rätt ordentligt också.

Jag bör ju säga att säljaren från Ekeforshus var väldigt bra att hjälpa oss med bygglovet för att få till källaren.

Vet inte riktigt mer vad som är intressant att säga, och som sagt så kommer nog det slutgiltiga intrycket att infinna sig någon gång efter slutbesiktning. Jag återkommer med mer synpunkter då.

Har ni några mer specifika frågor så svarar jag gärna så gott jag kan.

//Peter

Hej!
Vad skönt att se att någon annan bygger ett sådan hus som vi vill bygga.Det kommer väl att se ut som en 128:a med källare.Fick en ritning på ett sådant hus. Det är inte så att ni ska ha tegel & valmat tak? Om du vill & kan så får du gärna sätta in en bild på huset . Har ännu inte fått sett en 128,a i standardutförande. Mvh Lillemor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.