B
SVERIGE STUGAN , någon?

Vi går i byggnadsplaner och har fastnat för ett av Sverige Villans hus, Tofsvipa.

Huset skulle passa oss perfekt men har hört en del om Sverige Stugan och känner oss nu mer tveksamma. :S

Undrar om ni är några därute som har ris eller ros att säga om leverantören?

// Bosse & Ann

Redigerat:
B
OJ!!!
Har läst båda länkarna gällande Sverige Stugan och det var inte någon vidare rolig läsning. Hittade dock inte något slut på historien. Hoppas att det gått bra för "Helena". Vilken mardröm,

Vi kommer tänka om gällande husleverantör. Vi har även hört från andra håll att Sverige Stugan och deras säljare är otroligt trevlig, kunnig och tillmötesgående så länge allt bara flyter på, men om det skulle bli frågetecken eller "fel" under resans gång vänder de köparen ryggen.

Jag tror att det finns flera nöjda köpare av Sverige Stugan där ute också, men frågan är om man vågar ta chansen. Känns lite som ett osäkert kort.

Hade hoppats att "ryktet" var fel och att vi skulle få en hel drös av positiva köpare. Känns tråkigt just nu eftersom vi gillar deras byggkoncept och hittat huset som skulle passa perfekt. men nu när vi hört samma sak från flera håll kör vi vidare med vår egna ritning till andra leverantörer.

Är ni fler med synpunkter ris eller ros är vi idel öra........

B
Ja då var vi tillbaka till vår första känsla.

Inga fler inlägg här på sidan, varken "ris eller ros". Däremot har vi hört fler positiva aspekter gällande Sverige Stugan från andra håll.

Jag har nu noggrant på nytt läst "följetången" av Helen, och har förstått att Sverige Stugan blev friade i rättegången.

Vi har letat efter fler kunder som haft konflikter med dem, men inte hittat fler tecken på det varken på nätet, eller några andra konkreta exempel.

Vi har ändrat vår uppfattning och kommer nu att fortsätta med våra planer hos Sverige Stugan.

Nu sätter vi våra planer i verket!

Det blir spännande att följa. Hoppas det går bättre för er i alla fall!

Det skall bli kul att följa ditt projekt! :) Hoppas att allt går bra och lycka till!

Att de blev friade i domstol är iofs inget bevis för att det skulle vara en seriös firma. Jag upprepar vad jag skrivit några gånger: En seriös hustillverkare hamnar inte i domstol överhuvudtaget. Visst kan man tänka sig en kund som är direkt oärlig, och typ köper något riktigt Basic men via klagomål försöker få ett lyxhus.

Det finns inget i trådarna om Sverigestugan som indikerar att så skulle vara fallet.

Om du tittar på bolaget ex. på allabolag.se så ser du att verksamheten ser inte ut att ha varit speciellt stor de senaste åren, omsättningen motsvarar typ ett hus byggt per år (nätt o jämnt). Så det kanske inte är så konstigt om det inte finns så många nyare åsikter om firman.

Hej
Har träffat deras säljare och fått ett mycket bra intryck också, snabb med feedback, ritningar enligt önskemål osv. Dock är även jag undrande till deras omsättning,vart dom bygger husen (piteå men hittade ingen fabrik där jag kunde koppla ihop med dem), andra som byggt med dem.

Bosse vad har du hört mera om dem och är det någon annan som hört positivt som negativt (har redan läst följetången men andra saker)?

Hemmakatten
hempularen skrev:
Att de blev friade i domstol är iofs inget bevis för att det skulle vara en seriös firma. Jag upprepar vad jag skrivit några gånger: En seriös hustillverkare hamnar inte i domstol överhuvudtaget. Visst kan man tänka sig en kund som är direkt oärlig, och typ köper något riktigt Basic men via klagomål försöker få ett lyxhus.

Det finns inget i trådarna om Sverigestugan som indikerar att så skulle vara fallet.

Jag har sett huset ett flertal gånger med alla dess fel och känner även ägaren. Såvitt jag kommer ihåg fick ägaren rätt på ett par punkter och en summa pengar som i princip räckte till att betala advokaten. vonSassen som drev detta har min stora beundran, det är ett enormt arbete att försöka stå upp mot ett företag. Tyvärr blev hela ärendet så stort till slut (det kom hela tiden fram fler fel) att det måste ha varit en helt omöjlig uppgift för en domare att sätta sig in i och förstå alla turer.

Kan dock meddela att huset nu är helt färdigt, både in-och utvändigt, alla fel är åtgärdade och det är ett mycket fint, charmigt och personligt hus. Tyvärr gick vonSassen, som för övrigt var en oerhört varm, snäll och vänlig person mot alla, bort förra året efter en längre tids sjukdom och fick tyvärr inte uppleva det helt färdiga huset som hennes man nu färdigställt.

PS. Personligen skulle jag aldrig någonsin bygga ett hus med Sverigestugan.

Redigerat:
B
Hej,

Tragiskt att läsa om "von Sassen"

Till Glenis och andra som går i byggtankar vill jag bara tala om en annan erfarenhet av Sverige Stugan.

************** moderering, detta är ett misstänkt reklaminlägg ********
Vi byggde vår Sverige Stuga / Sverige Villa 1998. Ett 1 1/2 plans hus med förhöjt väggliv. Vi har under hela vägen haft en bra relation och haft stort förtroende för alla inblandade i vårt husprojekt.

Vi hade en del egna ideér när vi planerade huset och alla dessa togs tillvara och blandades upp med deras expertis.....det blev nog mest med deras expertis :-)
Vi bor nu i ett jättefint hus med personlig charm.

Det kan nog vara så att olika kunder har olika erfarenheter av samma husleverantör.

Vi är tacksamma att vår erfarenhet av Sverige Stugan bara är positiv.

// Lisa

Redigerat av moderator:
Tragiskt att höra om vonSassen när jag följt hennes problem i andra trådar. Jag är lite kluven till positvia inlägg när man tidigare hört om kunder som haft stora problem med den hustillverkaren. Jag skulle aldrig drömma om att ifrågasätta er erfarenhet, men om jag minns rätt så var det galet mycket problem med vonSassens stuga så oavsett vilken tillverkare man väljer så är det ändå viktigast för potentiella kunder hur företaget hanterar problem, misstag eller rena avsteg från ritningarna under byggtiden. Har allt gått bra så är det lätt att vara nöjd, men det är först när det blir problem som jag tycker en husleverantör ller för den delen en hantverkare visar vad de går för.

Hemmakatten
Tyvärr, jag är riktigt skeptisk till Bygge-98´s inlägg. Som före detta moderator här på byggahus.se har man fått se ett antal inlägg som är gjorda av säljare eller företagare för att göra smygreklam för sina företag. I detta fallet att försöka lindra den oerhörda "bad-will" företaget fått genom sitt agerande mot 'vonSassen' i denna tråd.

Bygge-98 har dessutom startat en egen tråd http://www.byggahus.se/forum/juridik/164954-nybyggt-98-aberopa-dolda-fel.html#post1270161 som är tänkt att visa hur förträfflig SverigeStugan är.

Det är ett mycket märkligt och osannolikt sammanträffande att forumet får en ny medlem som samma dag dels startar upp den här tråden och dessutom gör inlägg i den andra tråden. Totalt tre inlägg och alla tre inläggen syftar till att visa hur bra Sverigestugan är. Sverigestugan som knappt har sålt något hus alls de senaste åren tycker väl själva att de behöver "hjälpa till" själva. Bygge-98 har dessutom inte någon som helst inlagd profil. Samma sak gäller inlägget från 'glenis' här i tråden. Skulle inte förvåna mig ett dugg om det är samma person bakom den nicken. Ett mail har dessutom skickats till forumledningen så att de får undersöka vem som ligger bakom Bygge-98.

Nu har jag tittat lite på profiler. bakom de användare som skrivit i den här tråden. Och mr bygg, Hemmakatten har nog tyvärr alldeles rätt i sina misstankar.

Bosse60 som startade den här tråden och skriver att han vill bygga en Sverigestuga. Bor på samma adress som bygge-98 som påstår sig redan bo i en sverigestuga, och vara sååå nöjd. Byggare-98 har av någon outgrundlig anledning fyllt i sin profil att hon bor på en helt annan adress, som råkar vara hennes barndomshem.

Byggare-98 har ytterligare en profil, där informationen stämmer något bättre, i profilen 25-lisen skriver hon bla. om samma isoleringsfel som senare tas upp av byggare-98 här i en annan tråd.

jag ser inte just nu via en snabb koll någon direkt koppling mellan personerna bakom de här profilerna och Sverigestugan. Men de minst sagt märkliga inläggen där man frågar om en hustillverkare som man sedan påstår sig ha byggt med och är såå nöjd. Det går inte ihop.

Vi låter troligen trådarna ligga kvar här ett tag, men med reklamvarning.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.