7 538 läst ·
16 svar
8k läst
16 svar
Vilken kostnad var mest bortkastade pengar i ert nybygge?
Sida 1 av 2
Som rubriken lyder, undrar jag vilken kostnad som ni tycker var mest bortkastade pengar i hela processen i ert nybygge? Det kan vara precis vad som helst, t ex olika sorters tillval, kakel, någon ny möbel, projektkostnad etc.
Vi har precis haft slutbesiktning, och jag måste säga att kostnaden för vår KA har känts som det som vi fått minst valuta för pengarna för, så att säga. Vi har knappt sett röken av honom, och än mindre hört något från honom. På slutbesiktningen gick han innan besiktningen var klar, utan någon vidare förklaring. Vi är lite besvikna över detta beteende och trodde verkligen vi skulle ha mer "nytta" av honom.
Vi betalade 15 000 kr.
Vi har precis haft slutbesiktning, och jag måste säga att kostnaden för vår KA har känts som det som vi fått minst valuta för pengarna för, så att säga. Vi har knappt sett röken av honom, och än mindre hört något från honom. På slutbesiktningen gick han innan besiktningen var klar, utan någon vidare förklaring. Vi är lite besvikna över detta beteende och trodde verkligen vi skulle ha mer "nytta" av honom.
Telias installation av telefonen. Det kostade 15000. Hade jag vetat om att de tänkt införa full kostnadstäckning hade jag beställt ett nytt abonnemang ett halvår tidigare. Då kunde jag haft telefon i min byggbod/husvagn och bara betalt 500 spänn. Eller så kunde jag väntat ett halvår, så hade det funnits möjlighet till mobilt bredband. Då hade jag klarat mig med detta + mobiltelefon.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Idag är Telias minsta kostnad 7000, men det kan bli mycket mer om de måste dra kabel en bit. Förrut så var inkopplingsavgiften 500 precis som andersmc skriver. Om jag inte missminner mig så var brytdatumet för detta mars eller april 2006maggiem skrev:
Jag lät installera extra rördragning inkl separat fläkt i undervåningens tak i avsikt att få större rotation på pelletskaminens värme i hela nedervåningen. Det blev väldigt knivigt för byggarna att få in rördragningen eftersom huset är smalt/litet/48%-ig taklutning. Elektrikern la in snygg diskret på/avknapp i yttermuren.
Det visade sig att min lilla italienska pelletskamin värmer upp hela undervåningen (jämte övervåning) utan att jag någon gång den första vintern behövde sätta på fläkten.
Och jag som tyckte att jag var så fiffig som lät fixa denna installation i nybygget. Dyrt blev det också :eek:
Det visade sig att min lilla italienska pelletskamin värmer upp hela undervåningen (jämte övervåning) utan att jag någon gång den första vintern behövde sätta på fläkten.
Och jag som tyckte att jag var så fiffig som lät fixa denna installation i nybygget. Dyrt blev det också :eek:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kostnaden för lagfart på tomten. Men, jag kanske inte skall säga att det var bortkastat eftersom vi aldrig hade något val...
Alla de utlägg vi har haft p.g.a. att vi inte orkat fråga upp priser och alternativ hela tiden. Direkt man inte är på alterten så kostar saker mer än de behöver göra.
Som lösvirkesbyggare är orken inte alltid på topp, och det ger direkt utslag på huskalkylen.
Så mitt tips är att kolla upp priser hela tiden och räkna framför allt inte med att någon frivilligt ger dig billigaste och bästa alternativet !
Som lösvirkesbyggare är orken inte alltid på topp, och det ger direkt utslag på huskalkylen.
Så mitt tips är att kolla upp priser hela tiden och räkna framför allt inte med att någon frivilligt ger dig billigaste och bästa alternativet !
Sanna skrev:Som rubriken lyder, undrar jag vilken kostnad som ni tycker var mest bortkastade pengar i hela processen i ert nybygge? Det kan vara precis vad som helst, t ex olika sorters tillval, kakel, någon ny möbel, projektkostnad etc.
Vi har precis haft slutbesiktning, och jag måste säga att kostnaden för vår KA har känts som det som vi fått minst valuta för pengarna för, så att säga. Vi har knappt sett röken av honom, och än mindre hört något från honom. På slutbesiktningen gick han innan besiktningen var klar, utan någon vidare förklaring. Vi är lite besvikna över detta beteende och trodde verkligen vi skulle ha mer "nytta" av honom.Vi betalade 15 000 kr.
Tycker oxå att KA var den mest bortkastade kostnaden. Han skulle kontrollera schaktbotten, grunden, takstolarna, mm, mm, mm
Han satt och sa att han skulle ta en hel del bilder på byggprocessen oxå. Han har varit och tittat på bygget 1 (EN) gång och då tittade han som snabbast på den ny gjutna grunden. Detta tog max 10min (inräknat parkering av bil, promenad till grunden och tillbaka till bilen). För detta skall han ha 10 000 (han glömde i offerten skriva in + moms.....
Teta, om KA "glömde" ange priset inklusive moms så har han gjort fel, såvida ni inte har låtit bygga & tagit in offerter via ett företag. Man ska alltid ange priset inklusive moms till privatpersoner. Om ni har skriftlig offert så borde ni ha goda möjligheter att slippa betala (eller kräva tillbaka) de extra 25 procent som dök upp på fakturan.
Företag emellan är det alltid exklusive moms som gäller eftersom företaget för det första vet (ska veta) att moms tillkommer, för det andra inte ska räkna med momsen som egentlig intkt/kostnad eftersom momspengarna aldrig tillhör företaget, det hanterar bara pengarna åt staten.
Företag emellan är det alltid exklusive moms som gäller eftersom företaget för det första vet (ska veta) att moms tillkommer, för det andra inte ska räkna med momsen som egentlig intkt/kostnad eftersom momspengarna aldrig tillhör företaget, det hanterar bara pengarna åt staten.
Med ledning av den grinande gubben efter Tetas kommentar om momsen, gissar jag att han inte tänker betala någon moms. Och det är helt i sin ordning, när en näringsidkare anger ett pris till en privatperson är det inklusive moms, om inte annat uttryckligen anges. Så KA får betala momsen själv.
Inte så mycket pengar kanske, men när vi i fjol tog ner vår Eternitfasad orkade vi bara köra hälften till soptippen. Resten blev liggande till i år. I år har de börjat ta betalt för att deponera Eternit. Så nu kostade det plötsligt 1 800:-. En kostnad som vi alltså hade sluppit helt om vi bara hade kommit oss för med att köra bort skräpet ett halvår tidigare.
Men vi är inte på långa vägar färdiga än, så det kommer säkert mera. Byggfelsförsäkringen krånglade vi oss ur och fick dispens, annars hade den kostnaden definitivt platsat in på denna lista för oss.
Men vi är inte på långa vägar färdiga än, så det kommer säkert mera. Byggfelsförsäkringen krånglade vi oss ur och fick dispens, annars hade den kostnaden definitivt platsat in på denna lista för oss.
Våra mest bortkastade pengar var att vi köpte speciella utsug till centraldamsugaren för 1500kr och så att man kan sopa ihop och suga bort skräpet utan att behöva ta fram damsugarslangen. En placerade vi i hallen och borde ha satt det i grovingången istället. Den i köket har vi haft mycket mer användning av.
Däremot har vår KA har varit oumbärlig, vilken hjälp vi har fått från honom... Det priset vi betalat honom har vi fått tillbaka flera gånger om i kvalitet i bygget.
Däremot har vår KA har varit oumbärlig, vilken hjälp vi har fått från honom... Det priset vi betalat honom har vi fått tillbaka flera gånger om i kvalitet i bygget.
Onödig "uppvärmning". Det gick el för ca 15000kr när en 9kW värmefläkt blåste dygnet runt i smällkallaste vintern. Golvet var inte färdigt och fönsterhålen bara igenplastade, fönstren blev försenade med ca 2 månader.